اخبار

در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل عنوان شد:

برگزاری 59جلسه با 223 مصوبه در سال99

برگزاری 59جلسه با 223 مصوبه در سال99
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در اولین نشست این شورا از برگزاری 59جلسه با 223 مصوبه در سال99 خبر داد.

به گزارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل، با حضور آیت الله دکتر سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل، اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در سال 1400برگزار شد.

عبدالله بحرالعلومی، دبیر شورای فرهنگ عمومی استان در این جلسه با ارائه گزارشی از مصوبات جلسات گذشته و برنامه های اجرا شده توسط شورا، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، از تلاش های مدافعان امنیت و سلامت قدردانی کرد و با اشاره به نامگذاری سال 1400 توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، بر ضرورت تحقق شعار سال در استان و نقش کلیدی شورا در این خصوص تاکید کرد. وی با قدردانی از تلاش های ارزنده اعضای شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان ها در سال 99، از  برگزاری 59 جلسه شورا در اردبیل و شهرستان های تابعه با 116 دستور جلسه و 223 مصوبه علیرغم وضعیت کرونایی استان خبر داد و با اشاره به حضور نائب رئیس و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان در یک یا دو جلسه از جلسات برگزار شده در همه شهرستان های تابعه استان، گفت: حضور آقای استاندار در جلسات شوراهای فرهنگ عمومی شهرستان ها، نشان از اهمیت این جلسات و اهتمام جدی آقای استاندار برای آسیب شناسی و حل معضلات فرهنگی و اجتماعی شهرستان هاست. دبیر شورای فرهنگ عمومی استان از  حمایت های ویژه استاندار از شوراهای فرهنگ عمومی شهرستان ها قدردانی کرد و گفت: قطعا" با هدایت ها و رهنمودهای نماینده معظم ولی فقیه در استان و همراهی ها و حمایت های استاندار محترم، شاهد تحقق برنامه های فرهنگ ساز شورای فرهنگ عمومی در اردبیل و شهرستان های تابعه خواهیم بود.

وی در بخش دیگر مطالب خود، تغییر نام  فرودگاه اردبیل به نام شهید «غفور جدی اردبیلی» و فرودگاه پارس آباد به نام شهید «ضیاءالدین ذاکر» را از جمله مطالبات و دغدغه های اصلی شورای فرهنگ عمومی استان اعلام کرد و با ارائه گزارشی از اقدامات انجام یافته، گفت: در مردادماه 99، وزیر محترم راه و شهرسازی با هدف تکریم همه شهدا، با مزین شدن نام این فرودگاه ها به پیشوند شهدا موافقت کردند و فرودگاه های اردبیل و پارس آباد به فرودگاه شهدای اردبیل و فرودگاه شهدای پارس آباد تغییر نام یافتند. مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل، اظهار داشت: با کمال افتخار اعلام می دارد که در سایه ابتکار و اهتمام جدی مدیران استان و شورای فرهنگ عمومی، علاوه بر اردبیل و پارس آباد، فرودگاه های 37 شهر کشور هم مزین به پیشوند شهداء شدند.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل شورای عالی تعزیه، عشق و ارادت مردم استان به اهل بیت علیهم السلام بویژه حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) را مثال زدنی عنوان کرد و با اعلام اینکه گروه های تعزیه باید ساماندهی شوند، گفت: پتانسیل ها و ظرفیت های اتستان اردبیل در حوزه تعزیه و هنر آئینی بسیار بالاست و  باید سالن های این استان در ماه های محرم و صفر با اجرای تعزیه های فاخر و آئین های عاشورایی فعال باشند. مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان  با اعلام اینکه تعزیه و شبیه گردانی در استان اردبیل از اهمیت خاصی برخوردار است و حسب رهنمودهای نماینده معظم ولی فقیه در استان و ریاست شورا مبنی بر اجرای تعزیه های فاخر در ایام محرم و صفر و ضرورت ساماندهی گروه های تعزیه و نظارت بر فعالیت های این گروه ها، بر ضرورت تشکیل این شورا در استان تاکید کرد.

بحرالعلومی با بیان اینکه پرچم مقدس کشورمان نماد ملی میهن اسلامی است و از اهمیت و اعتبار و ارزش خاصی برخوردار است، خواستار اجرای طرح صیانت از پرجم در نهادهای دولتی و بخش خصوصی شد. وی با قدردانی از نیروهای نظامی و انتظامی استان و شهرداری اردبیل در تعویض به موقع پرچم جمهوری اسلامی و احترام آن، گفت: متاسفانه پرچم کشور در سطح ملی مورد عنایت و اعتنا نیست و بعضی از دستگاه های اجرایی هم مقید به رعایت احترام به این نشانه و نماد کشور نیستند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در بخش دیگر مطالب خود با اشاره به پیشینه غنی تاریخی، فرهنگی و مذهبی استان اردبیل، تدوین و چاپ کتاب لغت نامه ترکی را کاری ارزشمند و شایسته قدردانی دانست و با اعلام اینکه ابتکار عمل در این حوزه در دست استان اردبیل است، گفت: موضع انفعالی در حوزه فرهنگ شایسته نیست و استان اردبیل با انتشار لغت نامه ترکی از موضع انفعالی خارج شده است.

وی با تاکید بر اینکه تدوین و انتشار لغت نامه ترکی یک فرصت برای ماست تا از هویت تاریخی و فرهنگی خود صیانت کنیم، اظهار داشت: این لغت نامه پاسخی به هجمه های دشمنان است و ما را در برابر پان ترکیسم بیمه می کند.

بحرالعلومی با اشاره به ضرورت تدوین اطلس قرآنی استان، سامان دهی مراکز و فعالیت های قرآنی در استان را  حائز  اهمیت دانست و تشکیل انجمن خیرین قرآنی را در راستای ارتقای فعالیت های قرآنی، کمک به توسعه فضاهای قرآنی و حمایت از تشکل ها و هیئت های قرآنی و نیز تکریم خادمان قرآن موثر دانست.

اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل هم در این نشست با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و می تواند در رصد و شناسایی و حل معضلات و آسیب های اجتماعی تاثیرگذار باشد، گفت: در همین راستا، جلسات شورای فرهنگ عمومی شهرستان های تابعه استان در بهمن ماه سال 99 با نگاه ویژه به آسیب های فرهنگی و اجتماعی در همه شهرستان ها برگزار شده است. وی با اعلام اینکه این جلسات خروجی های مناسبی داشته است، افزود: آسیب های اجتماعی و فرهنگی هر شهرستان در قالب این نشست ها احصاء شده و انشاء الله با برنامه ریزی هایی که داریم، با تخصیص اعتبارات لازم از شوراهای فرهنگ عمومی شهرستان ها در راستای آسیب شناسی و حل معضلات اجتماعی و فرهنگی حمایت خواهیم کرد.

استاندار اردبیل با بیان اینکه فضای مجازی در عین تهدید، فرصتی مناسب برای فرهنگ سازی و صیانت از ارزش های اسلامی است، حرکت به سمت کاهش آسیب های اجتماعی و تربیت مدرس برای آموزش مهارت های زندگی از جمله برنامه های اصلی و مورد تاکید ماست، خواستار برگزاری کلاس ها و کارگاه های مهارت زندگی برای معلمان و مربیان آموزش و پرورش و کارکنان دستگاه های اجراتیی استان شد.

وی با اشاره به فعالیت های قرآنی در سطح استان، اظهار داشت. خانه های قرآنی در سطح استان افزایش داشته و از فعالیت های قرآنی به صورت جدی حمایت می شود.

در این جلسه ضمن رونمایی از پوستر فراخوان نخستین دوره هنرواره اذان، کتاب های «عرفای مجاهد» و «عشورائیان زهرایی» که توسط دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان و به مناسبت برگزاری همایش بین المللی نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت علیهم السلام و کنگره شهدای زن منتشر شده است، بین شرکت کنندگان در نشست توزیع شد.  

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۰:۵۶
دبیرخانه شورا |