اخبار

هفتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان فیروزکوه برگزار شد

هفتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان فیروزکوه برگزار شد
هفتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان فیروزکوه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن حیدری امام جمعه و ابوالقاسم مهری فرماندار و دیگر اعضاء شورای فرهنگ عمومی، در محل سالن اجتماعات فرمانداری تشکیل شد .

به گزارش  روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزکوه، ابتدا حجت الاسلام والمسلمین حسن حیدری در خصوص تاریخچه جلسات شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ضرورت انقلاب فرهنگی، براساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۳، شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت. این شورا وظیفه خطیر ساماندهی به امور فرهنگی  را به عهده داشت. پس از آن موضوع رسیدگی به وضعیت فرهنگی جامعه در آن شورا مطرح و بر اساس نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ریاست وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر توجه به فرهنگ عمومی مردم، پیشنهاد تشکیل شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و سرانجام در سال ۱۳۶۴، به منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، شورای فرهنگ عمومی با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال ۱۳۶۵ آغاز به کار کرده است.  شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه وزارت فرهنگ ­و ارشاد اسلامی فعالیت دارد و در سال 1372 شورای فرهنگ عمومی شهرستانها شکل گرفت که عالی ترین نهاد قانونی، شورای فرهنگ عمومی است که ادارات و نهادهای عضو بصورت مستقیم و غیر مستقیم در امر فرهنگ مشارکت داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما بدون کار فرهنگی نمی توانیم مسائل را پیش ببریم. فرهنگ ابعاد مختلفی دارد که یکی از شاخصهای مهم آن معنویت و اخلاق است که می تواند در جامعه تزریق شود. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده همه حرکتها و فعالیتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است.

وی همچنین ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی در شهرستان متولی اموری است و همه دستگاههای فرهنگی اعم از شخصیت های حقوقی و حقیقی باید در امر فرهنگ مشارکت فعال داشته باشند و معضلات فرهنگی شهرستان در این جلسات طرح و بررسی گردد.

وی در ادامه به تلاش در جهت حذف سنتهای غلط و رواج و حفظ  ارزشهای دینی، برنامه ریزی در جهت همسو کردن برنامه ها، ایجاد وحدت رویه و همسویی، تشکیل کارگروههای تخصصی و بحث و بررسی در مورد معضلات شهرستان و مطرح شدن آن در شورای فرهنگ عمومی و اولویت بندی معضلات شهرستانی، تأکید نمود.

سپس ابوالقاسم مهری فرماندار و نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی، در خصوص اولویت بندی برنامه اجرایی فرهنگی در شهرستان تأکید داشت و عنوان کرد: دستگاه اجرایی شورای فرهنگ عمومی مأموریت خطیری در جهت توسعه فرهنگی دارد؛ فرهنگ یک امر اجتماعی است یعنی نمی‌‌‌‏توان آن را به یک فرد نسبت داد و یک امر تحقق یافته است. فرهنگ یک جامعه، ناظر به کیفیت موجود در آن جامعه است و  واقعیتی است که اکنون در جامعه وجود دارد.

در ادامه حسینی دبیر جلسه شورای فرهنگ عمومی و سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه گزارش از اقدامات یکساله  صورت گرفته در حوزه شورای فرهنگ عمومی، اولویتهای سرفصلهای شورای فرهنگ عمومی شامل ایثار و شهادت، بهداشت سلامت و نشاط اجتماعی، زنان و خانواده، آسیبهای اجتماعی، دین و فرهنگ و فضای مجازی عنوان نمود و خواستار اجرایی شدن این سرفصلها در برنامه ها و جلسات شد.

این جلسه بعد از بحث و بررسی و تبادل نظر دیگر اعضا، مصوباتی از جمله: بررسی معضلات فرهنگی شهرستان و ارائه راهکار، اعلام برنامه های فرهنگی در سال 1400 و ارسال آن به دبیرخانه شورا را همراه داشت.

۵ اسفند ۱۳۹۹ ۱۰:۵۹
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان تهران |