اخبار

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین : فرهنگ سازی و ارتقای سرمایه اجتماعی تنها راه برون رفت از بحران کرونایی .

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین : فرهنگ سازی و ارتقای سرمایه اجتماعی تنها راه برون رفت از بحران کرونایی .
در روزهایی که اوضاع کرونایی کشور و به تبع آن استان قزوین در شرایط قرمز و حتی سیاه قرار دارد، باز هم شاهد عادی انگاری و سهل انگاری از سوی تعدادی از شهروندان هستیم که تنها دلیل آن ضعف فرهنگ عمومی و سرمایه های اجتماعی در این زمینه است.
محمد حسین اسماعیلی دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین در این خصوص گفت: صرف نظر از برخی بی تدبیری ها و تناقض در تصمیمات اتخاذی، آنچه که عجیب است اینکه با وجود شرایط بسیار سخت کرونایی، باز هم شاهد تردد و عبور و مرور گسترده مردم در سطح شهر و بازار، تشکیل صف های طویل برای خرید غیرضروریاتی مثل آجیل و زولبیا و بامیه، دور دور های شبانه، بازارگردی های بی دلیل و غیرضرور، مهمانی و دورهمی های فامیلی و خانوادگی، مراسم های جشن و سوگواری، عدم استفاده از ماسک، و... از سوی شهروندان هستیم که نشانی از حلقه ی مفقوده فرهنگ و سرمایه اجتماعی در اوضاع کرونایی است.

اسماعیلی افزود: این نشانه ها بیانگر این است که برای شرایط سخت و بحرانی در کشور فرهنگسازی شایسته ای صورت نگرفته و مردم نیز از این لحاظ فرهنگ پذیری مطلوبی نداشته اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تنها در صورتی که "فرهنگ سلامت" و "فرهنگ مدارا و همراهی" و همچنین سرمایه های اجتماعی چون اعتماد و مشارکت در بین مردم در سطح مطلوبی قرار داشته باشد، آن وقت می توان به عبور از بحران کنونی امید داشت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اضافه کرد: آنچه که این روزها کمتر به آن توجه می شود موضوع فرهنگ و سرمایه اجتماعی است، در حالی که که تنها راه برون رفت از این بحران، ارتقای فرهنگ عمومی و سرمایه اجتماعی است که متاسفانه آسیب های جدی دیده و باید برای اصلاح آن برنامه ریزی و اقدام کرد.

وی با تاکید بر نقش مهم دولت و ارکان حاکمیت در این راستا اضافه کرد: با این حال انداختن تمام مسئولیت بر دوش دولت صحیح نیست و مردم نیز نقش ارزنده و فزاینده ای در کنترل و مهار بیماری و قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا دارند و نباید مسئولیت های فرهنگی و اجتماعی را در این زمینه نادیده گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به وضعیت قرمز کرونایی در استان و بر اساس مصوبات ستاد کرونا، تعطیلی کلیه مراکز و فعالیت های فرهنگی و هنری در استان قزوین تا یک هفته دیگر تمدید می شود.

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ ۱۲:۲۷