اخبار

درهفتصد و پنجاه و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور25 پیشنهاد نامگذاری ایام برای ثبت در تقویم رسمی کشور به تصویب رسید.

درهفتصد و پنجاه و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور25 پیشنهاد نامگذاری ایام برای ثبت در تقویم رسمی کشور به تصویب رسید.
هفتصد و پنجاه و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور صبح امروز با حضور سیدمحمدرضا موالی زاده دبیر شورا و دیگر اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی، در این جلسه پیشنهادهای نامگذاری ایام برای ثبت در تقویم رسمی کشور ارائه شد که 25 پیشنهاد تصویب شد.

موالی زاده در ابتدای این جلسه با تبریک ایام دهه فجر و میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: در آستانه چهل و دومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هستیم. انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ اسلام و جهان است.

وی با اشاره به دستور جلسه این هفته شورای فرهنگ عمومی کشور، افزود: در این جلسه به بررسی پیشنهادهای دریافتی درباره نامگذاری ایام در تقویم رسمی کشور می پردازیم.

در این جلسه با تصویب اکثریت آرای اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور، 4 مهر همزمان با هفته دفاع مقدس با هدف ارتقای جایگاه خدمت مقدس سربازی در جامعه و ایجاد رغبت و انگیزه برای جوانان ذکور به عنوان «روز سرباز» و ثبت در تقویم رسمی کشور مصوب شد.

همچنین 4 آذر به عنوان «روز مقاومت و پایداری مردم اندیمشک» همزمان با سالروز بمباران شهر اندیمشک در 4 آذر 1365 توسط رژیم بعثی عراق به مدت 1 ساعت و 45 دقیقه که به عنوان طولانی ترین بمباران تاریخ بعد از جنگ جهانی دوم لقب گرفت، به تصویب رسید.

سومین مصوبه این جلسه، 16 دی به عنوان «روز شهدای دانشجو» (شهادت سیدحسین علم الهدی و همرزمان وی در هویزه) بود. همچنین در این جلسه، انتقال مناسبت «شهادت میرزا کوچک خان جنگلی» از ضمیمه تقویم به متن، به عنوان چهارمین مصوبه این جلسه اعلام شد.

ثبت روز اول ذیقعده به عنوان «آغاز دهه کرامت» و 10 ذی الحجه به عنوان «آغاز دهه امامت و ولایت»، 2 مهر به عنوان «روز بزرگداشت شهدای منا» و 15آذر به عنوان «روز حسابدار» از دیگر مصوبات این جلسه برای ثبت در تقویم رسمی کشور است.

در ادامه این جلسه با آرای اعضا مصوب شد واژه «رحلت» به جای «وفات» حضرت خدیجه (س) که در تقویم رسمی کشور ثبت شده، جایگزین شود. 21 مهر همزمان با سالروز بنیانگذاری انجمن خوشنویسان ایران با هدف شناساندن هنر خوشنویسی به عنوان یکی از برجسته ترین معیارهای هویت هنر ایرانی در جهان کنونی به عنوان «روز خوشنویسی»، 13 رجب همزمان با میلاد حضرت علی (ع) به عنوان «روز نهج البلاغه» و پنجم شعبان همزمان با میلاد حضرت زین العابدین (ع) به عنوان «روز صحیفه سجادیه» برای ثبت در تقویم رسمی کشور، مورد  تصویب این شورا قرار گرفت.

همچنین در این جلسه با تصویب اکثریت آرای اعضا مقرر شد، 30 آبان همزمان با روز جهانی فلسفه (برابر با 21 نوامبر)  به عنوان «روز حکمت و فلسفه – روز بزرگداشت ابونصر فارابی» به تصویب رسید. اول آبان به عنوان «روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی» دیگر مصوبه این جلسه شورا بود.

در ادامه 12 مرداد به عنوان «روز تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی»، 5 مرداد به عنوان «روز مقاومت و پایداری مردم کرمانشاه» (همزمان با سالروز عملیات مرصاد در سال 1367)، 13 تیر به عنوان «روز ملی قله دماوند» (همزمان با سالروز ثبت قله دماوند توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در 13 تیر 1387 در فهرست آثار ملی طبیعی) و 30 آذر همزمان با شب یلدا به عنوان «روز قصه و قصه گویی» مصوب شد.

از دیگر مصوبات این جلسه می توان به نامگذاری 22 تیر همزمان با سالروز تولد محمد بن موسی خوارزمی به عنوان «روز فناوری اطلاعات»، 4 دی همزمان با زاد روز رودکی به عنوان «روز بزرگداشت رودکی»، 12 فروردین که روز جمهوری اسلامی است به عنوان «روز پرچم» با هدف نشان دادن جایگاه رفیع پرچم مقدس ایران به عنوان نماد هویت ایرانی اسلامی در تاریخ و جهان، تغییر عنوان ولادت زرتشت به «زاد روز زرتشت پیامبر» در 6 فروردین و 6 بهمن به عنوان «روز آواها و نواهای ایرانی» اشاره کرد که به تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور رسید.

همچنین در این جلسه، اول محرم به عنوان «روز شعر و ادبیات آیینی و روز بزرگداشت محتشم کاشانی» (ترکیب بند معروف نام آورترین شاعر عاشورایی با عنوان باز این چه شورش است که در خلق آدم است) و 25 محرم به عنوان «سالروز قیام مردم سیستان به خونخواهی شهدای واقعه کربلا»به تصویب اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور رسید.

گفتنی است این مصوبات پس از تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، قابل درج در تقویم رسمی کشور است.

۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ۰۹:۴۴
روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی |