اخبار

چهارمین نشست منطقه‌ای شورای فرهنگ عمومی استان تهران به میزبانی شهرستان دماوند برگزار شد

چهارمین نشست منطقه‌ای شورای فرهنگ عمومی استان تهران به میزبانی شهرستان دماوند برگزار شد
چهارمین نشست منطقه ای شورای فرهنگ عمومی شرق استان تهران روز شنبه دهم مهرماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شوراهای فرهنگ عمومی شهرستان های دماوند، فیروزکوه، پردیس در مجتمع فرهنگی سیدالشهداء آبعلی برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد بر اهمیت برگزاری اینگونه نشست ها تاکید کرد و بیان داشت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ما به عناوین مختلف با توطئه ها و تهدیدهای زیادی مواجه بودیم و اگر انقلاب نبود دشمنی های امروز وجود نداشت

وی ادامه داد: این جلسات با هدف ارتباط نزدیکتر بین شهرستان های اقماری استان تهران با یکدیگر، تعامل شوراهای فرهنگی و مسئولان جهت هم افزایی، افزایش کارایی شورای فرهنگی شهرستان ها و در جریان قرار گرفتن مسائل فرهنگی آنان و همچنین همفکری در جهت پیش برد اهداف برگزار می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه نشست های منطقه ای و گفتمان به طور طبیعی به ارتقاء سطح فرهنگ عمومی آن مناطق کمک می کند، خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه های موفقی که برخی شهرستان ها در حوزه فرهنگی داشته اند راه برای دیگران نیز هموار می شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران با اشاره به اینکه هر چقدر که عزم، اراده و شجاعت در مدیران ما افزایش یابد شرایط بهتری خواهیم داشت، گفت: همدلی بین مسئولان، سرمایه بزرگی است و اگر مسائل و راهکارها را درست تشخیص دهیم و در جهت اصلاح امور قدم برداریم قطعا موفق هستیم.

در ادامه احد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی عالی ترین شورای فرهنگی در سطح استان و شهرستان بوده و ضمانت اجرایی دارد، اظهار داشت: مصوبات شوراهای فرهنگ عمومی توسط استاندار و فرمانداران ابلاغ شده و لازم اجراست.

جاودانی با اشاره به اینکه مصوبات شورا باید از سوی مسئولان پیگیری شود، گفت: در استان تهران سال ها شورای فرهنگ عمومی تشکیل می شد و گلایه وجود داشت چرا مصوبات اجرا نمی‌شود، اکنون مصوبات زیادی داریم که اجرا شدند و مصوبه ای نبوده که اجرایی نشود و دستگاه ها نیز مقید بوده و میپذیرند .

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا در سال جاری مکاتبه ای با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در خصوص تخصیص بودجه به شورای فرهنگ عمومی داشته باشیم.

در این نشست حجت‌الاسلام فتاح دماوندی، امام جمعه  و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دماوند نیز ضمن تاکید بر ایجاد نمایشگاه آثار مکتوب مولفان شهرستان دماوند بیان داشت: در گستره شهرستان دماوند بیش از 200 نویسنده فعالیت دارند که با دارا بودن 350 عنوان کتاب، این شهرستان پیشرو بسیاری از استان های کشور است.

وی افزود: در حال حاضر 12 نویسنده دانش آموز با 20 کتاب در دماوند حضور دارند و همه نویسندگان شهرستان عضو سرای قلم ایران می باشند.

فتاح دماوندی در ادامه گفت؛ در سال 97 بزرگترین رونمایی کتاب در کشور با حضور 150 نویسنده و 200 اثر در دماوند انجام شد و همواره آمادگی رونمایی از کتب جدید را داریم.

مهدی حیدری، فرماندار شهرستان دماوند نیز با بیان اینکه فرهنگ، چتر بزرگی است که باید بر سر همه حوزه‌های جامعه قرار گیرد و تنها مختص به حوزه خاصی نیست، اظهار داشت: فرهنگ هرجامعه بیانگر جهان‌بینی مردم است و خوشبختانه فرهنگ اسلامی درهمه ابعاد زندگی مردم کشور ما ورود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: عمده شهرداری‌های شرق استان به دلیل شرایط جمعیتی نمی‌توانند از ردیف‌های بودجه‌ای در زمینه فرهنگ استفاده کنند و در این راستا تجدیدنظر در قانون راهگشا خواهد بود.

فرماندار دماوند خاطرنشان کرد: درحوزه‌های اجتماعی، سیاسی و بانوان، فعالیت‌های خوبی در شهرستان دماوند انجام شده است که از این میان می‌توان به برگزاری انتخابات باشکوه ۱۴۰۰ با اجرای همایش‌های مختلف اعم از همایش رای‌اولی‌ها باحضور گسترده این قشر از جامعه اشاره کرد که گامی موثر در ایجاد احساس مسئولیت‌پذیری در رای‌اولی‌ها به شمارمی‌رود.

حیدری گفت: از دیگر موضوعات حایز اهمیت، تعیین تکلیف وضعیت پشتوانه بودجه‌ای درخصوص شوراهای اسلامی شهرستان است و قرارگیری موضوعات محلی و منطقه‌ای در کنار سیاست‌های استان، در گرو توجه به موضوع تامین بودجه است.

در این نشست رؤسا و اعضای شوراهای فرهنگ عمومی حاضر، به طرح مسائل، مشکلات، طرح ها و پیشنهادات خود در حوزه های مختلف پرداختند و مواردی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

۱۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۲:۴۰
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان تهران |