اخبار

جلسه 755شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستور جلسه ارائه گزارش «برگزاری برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس» برگزار شد.

جلسه 755شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستور جلسه ارائه گزارش «برگزاری برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس» برگزار شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، در ابتدای این جلسه سردار سرتیپ بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه ۹۰ درصد برنامه‌هایی که برای چهلمین سالگرد دفاع مقدس پیش‌بینی شده بود به انجام رسیده است، گفت: البته روند گزارش‌گیری از سازمان‌های مختلف در موضوع برنامه‌های دفاع مقدس ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که در دفاع مقدس همه مردم، سازمان‌ها، اقوام و جناح‌ها حضور داشتند، در برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس تقسیم‌بندی و توزیع وظایف به عهده همه دستگاه‌ها قرار داده شد و خوشبختانه همه همکاری لازم را داشتند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در هفته دفاع مقدس با ارتباط تصویری که با مقام معظم رهبری برقرار شد ایشان مطالب بسیار مهمی را فرمودند که به عنوان منشور دفاع مقدس از آن می‌توان استفاده کرد، همچنین رهبر معظم انقلاب در این سخنان به چندین ابهام از جمله موضوع قطعنامه که همیشه مورد سوال بود پاسخ دادند.

کارگر یادآور شد: امسال تجلیل و تکریم یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس را نیز داشتیم که در سراسر کشور انجام شد، همچنین 9 موزه دفاع مقدس امسال افتتاح یا فازهای مختلف آن رونمایی شد.

وی از به‌ نتیجه رسیدن ۵۴ کلان پروژه دفاع مقدس خبر داد و گفت: ۶۸ کلان پروژه دفاع مقدس در دستور کار قرار دارد که امسال شاهد به‌ ثمر رسیدن ۵۴ پروژه از این مجموعه‌ها بودیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درخصوص ویژگی‌های این کلان پروژه‌ها گفت: پروژه‌هایی که در دستور کار قرار دارد را می‌توان جعبه سیاه جنگ دانست چرا که تمام ابعاد دفاع مقدس در این مجموعه‌ها پوشش داده شده است و اهمیت این موضوع به‌قدری است که می‌توان ۵۰۰ کتاب و مقاله پیرامون آن نوشت.

کارگر همچنین به برگزاری موفق همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و مسئولین کشوری و لشکری اشاره کرد.

در ادامه علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، محدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان به اختصار به ارئه گزارش دستگاه‌های خود در چهلمین سالگرد دفاع مقدس پرداختند.

در بخش پایانی این جلسه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان ضرورت جمع‌آوری و ارسال گزارش‌های دستگاه‌ها در مورد چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت: هریک از اعضای عضو شورای فرهنگ عمومی کشور باید گزارش‌ها را بررسی و سپس پیشنهادهای خود را برای برگزاری هرچه بهتر چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس ارائه کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که فرهنگ ایثار و شهادت خاص چهلمین سالگرد دفاع مقدس نیست، به همین منظور اگر قرار باشد ایده‌های خاصی در این راستا داشته باشیم باید کارهای تخصصی، ماندگار و در جهت فرهنگ‌سازی ایثار و شهادت انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه سه پیشنهاد برای برگزاری هرچه بهتر چهل‌‌ویکمین سالگرد دفاع مقدس اظهار کرد: ابتدا به نظر می‌رسد باید کارهای تولید شده از سوی مجموعه‌های مختلف توسط یک گروه داوری مورد ارزیابی قرار بگیرد تا مشخص شود چه تعداد آثار فاخر یا تاحدودی ماندگار تولید شده است، سپس این آثار که در دستگاه‌های مختلف تولید شده است باید جداسازی شود.

صالحی یادآور شد: پس از جداسازی باید برنامه‌ریزی برای دیده و شنیده شدن این آثار داشته باشیم، گاها کارهای فاخر و شایسته‌ای تولید می‌شود اما اینکه چگونه به مخاطب هم عرضه شود نکته مهمی است.

وی افزود: آنچه دستگاه‌ها باید به آن توجه داشته باشند این است که فرهنگ ایثار و شهادت تنها در همین ایام سالگرد دفاع مقدس پیگیری نشود بلکه مهم این است که ساختاری که برای این فرهنگ‌سازی تببین شده است در طول سال تدوام داشته باشد تا این حوزه به دست فراموشی سپرده نشود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: برای برنامه‌های حوزه دفاع مقدس باید سندی تبیین شود تا بدانیم در این حوزه چه فعالیت‌هایی رقم می‌خورد، در واقع ساختار ارتباطی دستگاه‌ها در خصوص این موضوع باید تدوام پیدا کند.

صالحی در پایان گفت: سومین اقدامی که باید به آن توجه کرد این است که همه باید به سمت یک جمع‌بندی و نظام دستگاهی برویم و سپس برنامه‌‌ای برای پس از 40سالگی دفاع مقدس تبیین کنیم.

۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۱۱