اخبار

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ جلسه 758 شورای فرهنگ عمومی برگزار شد

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ جلسه 758 شورای فرهنگ عمومی برگزار شد
جلسه 758 شورای فرهنگ عمومی با ارائه گزارشی از وضعیت روزه‌داری در ماه مبارک رمضان سال جاری از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، در ابتدای این جلسه محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات و سپس عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نتایج پیمایش‌ها پیرامون روزه‌داری در کشور را ارائه کردند.

در ادامه سردار کارگر با بیان اینکه در خصوص رفتارهای دینی همچون نماز، روزه، حجاب و ... باید از برخورد سلبی دوری کرد، گفت: برخی از مشکلات امروز ما در خصوص عدم اجرای رفتارهای دینی مربوط به تربیت در خانواده است، به نظر می‌رسد از زمانی که خانواده‌ها کارهای تربیتی فرزندان خود را به دولت سپردند در این مسیر مسائلی ایجاد شد.

کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در ادامه درباره پایین آمدن اعتقادات مردم تصریح کرد: افول اعتقادات رابطه مستقیم با افول رفتارهای دینی دارد، مشکل هم آنجا است که ما برای مسائل دینی خود وقت نمی‌گذاریم، البته فراموش نشود که دستگاه‌های متولی امور فرهنگی و تبلیغی هم شرایط برای جامعه فراهم نمی‌کند، برای نمونه قبل از آغاز ماه مبارک رمضان صدا و سیما می‌تواند شرایط تبلیغی خوبی را ایجاد کند تا جامعه برای این ماه آماده شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی گفت: بررسی موضوع دین‎داری در انسان امروز بدون تحولات جهانی کامل نیست، البته از نقش مساجد در ایام کرونا نباید غافل شد؛ با وجود تعطیلی یک سال و نیمه مساجد به علت شیوع ویروس کرونا می‌توان گفت تاثیر آن بر روی امر نماز، روزه و اعتقادات مردم مشهود است.

نصرت‌الله لطفی قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه ما باید کارهای تربیتی و دینی را ابتدا از داخل خانه‌های خودمان شروع کنیم گفت: اعتقاد برگرفته از فرهنگ است و وقتی دستگاه‌های فرهنگی ما به موضوع رفتارهای دینی اهتمام نداشته باشند شاهد بی‌اعتقادی و رشد آن در بین جوانان خواهیم بود.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه جلسه گفت: در تربیت سه ضلع خانواده، تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی را داریم، در گذشته موضوع تربیتی به این شکل بود که خانواده بیشترین نقش و واحد آموزشی کمترین تاثیر را داشت، امروز فضای عمومی جامعه به ویژه فضای مجازی نقش اول تربیتی را ایفا می‌‍‌کند، این در حالی است که دانش‌آموزان باتوجه به شرایط فعلی کمترین زمان ممکن را در اختیار سیستم آموزشی هستند.

کاظمی بیان کرد: آموزش‌وپرورش در 40سال گذشته هیچگاه اولویت اول کشور نبوده و همین امر ما را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

در ادامه این جلسه سیدعبدالحمیداحمدی معاون فرهنگی وتوسعه ورزش همگانی یادآور شد: صرفا اتکا به یک پایش نمی‌تواند محل نتیجه‌گیری از کل جامعه باشد، با این وجود باید کار را از یک پیمایش فراتر برده و به سمت پژوهش برویم، می‌توان در یک پژوهش از نهادهای دینی و تبلیغی استفاده کرد تا به عنوان یک برش مهم از موضوع تکالیفی را به ما ابلاغ کنند تا بتوانیم به سمت مسیر درست حرکت کنیم.

سیماسادات لاری، معاون فرهنگی – دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه جلسه با بیان اینکه روزه‌داری با یک سیر تدریجی رو به کاهش است، اظهار کرد: موضوع مهم اعتقادات مردم است زیرا برخی اعتقاد به روزه‌داری دارند اما امکان گرفتن آن را ندارند، به نظر می‌رسد نوجوانان بیشتر تمایل به روزه‌داری دارند، اما هرچه به سن بالاتر می‌روند این مهم کمرنگ‌تر می‌شود.

وی افزود: درک مردم در این شرایط بسیار مهم است زیرا اعتقاد مردم هم از درک آنها نسبت به شرایط موجود نشات می‌گیرد، بنابراین در این زمینه نیازمند تحقیقات عمیق‌تری هستیم.

در بخش پایانی این جلسه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تبریک ایام دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) گفت: مطالعات زیادی در خصوص روزه‌داری صورت گرفته است، اما پیمایش ارائه شده از سوی دو مرکز و برای 4سال پیاپی انجام شده است، انتظار از یک پیمایش این است که صرفا طرح مساله در قالب توصیف اولیه وضع موجود صورت بگیرد، باوجود اینکه پیمایش ارائه شده از سوی دو مرکز صورت گرفته و آمارها به هم نزدیک است پس می‌توان گفت پیمایش قابل اتکا است.

وی افزود: باید از این مرحله عبور کرده و به سمت پژوهش برویم، پژوهش نیز دارای سه محور تبیین موضوع، علت‌شناسی و ارائه پیشنهاد است، بنابراین باید در یک فرصت زمانی مناسب پژوهش مرتبط انجام شود و به شورای فرهنگ عمومی ارائه شود.

۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۰۹