اخبار

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل:

بشریت در عصر کنونی بیش از هر چیزی به منطق گفتگو و مناظره نیازمند است

بشریت در عصر کنونی بیش از هر چیزی به منطق گفتگو و مناظره نیازمند است
آیت الله سید حسن عاملی، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل، گفت: بشریت در عصر کنونی بیش از هر چیزی به منطق گفتگو و مناظره نیازمند است.
به گزارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل،آیت‌الله سید حسن عاملی رئیس شورای فرهنگ عمومی استان  و نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در آئین اختتامیه ششمین دوره همایش بین‌المللی گفت‌و گو و مناظرات رضوی در اردبیل گفت: از چند سال پیش با تغییر عنوان جشنواره چاووشی‌خوانی به برگزاری همایش گفت‌و گو و مناظرات رضوی سعی کردیم تا با محوریت مناظره در جامعه به عنوان یک اصل عقلانی به سمت تبیین مبانی دینی و سیره اهل بیت (ع) حرکت کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با تبریک ایام شعبان موسم رحمت الهی و باز شدن در مغفرت خداوند متعال افزود: ما باید از فرصت شعبان در عبودیت شایسته الهی استفاده کنیم تا از آتش اعمال جهنمی خود خلاصی یابیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: آنهایی که در این دنیا با سلامت زندگی و گذر کرده و وارد محشر می‌شوند، در حقیقت به هنر بزرگی دست زدند که پیامبر گرامی اسلام نیز بر این موضوع همواره تاکید کرده است.

وی ضرورت تبیین و تشریح چهره زیبای دین در قالب عناصر هنری را یادآور شد و افزود: در عصر تحولات ارتباطات باید از همه ظرفیت‌ها در معرفی و شناساندن سیره ائمه اطهار (ع) به ویژه امام رضا (ع) استفاده کنیم و بر همین اساس استان اردبیل چند سالی است که میزبان همایش بین‌المللی گفت‌و گو و مناظرات رضوی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: باید فعالیت‌های فرهنگی در شرایط حساس کنونی خروجی مناسبی داشته باشد چرا که کار فرهنگی زمانی ارزش و اهمیت دارد که خروجی مناسب و تأثیرگذاری شایسته داشته باشد.

وی اضافه کرد: هر چند ما امروز با فرهنگ، مدنیت و آداب و رسوم گذشته خود فاصله گرفتیم اما امروز در عرصه تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما بیش از هر زمان دیگر به توسل و تکیه بر فرهنگ غنی ارزشی و دینی نیازمند هستیم.

وی ضرورت تقویت احساس جمعی را در جامعه و دوری از تجملات به عنوان اصل ساده‌زیستی را یادآور شد و بیان کرد: آنهایی که نسبت به احتکار پول، کالا و سایر نیازمندی مردم اقدام می‌کنند، در حقیقت به بزرگترین آفت فرهنگی در جامعه دامن می‌زنند و آن هم ایجاد دو دستگی و نفاق در جامعه است.

عاملی در ادامه اظهار کرد: در شرایطی که انواع کانال‌های هوایی با امواج سنگین خود وارد خانه‌ها شدند، ضرورت دارد ما با تکیه بر فرهنگ اسلامی و دینی بکوشیم تا فرزندانی شایسته تربیت کنیم.

وی تصریح کرد: باید اثر چنین برنامه‌های فرهنگی در تربیت نسل آینده به خوبی احساس شود چرا که مراکز فرهنگی در احیای غرور ملی و دینی نقش بسیار مهم و تأثیرگذار دارند.

عاملی با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش به صورت بین‌المللی و ورود محققان و پژوهشگران از کشورهای مختلف به این جمع فرهیخته گفت: به دور از نگاه حزبی، جناحی، مرزبندی‌های منطقه‌ای و سیاسی باید به سمتی حرکت کنیم تا بهترین تفکر ارزشی و دینی در جامعه در قالب گفت‌و گو و مناظره شکل گرفته و مردم بتوانند مشکلات خود را در سایه چنین روحیه‌ای برطرف کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان رعایت ادب را در مناظره بسیار مهم اعلام کرد و افزود: قرآن بهترین خطابه و اصول و قواعد مناظره را بیان کرده تا همه ما با الهام از کتاب قرآن و سیره اهل بیت بتوانیم به دور از دعوا و نزاع زمینه پذیرش عقلانی و منطقی مسائل و موضوعات را فراهم کنیم و در عصر کنونی بشریت بیشتر از هر چیزی به منطق گفتگو و مناظره نیازمند است.

عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل هم در این آئین گفت: خوشحال هستیم که در نخستین روز ماه معظم شعبان آئین اختتامیه این همایش را به شکل بین‌المللی برگزار می‌کنیم که از سه کشور خارجی نظیر نیجریه، عراق و آذربایجان آثاری به این جشنواره ارسال شده بود.

وی افزود: در این همایش بین‌المللی فرصت خوبی فراهم شده تا نویسندگان و محققانی از سایر کشورها حضور پیدا کنند که قطعاً در سال‌های آینده سعی خواهیم کرد از کشورهای مختلفی همچون روسیه، آلمان، ترکیه و کشورهای حوزه قفقاز نیز میهمانانی را داشته باشیم.

دبیر ششمین همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظره رضوی افزود: برای این همایش ۱۸۹ مقاله ارسال شده بود که با انجام داوری از بین این مقالات ۱۵ مقاله با عنوان مقاله منتخب برگزیده و از پدیدآورندگان آن با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل کردیم هر چند که منتخبی از این برگزیدگان در مراسم شرکت داشتند که برای منتخبان سایر استان‌ها لوح تقدیر و هدایا ارسال خواهد شد.

بحرالعلومی با قدردانی از داوران این همایش بین‌المللی خاطر نشان کرد: بیانیه داوران نیز توسط داور منتخب دکتر صحرانورد قرائت شد و از بین منتخبان نیز اثر کریم نصیریان به صورت خلاصه در این مراسم ارائه شد تا به نمایندگی از منتخبان از او تجلیل شود.

وی اضافه کرد: هر چند این همایش با تأخیر برگزار می‌شود ولی تلاش خواهیم کرد در سال آینده هم فراخوان و هم آئین اختتامیه در دهه کرامت و ایام ولادت حضرت امام رضا (ع) برگزار شود تا تجلیل و تکریم واقعی را از منتخبان این جشنواره بین‌المللی شاهد باشیم.‌

در این آئین همچنین از کتاب آستان خورشید مجموعه مقالات گردآوری شده پنجمین همایش بین‌المللی گفت‌و گو و مناظرات رضوی رونمایی شد تا این اثر فاخر در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

 

۸ فروردین ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸
دبیرخانه شورا |