اخبار

رونمایی از کتاب ” مقتل خوانی در تعزیه مازندران ” در روستای پنبه چوله ساری

رونمایی از کتاب ” مقتل خوانی در تعزیه مازندران ” در روستای پنبه چوله ساری

رونمایی از کتاب ” مقتل خوانی در تعزیه مازندران ” در روستای پنبه چوله ساری

مقارن با تاسوعای حسینی ماه محرم ۱۴۰۰ آئین رونمایی کتاب ” مقتل خوانی در تعزیه مازندران ” نوشته “حر رشیدی” و “لطفعلی رشیدی پنبه چوله” (راوی) با تلاوتی چند از آیات قران کریم توسط نوجوان قاری قرآن نوه مرحوم لطفعلی رشیدی ( مولف ) خانم فاطیما رشیدی پنبه چوله با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع و رئیس طرح و برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران ، روحانی روستا و جمعی از عزاداران در مسجد صاحب الزمان روستای پنبه چوله برگزار گردید ‌.

ابتدا حر رشیدی نویسنده کتاب مقتل خوانی در تعزیه مازندران ضمن بیان اهداف ، ویژگی ها و ابعاد برجسته هنر تعزیه اظهار داشت : تعزیه هنر فاخر ، آیینی و مذهبی شیعیان در وصف واقعه کربلاست و تعزیه خوان هنرمند شبیه خوانی ست که در نقش های مختلف مصائب اهل بیت علیه السلام در کربلا را به نمایش میگذارد .

رشیدی با تاکید بر اینکه نگارش کتاب را سالها بواسطه علاقه پدر به تعزیه گرداوری کردیم عنوان کرد ، هنر تعزیه ریشه در اعتقادات و باور دینی ما دارد از یک‌سو به تقویت باور دینی ما شیعیان در ایران کمک کرده و از سوی دیگر، نشانی هنری از مذهب شیعه است .

سید اسماعیل احمدی ، معاون مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با قدردانی از برنامه ی رونمایی از کتاب مقتل خوانی در تعزیه مازندران اظهار داشت : اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حمایت از چنین برنامه های مذهبی و دینی را در دستور کار دارد .

احمدی با بیان اینکه هنر تعزیه خوانی قدمت دیرینه دارد و باید به آن پرداخته شود اظهار داشت : کشف استعدادها در روستا و ترغیب جوانان به برگزاری برنامه های فرهنگی مذهبی از مهمترین اولویت های ما نیز می باشد .

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت : باید در جهت هدایت دینی و حمایت از جوانان در روستاها گام برداریم و آنان را با پیشینه تاریخی و مذهبی آشنا سازیم .

معاون مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ضمن تشکر از “حر رشیدی” بعنوان نویسنده کتاب عنوان کرد : ما ازینکه این سنت ها در قالب تجارب مختلف در روستاها جمع آوری شود بسیار خرسندیم و امیدواریم این چنین آثار مکتوب بصورت cd در فضای مجازی نیز منعکس شود .

۳۱ اَمرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۱۱
سایت خزر نما ویزه گزارش تصویری استان مازندران |