اخبار

پررنگ شدن نقش فضای مجازی سبب شده تا مردم انتظار شفافیت و اطلاع‌رسانی صحیح و درست از فعالان این عرصه داشته باشند.

نشست هم‌اندیشی کُنِشگران و فعالین فضای مجازی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی کُنِشگران و فعالین فضای مجازی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
نشست هم اندیشی فعالین فضای مجازی،اصحاب رسانه با حضور مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری،رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان،معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتای) استان چهار محال و بختیاری در فرهنگسرای بزرگ ارشاد شهرکرد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ، ابراهیم شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ظهر دوشنبه (10خرداد1400) در نشست هم‌اندیشی با کُنشگران و فعالین فضای مجازی استان با بیان اینکه فضای مجازی در شرایط کنونی و به ویژه به سبب شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا نقش مهمی را در تبلیغات و مناسبات اجتماعی پیدا کرده است، اظهار داشت: پررنگ شدن نقش فضای مجازی سبب شده تا مردم انتظار شفافیت و اطلاع‌رسانی صحیح و درست از فعالان این عرصه داشته باشند

ابراهیم شریفی افزود: تاکنون در سطح شهرستان‌ها و استان جلساتی با فعالان این عرصه برگزار شده و بنا داریم هر سه ماه یکبار جلسه‌ای با فعالان این عرصه برگزار شود تا با همفکری و بیان نظرات و پیشنهادات بتوان مدیریت بهتری در این حوزه داشت و از ظرفیت‌های شکل گرفته به نحو مطلوبی بهره گرفت.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری در این نشست گفت: با توجه به تغییر ساختارهای تبلیغاتی در این دوره از انتخابات و شیوع ویروس کرونا، بهداشت به یکی از مولفه‌های مهم تبدیل شده است و شایسته است تا رسانه‌ها و فضای مجازی در این خصوص اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشند

ملک‌محمد قربانپورافزود:همواره مولفه‌های مهمی نظیر بی‌طرفی، قانونمنداری، امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت جزو جدایی‌ناپذیر انتخابات در کشور بوده است اما در این دوره با توجه به شیوع ویروس کرونا مولفه رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به این موارد اضافه شده است.

وی ادامه داد: باید از همه ظرفیت‌ها برای تبیین و تبلیغ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ستادهای تبلیغاتی بهره‌گیری کرد و در این میان فضای مجازی یکی از بهترین ظرفیت‌ها را برای این مهم فراهم کرده است.

 سید محمد موسوی نیز در نشست هم‌اندیشی فعالان فضای مجازی چهارمحال و بختیاری افزود: سه نوع رویکرد در انتخابات وجود که شامل شخص‌محوری، برنامه‌محوری و سیستم‌محوری است که رویکرد سوم رویکرد توسعه‌محور و مطلوب است و می‌طلبد تا رسانه‌ها و فعالان این عرصه کمک کنند تا مردم با نگاه سیستمی فارغ از هرگونه شخص‌محوری و یا حتی برنامه‌محوری در انتخابات حاضر شوند.

وی همچنین نقد منصفانه را عامل رشد و پیشرفت دانست و گفت: رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی باید دقت داشته باشند که در رسانه‌های خود می‌توانند به شیوه‌های مختلف مطالبه‌گری و روشنگری کنند اما تنها رویکردی که هم به کاستی‌ها و هم به اقدامات مثبت بپردازد و هر ۲ را در کنار هم ببیند رویکرد سازنده‌ای است.

موسوی خاطر نشان کرد: برخی تنها خوبی‌ها را بیان می‌کنند و برخی با تخریب و سیاه‌نمایی تنها به بدی‌ها می‌پردازند که هر ۲ رویکرد نادرست است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با قدردانی از همراهی و تلاش فعالان فضای مجازی استان، نقش هدایتگری آنها در عرصه انتخابات را بسیار مهم دانست و گفت: نباید در سایه حواشی موضوعات مهم و کلیدی به فراموشی سپرده شود و این پیش از هر چیز نیاز به کار فرهنگی دارد و رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی در این عرصه می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

نداشتن سواد رسانه‌ای ریشه بسیاری از تخلفات فضای مجازی است

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتای) چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: نداشتن سواد رسانه‌ای ریشه بسیاری از تخلفات فضای مجازی است از همین رو ارتقای این موضوع یکی از مهمترین وظایف مسئولان به ویژه در آستانه انتخابات است.

سرهنگ مرتضی عسگری افزود: اگرچه همراهی و همکاری فعالان فضای مجازی با پلیس فتا مطلوب است اما می‌طلبد این تعامل در آستانه انتخابات تقویت شود و با رعایت چارچوب‌ها و قوانین در شوربخشی به انتخابات کمک کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون مشکلی در خصوص تخلفات انتخاباتی از سوی کانال‌های مجازی مجوزدار استان شکل نگرفته است، تصریح کرد: انتظار می‌رود با همین رویه در ادامه شاهد فعالیت‌های قانونی کانال‌های فضای مجازی باشیم تا از این طریق امید به آینده و حضور حداکثری مردم نیز به خوبی شکل گیرد.
عسگری، تخریب کاندیداها را از مصادیق تخلفات انتخاباتی برشمرد و گفت: تشویش اذهان عمومی در شبکه‌های اجتماعی و انتشار محتواهای شخصی کاندیداها در فضای مجازی از دیگر مصادیق تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی است.

رییس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای فضای مجازی و فعالان این عرصه ارزش قائل هستیم، خاطرنشان کرد: مسئولان در کنار فعالان فضای مجازی هستند و امید است این همکاری در ایام انتخابات تشدید شود.

 فعالان فضای مجازی باید نسبت به قانون آگاهی داشته باشند و باید مواد قانون انتخابات را برای مخاطبان خود تبیین کنند تا آگاهی مردم در خصوص فعالیت‌های تبلیغاتی و شیوه‌های صحیح ارتقا یابد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای صیانت از آرای مردم و حفظ سلامت انتخابات، چهار هزار ناظر مسئولیت نظارت بر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد را در استان برعهده دارند

حبیب‌ نیکخو  در نشست هم‌اندیشی فعالان فضای مجازی  استان افزود: همچنین سرناظر، ناظران مسوول و بازرس‌های انتخابات نیز در این خصوص ایفای مسئولیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه نیروهای ناظر تمام تلاش خود را برای حفظ سلامت و صیانت از آرای مردم به کار گرفته‌اند، تصریح کرد: هر کجا که تخلفی مشاهده شد مدیران کانال‌های فضای مجازی می‌توانند آن را اطلاع دهند تا مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

نیکخو همچنین بر ضرورت مراقبت در خصوص فعالیت در فضای مجازی اظهار داشت: هرزمان که به فعالان فضای مجازی تذکراتی داده شد و مورد توجه قرار گرفته است و روند به خوبی ادامه یافت اما زمانی که به تذکرات توجهی نمی‌شود، عارضه برخورد قانونی شکل می‌گیرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه عناصر فرهنگی باید از متن قانون انتخابات مطلع باشند، تصریح کرد: یکی از این عناصر ،فعالان فضای مجازی هستند که باید به خوبی در خصوص فعالیت‌های انتخاباتی آگاهی داشته باشند.

نیکخو افزود: علاوه‌بر اینکه فعالان فضای مجازی باید نسبت به قانون آگاهی داشته باشند، بلکه باید مواد قانون انتخابات را برای مخاطبان خود تبیین کنند تا آگاهی مردم در خصوص فعالیت‌های تبلیغاتی و شیوه‌های صحیح ارتقا یابد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ، در این نشست برخی از فعالان رسانه های فضای مجازی به بیان نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود از جمله  دوری از برخوردهای قهرآمیز با فعالان فضای مجازی و حمایت بیش از پیش از این افراد، انتقاد از فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی، تقویت ارتباط بیشتر مسئولان به ویژه استاندار با فعالان فضای مجازی، انتقاد از عملکرد نامناسب برخی روابط‌عمومی‌ها در اطلاع‌رسانی و همکاری با رسانه‌ها، ضرورت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، برگزاری جشنواره برای تولیدات شبکه‌های اجتماعی، تجلیل از فعالان این عرصه اختصاص بودجه برای حمایت از کانال‌های مجازی بخشی از مطالبات و دغدغه‌های فعالان فضای مجازی پرداختند

۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۳۴