اخبار

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس مهرماه 1400به استان چهارمحال و بختیاری سفر می کنند.

سومین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری درسال تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها برگزارشد.

سومین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری درسال تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها برگزارشد.
ابراهیم شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورا در سومین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری ضمن قرائت اخبار فرهنگی دوماهه مرداد و شهریورماه استان بیان کرد : شورای فرهنگ عمومی یکی از شوراهای زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که نقش مهمی در تقویت ارزش‌های اسلامی دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ،ابراهیم شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورا در روز چهارشنبه (31 شهریور1400) در سومین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری ضمن قرائت اخبار فرهنگی دوماهه مرداد و شهریورماه استان ،گفت: شورای فرهنگ عمومی یکی از شوراهای زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش مهمی در تقویت ارزش‌های اسلامی دارد.

وی  تصریح کرد: بی‌شک بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های این شورا نیازمند تعامل و هم‌افزایی دستگاه‌های عضو است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام رئیس شورا در این نشست تاکید کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از ۲۱ تا ۲۳ مهرماه امسال با حضور در شهرکرد مسائل فرهنگی استان را رصد و بررسی می‌کنند.

وی به سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به شهرکرد اشاره و تصریح کرد: باید از ظرفیت مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات فرهنگی موجود بهره‌گیری کرد.

نکونام ترویج سبک زندگی اسلامی را نیازمند ورود و فعالیت تمامی دستگاه‌های اجرایی متولی در سطح ملی اعلام و تصریح کرد: در این سفر می‌توان پیشنهادی برای ورود مجلس شورای اسلامی به سبک زندگی اسلامی را ارائه داد.

ایشان مجموعه مصلی بزرگ امام خمینی (ره) شهرکرد را یک هدایت‌گر فرهنگی در چهارمحال و بختیاری دانست و یادآور شد: اعضای شورای فرهنگ عمومی استان نسبت به ارائه طرح‌های فرهنگی به دبیرخانه این شورا اقدام کنند.

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مشکلات فرهنگی در جامعه زیاد است و اعضای شورای فرهنگ عمومی در استان باید نسبت به قبل فعال‌تر باشند.شورای فرهنگ عمومی دارای ظرفیت‌های مطلوب می باشد و جامعه از این شورا در حوزه فرهنگی انتظاراتی دارد که باید محقق شود.

نکونام همچنین با گرامیداشت ۳۱ شهریورماه سالروز دفاع مقدس و فرارسیدن فصل بازگشایی مدارس تاکید کرد: این ۲ اتفاق مهم در ایران، بر حوزه فرهنگی کشور تاثیر مستقیم دارد.

وی افزود: دفاع مقدس را یک اثر فرهنگی غنی در کشور دانست و افزود: تزریق این اثر مهم در اصلاح امور فرهنگی جامعه تاثیرگذار است، به همین منظور نباید برای تداوم آن در جامعه کوتاهی شود.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد آموزش و پرورش را عرصه علم، دانش و رشد انسان در سایه دانش اعلام و تصریح کرد: جامعه‌ای که براساس علم و دانش حرکت کند به رشد و بالندگی می‌رسد و از فقر و مشکلات مختلف رهایی می‌یابد.

وی غنی شدن نسل جوان از لحاظ علمی را ضروری دانست و افزود: علم باید بر مبنای توحید، خدامحوری، ارزش‌های انسانی و به دور از نگاه‌های مادی و غربی باشد.

نکونام دفاع در برابر هجمه‌های مختلف دشمنان به‌خصوص در حوزه فرهنگی را ضروری اعلام و تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر در عرصه جامعه تقویت و نشان داده شود.

وی یادآور شد: تقویت فرهنگی محله‌ها و مساجد محلات می‌تواند هجمه‌ای سنگین برای دشمن باشد و در این مسیر نباید نااُمید و بی‌انگیزه شویم.

در ادامه سیدمحمد موسوی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه وضعیت جامعه از نظر آسیب‌های فرهنگی و رشد روزافزون آسیب‌های اجتماعی نگران‌کننده شده است، اظهار کرد: به‌علت نبود انسجام و اقدامات به‌صورت جزیره‌ای تاکنون نتوانسته‌ایم در اجرای طرح‌های فرهنگی و کاهش آسیب‌ها نتیجه مطلوبی بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه حرکت به سمت سبک زندگی ایرانی- اسلامی عامل پیشرفت در جامعه می‌شود، گفت: این موضوع همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، اما شاهد کار ریشه‌ای و عمیق در این حوزه نیستیم که عوامل بسیاری از جمله کمبود اعتبارات، اقدامات جزیره‌ای و ساختارهای موجود از علل عدم تحقق این مسدله به‌شمار می‌رود.

موسوی با اشاره به تدوین طرح تاسیس مرکز طراحی زندگی در چهارمحال و بختیاری، یادآور شد: این طرح به‌منظور ترویج مهارت‌های زندگی و سبک زندگی اسلامی- ایرانی تهیه شده است، اما در سطح استان قابلیت اجرا ندارد و شورای انقلاب فرهنگی در اجرایی شدن آن باید ورود کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری افزود: جهت اجرای طرح تاسیس مرکز طراحی زندگی نیاز به تجمیع کلیه امکانات، اعتبارات و منابع استانی در حوزه ترویج مهارت‌های زندگی و سبک زندگی اسلامی- ایرانی مرکزی فراقوه‌ای هستیم، مهارت‌های موردنیاز خانواده‌ها در این طرح احصا شده است.

وی تاکید کرد: مجلس فعلی تاکنون قانون مدونی در مجلس شورای اسلامی برای تحقق بحث ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی تصویب نکرده است و باید در این حوزه فعال‌تر عمل کند.

اقبال عباسی استاندار چهار محال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه معاونت پیشگیری از وقوع جرم در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرائم طرح‌های بسیار خوبی تاکنون ارائه داده است، اظهار کرد: به‌علت برخی قوانین و مشکلات در دستگاه‌ها متولیان در اجرای این طرح‌ها چندان موفق نبوده‌اند و نتیجه مطلوب نیز حاصل نشده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص نحوه اجرای طرح تاسیس مرکز زندگی به‌منظور ترویج مهارت‌های زندگی و سبک زندگی اسلامی- ایرانی، توضیح داد: به‌نظر می‌رسد این طرح هنوز به پختگی کامل نرسیده است، دستگاه‌های اجرایی متولی در بحث فرهنگ پیشنهادات خود را در رابطه با این طرح ارائه دهند، همچنین می‌توان این طرح را در سفر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به چهارمحال و بختیاری در مهرماه ارائه داد.

وی ادامه داد: عموما دستگاه‌های فرهنگی از عملکرد خود در حوزه‌های فرهنگی رضایت ندارند، یکی از دلایل آن نیز کمبود اعتبارات و نداشتن اختیارات لازم برای اجرای برخی برنامه‌ها در این حوزه است، این عوامل موجب می‌شود تا اقدامات تاثیرگذار نباشد.

عباسی بیان کرد: چند طرح فرهنگی ویژه چهارمحال و بختیاری و چند طرح نیز در سطح ملی و استانی تهیه شود تا بتوانیم در سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس این موضوعات را مطالبه کنیم، این استان می‌تواند برای اجرای طرح تاسیس مرکز طراحی زندگی به‌عنوان استان پایلوت اعلام آمادگی کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ، در این نشست گزارشی از وضعیت فرهنگی چهارمحال و بختیاری در بخش‌های مختلف ارائه شد
۳ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۲۵
https://chb.farhang.gov.ir/fa/news/597954/%d8%b3%d9%88%d9%85%db%8c%d9%86-%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%da%86%d9%87%d8%a7%d8%b1%d9%85%d8%ad%d8%a7%d9%84-%d9%88-%d8%a8%d8%ae%d8%aa%db%8c%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%84-%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d9%be%d8%b4%d8%aa%db%8c%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%b9-%d8%b2%d8%af%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%87%d8%a7-%d8%a8%d8% |