اخبار

چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال وبختیاری در سال تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزارشد

چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال وبختیاری در سال تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزارشد
ابراهیم شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با حضور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت : شورای فرهنگ عمومی استان چهارمحال و بختیاری یکی از شوراهای برتر کشور است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ، ابراهیم شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری و دبیر شورا پنجشنبه (22 مهر1400)در چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری ،افزود : شورای فرهنگ عمومی یکی از شوراهای زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش مهمی در تقویت ارزش‌های اسلامی و پسندیده دارد.

وی  تصریح کرد: بی‌شک بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های این شورا نیازمند تعامل و هم‌افزایی دستگاههای عضو و کمک مجلس و دولت است .

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: اگر چه طی ۱۰ سال گذشته ۵۲۹ مصوبه در شورای فرهنگ عمومی این است به تصویب رسیده اما با اجرای مطلوب تمامی این مصوبات فاصله داریم و باید در این خصوص تلاش و اهتمام بیشتری به کار گرفته شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام در نشست شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور رییس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۰ تاکنون ۱۱۶ جلسه شورای فرهنگ عمومی در استان تشکیل شده و با وجود مصوبات مهم اما هنوز بخش قابل توجهی از این مصوبات به خوبی اجرا نشده و یکی از دلایل نارسایی‌های موجود در کشور و استان همین اجرایی نشدن مصوبات است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه انتظارات بیشتری از شورای فرهنگ عمومی استان و ضرورت اجرایی شدن مصوبات آن داریم، اما با همین وضع موجود نیز شورای فرهنگ عمومی استان برای سه سال رتبه نخست کشور و یک سال نیز رتبه دوم را کسب کرده که نشان از تلاش اعضا دارد اما همچنان انتظارات از این شورا بالاست و باید در ادامه از ظرفیت ها بیش از پیش بهره گیری شود.

نکونام در ادامه با اشاره به ضرورت های فرهنگی این استان، بر ضرورت اختصاص بودجه و امکانات برای بهره گیری بیش از پیش از ظرفیت‌های این استان در راستای توسعه فرهنگی تاکید کرد و افزود: این استان ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه گردشگری طبیعی دارد که می‌تواند آن را به یک اردوگاه بزرگ گردشگری کشور با رویکرد فرهنگی و تربیتی تبدیل کند و نیاز است در این خصوص اقدامات شایسته‌ای انجام گیرد.

امام جمعه شهرکرد، باغ موزه دفاع مقدس را از مهمترین زیربناهای فرهنگی این استان برشمرد و گفت: این مجموعه پرجاذبه می‌تواند به یکی از زیربنایی‌ترین مراکز گردشگری استان تبدیل شود که لازم است با اختصاص بودجه،لازم روند تکمیل آن سرعت گیرد.

نکونام، تعداد خانه‌های عالم در استان را ناکافی دانست و افزود: این موضوع سبب شده تا روحانی مستقر در مناطق استان کمتر از نیاز باشد که رفع این کاستی نیز نیازمند اختصاص بودجه و اعتبار است.
وی، مصلای‌های نماز جمعه را قطب فرهنگی استانها دانست و تصریح کرد: هنوز ۵۰ درصد مصلای شهرکرد تکمیل نشده اما با وجود بهره‌برداری از نیمی از این طرح اقدامات و برنامه‌های خوبی در این مجموعه شکل گرفته است.

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری، ایجاد پارک به ویژه برای بانوان، توسعه مساجد در تمامی نقاط استان، ایجاد زیرساخت برای اجرا شدن قانون امر به معروف و نهی از منکر، شکل‌دهی دانشگاه قرآنی  و تقویت حوزه‌های علمیه را از دیگر ضرورت‌های فرهنگی استان برشمرد و گفت: نیاز است تجهیزات و امکانات لازم را برای تحقق مطلوب این ضرورت‌ها فراهم کرد.
نکونام خاطرنشان کرد: جوان و ضرورت تشکیل خانواده نیز از دیگر ضرورت‌هایی فرهنگی جامعه است که نسبت به آن غفلت شده و شاهد نابه سامانی هوایی در این حوزه هستیم که برای رفع آن نیز نیاز به اجرای برنامه های موثر داریم.

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری‌ در سال ۱۴۰۰ که با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی انجام شد، افزود: بنیان‌های فرهنگ اسلامی و مذهبی در کشور منجر به مدیریت هشت سال دفاع مقدس و شکل‌گیری مکتب‌های مختلف از سوی شهدا شد و حفظ‌ و اشاعه چنین فرهنگی نیازمند توجه بیش از پیش است.

وی حمایت از محرومین و مستضعفین‌ را مهم‌ترین شعار انقلاب اسلامی دانست‌ و یادآور شد: توزیع ۳۰ درصد اعتبارات توسط استانداران و تخصیص بقیه‌ اعتبارات به طرح‌های‌ ملی از طرف وزارت‌خانه‌ها امکان حل مشکلات و تکمیل طرح‌های نیمه تمام را در استان‌ها با محدودیت مواجه‌ کرده است.

عباسی بر اجرای عدالت در بودجه‌بندی کشوری‌ تاکید کرد و گفت: این موضوع در مسائل مرتبط با فرهنگ نیز احساس‌ می‌شود و لازم است برای توسعه فرهنگی اهداف پایین‌دستی نیز در اولویت  قرار گیرد.

وی تصریح کرد: هزینه‌های ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق سخت‌گذر و کمتربرخوردار، قابل‌ مقایسه با دیگر مناطق نیست که موجب کاهش تمایل‌ سرمایه‌گذاران برای حضور در استان‌های کمتربرخوردار شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هر یک از دولت‌های شکل گرفته در نظام جمهوری اسلامی با شعارهای مختلف فعالیت‌های خود را دنبال کردند، افزود: به مباحث زیرساختی فرهنگی در کشور به صورت جدی توجه نشده است در حالی که اگر این مقوله به درستی مدیریت شود دیگر مباحث در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی نیز به سامان می‌رسد.

عباسی نگرانی از فضای مجازی را ناشی از ارائه‌ نشدن‌ آموزش‌ها و تربیت‌های صحیح در این حوزه دانست و بر توجه به زیرساخت‌های فرهنگی تاکید کرد.

 

به گزارش روابط عمومیتدوین طرح تاسیس مرکز طراحی زندگی در چهارمحال و بختیاری

در ادامه سیدمحمد موسوی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه وضعیت جامعه از نظر آسیب‌های فرهنگی و رشد روزافزون آسیب‌های اجتماعی نگران‌کننده شده است، اظهار کرد: به‌علت نبود انسجام و اقدامات به‌صورت جزیره‌ای تاکنون نتوانسته‌ایم در اجرای طرح‌های فرهنگی و کاهش آسیب‌ها نتیجه مطلوبی بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه حرکت به سمت سبک زندگی ایرانی- اسلامی عامل پیشرفت در جامعه می‌شود، گفت: این موضوع همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، اما شاهد کار ریشه‌ای و عمیق در این حوزه نیستیم که عوامل بسیاری از جمله کمبود اعتبارات، اقدامات جزیره‌ای و ساختارهای موجود از علل عدم تحقق این مسدله به‌شمار می‌رود.

موسوی با اشاره به تدوین طرح تاسیس مرکز طراحی زندگی در چهارمحال و بختیاری، یادآور شد: این طرح باهدف به‌منظور ترویج مهارت‌های زندگی و سبک زندگی اسلامی- ایرانی تهیه شده است، اما در سطح استان قابلیت اجرا ندارد و شورای انقلاب فرهنگی در اجرایی شدن آن باید ورود کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری افزود: جهت اجرای طرح تاسیس مرکز طراحی زندگی نیاز به تجمیع کلیه امکانات، اعتبارات و منابع استانی در حوزه ترویج مهارت‌های زندگی و سبک زندگی اسلامی- ایرانی مرکزی فراقوه‌ای هستیم، مهارت‌های موردنیاز خانواده‌ها در این طرح احصا شده است. ، چهارمحال و بختیاری به‌عنوان دومین استان کشور  میزبان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مسوولان ملی شامل معاونان وزیران میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی از چهارشنبه شب تا روز جمعه برای بررسی مسائل فرهنگی چهارمحال و بختیاری در این استان حضور دارند و در نشست‌های تخصصی با حضور فعالان فرهنگی استان، دیدگاه‌های مدیران، کارشناسان و صاحب‌نظران استان در خصوص مسائل فرهنگی این استان را بررسی می‌کنند.

در این سفر در چهار محور شامل برگزاری شورای فرهنگ عمومی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی، بازدیدهای میدانی با حضور کارشناسان خبره در شهرستان‌های شهرکرد، سامان، ‌بن، بروجن، فارسان و لردگان و امضای سند نهایی سفر برگزار می‌شود
۲۲ مهر ۱۴۰۰ ۱۶:۴۱