اخبار

نائب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در چهارمحال و بختیاری گفت:

مشکلات زیربنایی فرهنگ با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها قابل حل است.

مشکلات زیربنایی فرهنگ با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها قابل حل است.
نائب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در نشست صبح روز پنجشنبه 22مهر1400 در شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری ، با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت رسانه‌ها می‌تواند به حل مشکلات زیربنایی حوزه فرهنگ منجر شود، گفت: رسانه‌ها توان ایجاد و تعریف ارزش و ضد و ارزش و شخصیت‌سازی را در جامعه دارند و این ظرفیتی است که در رفع مشکلات فرهنگی جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ،بیژن نوباوه‌وطن در چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری‌ در سال ۱۴۰۰ که با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی انجام شد، افزود: ایده و باور هر فرد مهم‌ترین ارزش قابل ارائه اوست که این موضوع در کشور به درستی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و تا زمانی که باور به تغییر و اصلاح فرهنگ در جامعه نهادینه نشود، جلسات و مصوبات نمی‌تواند اثرگذاری واقعی خود را به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: فرهنگ عمومی در درون ملت است و لازم است برای تغییر و اصلاح فرهنگی و حذف باورهای غلط اقداماتی فراتر از مصوبات صورت بگیرد.

نوباوه وطن پیاده‌روی اربعین را به عنوان مهم‌ترین حادثه فرهنگی در کشور عنوان کرد و یادآور شد: تمامی ابعاد این واقعه فرهنگی در دست مردم قرار دارد و حکومت‌ها در برپایی و شکل‌گیری آن چندان نقشی را ایجاد نمی‌کنند که این موضوع نمونه‌ای از درونی بودن فرهنگ در جامعه به شمار می‌رود.

وی بسیاری از رفتارهای شکل گرفته در جامعه را مربوط به ترس از یک باور غلط و ایجاد هجمه در برابر آن دانست و گفت: اصلاح فرهنگی یک نیاز اساسی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه به افزایش آمار ازدواج در پی شیوع کرونا و کاهش هزینه‌های برپایی مراسم ازدواج اشاره کرد و گفت: تا زمانی که چنین عواملی در مباحث فرهنگی دخیل است به نظر می‌رسد لازم است در مورد نقش فعالان حوزه فرهنگی در جامعه تامل بیشتری صورت گیرد.

نوباوه‌وطن با اشاره به اینکه روحانیون سردمداران شکل‌گیری انقلاب اسلامی هستند و وظیفه اصلی در حوزه فرهنگی نیز همچنان بر عهده این بزرگواران است، اظهار داشت: این قشر از جامعه در میان مردم جایگاه دارند و مردم حرف و عمل آنان را می‌پذیرند از این رو نیاز است تا نقش روحانیون و علما در امر اصلاح فرهنگی و رفع باورهای غلط پررنگ‌تر شود.

وی نیاز به مصوبه و دستور را در اجرای اصلاحات فرهنگی چندان ضروری ندانست و یادآور شد: تا زمانی که امور به مصوبات محدود شود اقدام موثری نیز شکل نخواهد گرفت و اگر بتوان از باورهای صحیح موجود به درستی برای تبلیغ فرهنگی بهره برد، آینده روشنی نیز رقم می‌خورد.

نماینده مجلس شورای اسلامی، نُرم بودجه فرهنگی کشورهای مختلف را پنج درصد بیان و تصریح کرد: این نرم در کشور در بهترین حالت به ۲.۷ رسیده است که ریشه این موضوع در نپذیرفتن توان فرهنگ برای حل مشکلات در تمامی حوزه‌ها باز می‌گردد در حالی که اگر فرهنگ مطلوب باشد، معیشت و اقتصاد نیز ارتقا می‌یابد و این یک حوزه بهم پیوسته است.

اولویت‌های فرهنگی استان متناسب با مزیت‌های نسبی مشخص شود

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست به طرح ۲ پیشنهاد برای بهبود عملکرد فرهنگی در استان‌ها پرداخت و گفت: از آنجایی‌ که تلاش شورای فرهنگ عمومی در جهت تغییر نگاه متولیان به عرصه فرهنگ است، پیشنهاد می‌شود نشست‌های تخصصی با حضور چهره‌های فرهیخته حوزه فرهنگ در برنامه شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها برنامه‌ریزی شود.

غلامرضا منتظری با بیان اینکه مقوله فرهنگ یک زیربنای عمومی به شمار می‌رود، افزود: کلمه فرهنگ تنها واژه‌ای است که از منظر مفهوم واژگانی هیچ انرژی منفی ندارد و افرادی که بی‌فرهنگ تلقی می‌شوند به معنای حقیقی هویت خود را از دست می‌دهند و اگر مفهوم بافرهنگ برای جامعه‌ای به کار برده شود، آن جامعه به سمت تعالی به پرواز در می‌آید.

وی مشخص شدن اولویت‌های فرهنگی متناسب با مزیت‌های نسبی استان و رونمایی از آن در جمع فرهیختگان، اصحاب رسانه و مدیران را به عنوان پیشنهاد دوم برای ارتقای فرهنگی استان یادآور شد و گفت: سهم هر یک از دستگاه‌های اجرایی نیز در تحقق این اولویت‌ها نیز باید تعیین شود تا بتوان با دستور جلسه ثابت این امور را به سرانجام رساند.

علت بی‌نتیجه ماندن مصوبات نشست‌های شورای فرهنگ عمومی نیاز به آسیب‌شناسی دارد

عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از سخنرانان حاضر در این نشست گفت: متاسفانه نتیجه‌ای که باید از نشست‌های شورای فرهنگ عمومی به دست آید در جامعه مشهود نیست و ماحصل مصوبات نتوانسته است در حوزه فرهنگی مفید واقع شود.

زهره سادات لاجوردی آسیب‌شناسی علل بی‌نتیجه ماندن مصوبات شورای فرهنگ عمومی را لازم دانست و تصریح کرد: در حال حاضر در نشست‌ها بیشتر به ارائه گزارش پرداخته می‌شود و نکته‌ای که موثر باشد و بتواند به حل مشکلات منجر شود، مطرح و مورد بحث قرار نمی‌گیرد.

وی به رتبه مطلوب شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در سطح کشور نیز اشاره کرد و یادآور شد: وظیفه این شورا بیش از آنچه تصور می‌شود، سنگین است و باید بتوان با ارتقای سطح مصوبات برای بهبود اوضاع فرهنگی جامعه اقدام کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ، چهارمحال و بختیاری به‌ عنوان دومین استان کشور از شامگاه چهارشنبه ۲۱ مهر تا روز جمعه  ۲۲ این ماه میزبان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مسوولان ملی شامل معاونان وزیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی است.

 برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور فعالان فرهنگی و طرح دیدگاه‌های مدیران، کارشناسان و صاحب‌نظران  در خصوص مسائل فرهنگی این استان در این نشست‌ها و بازدید از طرح‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی از جمله برنامه‌های این سفر به شمار می‌رود
۲۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۲۷