اخبار

اسماعیل شفاعی در آستانه روز ملی جمعیت : ترویج فرهنگ ازدواج و تشویق به فرزندآوری، یکی از عوامل مؤثر در توسعه همه جانبه کشور است

اسماعیل شفاعی در آستانه روز ملی جمعیت : ترویج فرهنگ ازدواج و تشویق به فرزندآوری، یکی از عوامل مؤثر در توسعه همه جانبه کشور است
مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در پی تصویب نامگذاری سی ام اردیبهشت به عنوان «روز ملی جمعیت»، بیان داشت: به پیشنهاد سازمان ثبت احوال و تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، مقرر شد 30 اردیبهشت ماه، مصادف با سالروز ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «روز ملی جمعیت» در تقویم رسمی کشور ثبت شود.

 

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، اسماعیل شفاعی مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در پی تصویب نامگذاری سی ام اردیبهشت به عنوان «روز ملی جمعیت»، ضمن اشاره به سابقه این مصوبه بیان داشت: به پیشنهاد سازمان ثبت احوال و تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، مقرر شد 30 اردیبهشت ماه، مصادف با سالروز ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «روز ملی جمعیت» در تقویم رسمی کشور ثبت شود.

وی خاطر نشان کرد: در سیاست های کلی جمعیت که از سوی مقام معظم رهبری در سی ام اردیبهشت سال 1393 ابلاغ شد، به ضرورت افزایش و ابعاد مختلف جمعیت از جمله فرزندآوری، تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده، بهداشت باروری، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، توانمندسازی جوانان، تکریم سالمندان و... توجه شده است.

شفاعی بیان داشت: اکنون که در آستانه هفتمین سال از زمان ابلاغ سیاست های کلی جمعیت هستیم، سؤال این است که روند اجرایی شدن این سیاست ها در سال های اخیر چگونه بوده است؟

مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ضمن تأکید بر نقش دستگاه های فرهنگی در روند اجرای سیاست های ابلاغی گفت: شورای فرهنگ عمومی در راستای اجرای وظایف فرهنگی خود طی 4 جلسه در سال 1399 (جلسات 747، 748 ، 749  و 750) به این مهم رسیدگی جامع داشته که از نتایج آن، تهیه پیش نویس سند ارتقای فرهنگ ازدواج و فرزندآوری است.

وی ادامه داد: در این سند که در مرحله پیش نویس است و هم اکنون نیز دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در حال دریافت نظرات تکمیلی اعضای محترم شورا می باشد، به اهمیت ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری به عنوان یکی از عوامل مؤثر در توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور و دستیابی به تمدن نوین اسلامی اشاره شده است.

وی همچنین به بخشی از همکاری های تعیین شده توسط دستگاه ها و نهادها اشاره کرد و بیان داشت: به عنوان مثال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه مجری، با همکاری و هماهنگی وزارت ورزش و جوانان، سازمان صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی، اقدام به پشتیبانی از تولید محصولات فرهنگی و هنری با موضوع ترویج ازدواج و افزایش متوازن جمعیت و همچنین ترغیب برای داشتن خانواده کامل نموده است.

مدیرکل دبیرخانه شورا از دیگر اهداف این سند، برگزاری جشنواره فیلم خانواده با هدف ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری، انتشار مقالات و پژوهش های مرتبط با موضوع ارتقای فرهنگ ازدواج، تکریم خانواده و افزایش متوازن جمعیت در نشریات و کتب را برشمرد. 

در پایان، شفاعی بیان داشت: امیدوار هستیم ضمن همکاری تمامی دستگاه­های ذیربط برای اجرای کامل سیاست های کلی جمعیت، شاهد ارتقای فرهنگ ازدواج در بین جوانان میهن اسلامی مان باشیم که این امر نقش مؤثری در پیشگیری از آسیب­های اجتماعی و موجب افزایش سرمایه اجتماعی کشور خواهد شد.  

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۰:۴۴