اخبار

گزارش برگزاری اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم در سال 1400

یک‌صد و نود و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم در سال هزار و چهارصد با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا و توصیه و تأکید متولیان بهداشتی کشور مبنی بر عدم برگزاری جلسات حضوری،به‌صورت غیرحضوری برگزار شد.

دستور اول جلسه ارتقاء، ترویج و تعمیق فرهنگ عمومی در ماه مبارک رمضان بود و برای این منظور ﺑﺮ اساس مصوبه ﺟﻠﺴﻪ 420 ﻣﻮرخ 22 ‏‏‏‏‏/6‏‏‏‏‏/84 شورای ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﻤﻮﻣﯽ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و وضعیت خاص در دوران بیماری کرونا مقرر شد هر یک از ادارات و نهادهای فرهنگی علاوه بر برنامه‌های عمومی از قبیل آذین‌بندی و چراغانی ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﻣﺎه رﻣﻀﺎن، ﺑﺮﭘﺎﯾﯽ ﺟﻠﺴﺎت آﻣﻮزش، ﺗﻼوت، ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ و ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮای کارکنان و خانواده‌ها، آﺷﻨﺎﺳﺎزی زﯾﺮﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﺎ اﺣﮑﺎم روزه به‌ویژه روزه واﻗﻌﯽ، ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺑﺮای اﻃﻌﺎم ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪان (ﺳﻔﺮه ﮐﺮﯾﻤﺎنه)، تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی در شبکه‌های اجتماعی، حمایت از فعالیت‌های تولید محتوای اخلاقی و دینی در شبکه‌های اجتماعی؛ برنامه‌های خاص و در راستای شرح وظایف خود انجام دهند که این برنامه‌ها به‌صورت جزئی به این ادارات ابلاغ شد.

دستور دوم این جلسه برنامه‌های فرهنگی برای تحقق شعار سال 1400 بود. بر اساس پیشنهاد‌های ادارات و جمع‌بندی این پیشنهاد‌های مقرر شد برنامه‌های زیر در دستور کار ادارات و نهادها قرار گیرد:

      1.  توسعه و ترویج فرهنگ حمایت از تولید داخلی از طریق نشریات و مراکز فرهنگی و هنری برای رفع موانع تولید

      2.  تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر از طریق برنامه‌هایی چون ایجاد بازارچه‌های فرهنگی و هنری، حمایت از کسب‌وکارهای فرهنگی به‌ویژه در فضای مجازی از طریق اعطای تسهیلات مختلف چون تسهیلات بانکی، معافیت‌های مالیاتی و...

      3.  جریان سازی فرهنگی در سطح شهر از طریق تبلیغات شهری برای رفع موانع تولید

      4.  برگزاری نمایشگاه معرفی دستاورد محصولات فرهنگی، باهدف رفع موانع تولید داخلی

      5.  فرهنگ‌سازی برای افزایش تولیدات فرهنگی هنری استان (سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و...)

      6.  فرهنگ‌سازی با استفاده از منابع و متون دینی و ملی برای ترویج تولید بیشتر و افزایش کیفیت محصولات و رفع موانع تولید

      7.  ایجاد فرهنگ مطالبه گری و فراهم آوردن زمینه آن از طریق همکاری با خبرنگاران و رسانه‌ها برای رونق و افزایش تولید و رفع موانع آن

      8.  استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد و حمایت از آن‌ها برای افزایش تولید و رفع موانع آن

      9.  بررسی موانع فرهنگی تولید و رفع آن‌ها

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۲:۳۷