اخبار

در دیدار با رئیس شورای فرهنگ عمومی کردستان عنوان شد:

برگزاری برنامه های مذهبی، موجب توسعه گردشگری مذهبی و اقتصاد هنر در پی دارد

برگزاری برنامه های مذهبی، موجب توسعه گردشگری مذهبی و اقتصاد هنر در پی دارد
دبیر شورای فرهنگ عمومی کردستان با بیان اینکه برگزاری برنامه های حوزه دین از جنبه های مختلف حائز اهمیت است، گفت: برنامه های مذهبی، گردشگری مذهبی و اقتصاد هنر استان را شکوفا می کند.

به گزارش شورای فرهنگ عمومی کردستان، عبیدالله رستمی در جریان بازدید نماینده ولی فقیه کردستان از مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج اظهار کرد: مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج در سال 1382 به بهره‌برداری رسیده است تاکنون هیچ بازسازی در بخش‌های مختلف آن از جمله سالن اجتماعات آن که تجهیزات آن فرسوده شده، انجام نشده است.

 

وی افزود: این مجتمع دارای واحدهای مختلف از جمله کتابخانه ویژه بانوان، کردستان‌شناسی، امور قرآنی و امور مساجد، مجتمع دیجیتال، انجمن‌های نمایش و موسیقی و تالار شمشال و واحد‌های فرهنگی و هنری است.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کردستان در خصوص پروژه‌های در دست ساخت حوزه فرهنگ و هنر کردستان اعلام کرد: تالار مرکزی سنندج یکی از بزرگترین پروژه‌های در دست اقدام این حوزه است که با استانی و ملی شدن پروژه در طول سه سال گذشته از پیشرفتی ۴۰ درصدی و کلا ۶۵ درصدی برخوردار بوده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یادآور شد: همچنین 6 پلاتوی شهرستان‌های بیجار، سقز، دیواندره، قروه، مریوان و کامیاران و آمفی تئاتر روباز کامیاران در هفته دولت سال گذشته به بهره‌برداری رسید از جمله طرح‌های فرهنگی و هنری است، دو طرح ناتمام نیز در شهر سنندج یکی ساختمان اداره‌کل و مجتمع بانوان شهر سنندج است که از پیشرفت 10 درصدی برخوردار است.

 

رستمی اضافه کرد: بدون شک اتمام طرح‌ها و پروژه‌های ساخت تالار مرکزی و 5 پلاتوی شهرستانی سرانه فضای فرهنگی استان را از میانگین کشوری نیز بالاتر خواهد برد.

 

 دبیر شورای فرهنگ عمومی کردستان با بیان اینکه برگزاری برنامه های حوزه دین از جنبه های مختلف حائز اهمیت است، گفت: برنامه های مذهبی، گردشگری مذهبی و اقتصاد هنر استان را شکوفا می کند.

وی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله جشنواره‌ها، همایش و نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری و اهدای کتاب اضافه کرد: ما در سال 99 با وجود کرونا و تحریم‌های ظالمانه اکثر برنامه‌های فرهنگی و هنری تکلیفی از جمله تئاتر خیابانی مریوان، تئاتر استانی، هفته کتاب و جشنواره فیلم فجر را برگزار کردیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام کرد: اهدای کتاب بصورت رایگان به مناطق حاشیه شهرهای استان و کتابخانه‌های عمومی روستاهای کم برخوردار در دستور کار اداره‌کل و واحدهای شهرستانی بوده است و از سوی دیگر اجرای بیشتر برنامه‌ها از جمله نمایشگاههای هنرهای تجسمی به مناسبت‌های ملی و مذهبی را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دنبال کردیم.

 

رستمی در خصوص خدمات الکترونیکی اداره‌کل ارشاد اذعان داشت: کلیه مجوزهای صادره حوزه فرهنگ و هنر بصورت الکترونیکی و کاملاً رایگان ارائه می‌شود و همچنین تمامی کتاب‌های اهدایی این واحد بصورت رایگان در اختیار انجمن و مناطق حاشیه شهرها کتابخانه‌های عمومی روستاها قرار می‌گیرد.

 

وی درخصوص سوال نماینده ولی فقیه در استان مبنی بر تعداد هنرمندان حوزه‌های مختلف اظهار کرد: در حوزه نمایش با وجود فعالیت 24 گروه ثبت شده رسمی, حداکثر هزار و 500 نفر فعال حوزه نمایش داریم، در حوزه موسیقی در حال جمع‌آوری اطلاعات گروهای موسیقی سنتی و مدرن در سطح استان هستیم.

 

در ادامه این نشست با نماینده ولی فقیه در استان معاونین و کارشناسان امر هرکدام براساس حوزه کاری خویش گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و قرآنی و کمبودهای موجود را ارائه کردند که کمبود اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر استان، اختصاص درجه سه به اداره کل ارشاد کردستان در میان ادارات استان های کشور، قابل توجه بودن فعالیت ها و برنامه های فرهنگی و هنری در استان، ضرورت حمایت بنیاد های خیریه از جمله بنیاد برکت و ملی احسان و علوی از حوزه فرهنگ وهنر، برگزاری ادامه کنگره بین المللی امام شافعی(رض) در استان، حمایت از سینما شیدای سنندج و سینما کردستان مریوان برای ساخت و بازسازی مجدد، مراوده با کردستان عراق را فرصت بدانیم نه تهدید، ارسال بیش از 400 جلد کتاب از طریق مرز باشماق مریوان به عراق، اهدای بیش از 250 میلیون تومان کتاب به مناطق محروم حاشیه های شهرهای استان و شهرستانهای تابعه وروستاها استان از جمله مورادی بود که معاونین و کارشناسان اداره کل به سمع رئیس شورای فرهنگ عمومی استان رساندند.

در پایان با حضور نماینده ولی فقیه در استان از واحدهای کتاب، واحدهای مختلف فرهنگی و هنری اداره‌کل ارشاد و مجتمع دیجیتال بازدید و با مسوول مجتمع دیجیتال  در خصوص فعالیت‌های داخلی و خارجی گفتگو کرد.

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۲:۱۱