اخبار

برگزاری یازدهمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری

یازدهمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در سال جهش تولید برگزار شد

یازدهمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در سال جهش تولید برگزار شد
ابراهیم شریفی دبیر شورا و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری چهارشنبه (20اسفند1399) در یازدهمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان با تبریک عید سعید مبعث و گرامیداشت روز22 اسفند گرامیداشت شهدا و روز بنیاد شهید گفت: کارگروه‌های تخصصی شورای فرهنگ عمومی فعالند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام  رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در یازدهمین شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری تاکید کرد: ضرورت دارد کارگروه‌های تخصصی این شورا در سال آینده با اقدام کارشناسی و دقیق، طرح‌های عملیاتی را تصویب و در جامعه اجرایی کنند.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت : کارگروه‌های فرهنگی باید به شکل کاربردی، دقیق و حساب‌شده انجام وظیفه کرده و در جامعه عملیاتی شوند، زمانی تشکیل کارگروه‌ها مهم است که نسخه‌ای برای دردهای جامعه باشد.

وی با بیان اینکه کارگروه‌های فرهنگی باید در سال 1400فعال ترشوند، اظهار کرد: این کارگروه‌ها باید به شکل کاربردی، دقیق و حساب‌شده انجام وظیفه کرده، به یک جمع‌بندی برسند، طرح‌ها مصوب شود و آن‌گاه در صحن جامعه عمل شود.

وی افزود: زمانی تشکیل کارگروه‌ها مهم است که نسخه‌ای برای دردهای جامعه باشد، جامعه را درگیر خود کند و عملیاتی شوند.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به اینکه گام خوبی در جهت تشکیل کارگروه‌ها برداشته شده است، یادآور شد: در سال آینده نباید بگذاریم زمان هدر رود و دیگر بهانه کرونا را نداشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: جلسات باید با جدیت، کاربردی و جدی انجام شوند، موانع نباید ما را زمین‌گیر کنند و باید از سر راه برداشته شوند.

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین مجموعه قرارگاه فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی باید مصوبات این شورا را دنبال کند.

نکونام تصریح کرد: پیشنهادات کاربردی و اجرایی کارگروه‌های تخصصی شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری جمع‌بندی و در نشست‌های همین شورا مصوب شود.

وی در ادامه با تبریک مبعث پیامبر اکرم (ص) یادآور شد: مبعث از بزرگ‌ترین اعیاد دینی و مبعوث شدن حضرت محمد (ص) به رسالت است.

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هر استان ۱۷ کمیته مشخص شده است.

جعفر مردانی تاکید کرد: در همین راستا سازمان امور اجتماعی کشور ۱۳ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی بسته است.

وی اظهار داشت: مسوولان دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری باید سهم خود را از اعتبارات این تفاهم‌نامه‌ها در سطح ملی دریافت و از هرگونه موازی‌کاری پرهیز کنند.

 در این نشست، مسوولان کارگروه‌های تخصصی شورای فرهنگ عمومی گزارشی از روند فعالیت‌های خود در سال‌جاری را ارائه کردند.

در ادامه حجت‌الله شیروانی رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یکی از اقشار آسیب‌دیده از کرونا، هنرمندان هستند، اظهار کرد: بسیاری از فعالیت‌های هنری مانند هنرهای تصویری، تجسمی و نمایشی به‌دلیل شیوع این ویروس تعطیل شد و پس از گذشت زمان به حالت سابق برنگشت.

وی افزود: با توجه به حمایت‌های صورت‌گرفته، همچنان اعتبارات برای حمایت از هنرمندان به حد مطلوب نرسیده است و بخشی از حمایت‌ها باید در زمینه‌های مالی و مادی باشد.

شیروانی فقدان افق برای هنر و ادبیات چهارمحال و بختیاری را محسوس دانست و تاکید کرد: باید توجه بیشتری در این زمینه صورت بگیرد چرا که در برخی از موضوعات هنری، استان زبانزد است و برای بهره‌گیری درست از هنرمندان باید سیاست‌گذاری فرهنگی توسط مسئولان استان صورت بگیرد.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: تکریم هنرمندان شاخص استان به‌صورت حداقلی است و باید ادای دین نسبت به افراد فعال این حوزه صورت بگیرد.

وی برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ادبی، تولید آثار ادبی هنری، آثار تجسمی، چاپ عناوین متعدد کتاب را از جمله اقدامات حوزه هنری چهارمحال و بختیاری برشمرد و خاطرنشان کرد: اهتمام ویژه در راستای محتواسازی درباره تاریخ شفاهی استان صورت بگیرد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: سازش خانواده‌ها در سال‌جاری از ۴۳ درصد به ۲۰ درصد رسیده است و شرکت در دوره‌های مهر دادگستری به‌دلیل همه‌گیری کرونا کاهش داشته است.

سیدمحمد موسوی ۲۰ اسفندماه در یازدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال‌جاری با بیان اینکه از اول مهرماه سامانه تصمیم در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: طبق این طرح زوجینی که تصمیم به طلاق دارند، ۴۵ روز در این فرآیند قرار گرفته و آن‌گاه برای طلاق اقدام کرده و یا منصرف می‌شوند.

وی افزود: سازش خانواده‌ها در سال‌جاری از ۴۳ درصد به ۲۰ درصد رسیده است و شرکت در دوره‌های مهر دادگستری به‌دلیل همه‌گیری کرونا کاهش داشته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مرکز ملاقات‌های طلاق در سه شهرستان استان راه‌اندازی شده است، بیان کرد: قرار است در سه شهرستان دیگر استان نیز این مراکز راه‌اندازی شوند اما به‌دلیل کرونا مراجعه به این مراکز کاهش داشته است.

موسوی یادآور شد: هدف از راه‌اندازی این مراکز برگرداندن زوجین به زندگی حتی پس از طلاق است که در این امر نیز درصد کمی موفق بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: مسئله اشتغال خانواده‌ها در کنار مسائل فرهنگی و سبک زندگی اولویت دارد، طرحی به نام اولویت‌دار کردن اشتغال افراد در معرض آسیب نیز به کارگروه اشتغال ارسال شده که در حال حاضر مطرح نشده است.

 معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: میثاق‌نامه‌های محلی برای شهر سودجان ویژه افرادی که در مراسمات عروسی و فاتحه تیراندازی می‌کنند، نوشته شده که در صورت وقوع تیراندازی ۱۲۰ نفر ریش‌سفید آن مراسم را تعطیل کنند، البته در پردنجان نیز این میثاق‌نامه ابلاغ شده که به‌دلیل کرونا هنوز مصوب نشده است.

موسوی با بیان اینکه سه نوع مشاوره مذهبی عقیدتی، مزاج‌شناسی مرتبط با ازدواج و مشاوره روان‌شناختی برای ازدواج درنظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: مرکز مدونی برای مزاج‌ها در استان وجود ندارد و دانشگاه علوم پزشکی مخالف این مسئله است، باید گفت این مشاوره‌ها باید از روزهای قبل از ازدواج مدنظر قرار بگیرد.

در ادامه طهماسب شیروانی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: ۳۴ درصد جمعیت استان را جوانان بین رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری رتبه سوم جمعیت جوان را در کشور دارد، افزود: جوان‌ترین شهرستان استان، فارسان بوده و پیرترین شهرستان‌ها را سامان و بن تشکیل می‌دهند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تا پایان ۹ ماهه سال‌جاری شش درصد افزایش ازدواج در استان صورت گرفته است
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ۱۰:۵۷