اخبار

دبیرشورای فرهنگ عمومی استان اردبیل:

جایگاه فرهنگی خلخال تقویت می‌شود

جایگاه فرهنگی خلخال تقویت می‌شود
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خلخال گفت: خلخال از لحاظ فرهنگی جایگاه خاصی در این استان داشته و این جایگاه با حمایت‌های ویژه حفظ و تقویت خواهد شد.

به گزارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل، عبدالله بحرالعلومی، دبیر شورای فرهنگ عمومی و مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل در جلسه شورای فرهنگ عمومی خلخال که با حضور استاندار و نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی برگزار شد،با اشاره به پیشینه تاریخی، مذهبی و انقلابی خلخال، گفت: جایگاه خلخال در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ، دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی و دیگر صحنه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی موردنیاز و حمایت از نظام اسلامی بسیار پررنگ است.

وی بیان کرد: با وجود تنوع مذاهب، اقوام وگویش‌ها در خلخال ، وجود غنای فرهنگی ریشه‌دار در این منطقه و وحدت مثال‌زدنی مذاهب و اقوام این شهرستان الگوی فرهنگی برای سایر مناطق بوده و نقطه قوتی برای این منطقه از استان اردبیل است که باید مورد توجه قراربگیرد.

وی با بیان جایگاه برتر علمی ، ادبی و هنری خلخال و فرهنگ اصیل مذهبی و ریشه‌دار این منطقه گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای اجرای همایش‌ها، جشنواره‌ها و مراسم فرهنگی در این شهرستان آمادگی دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری این شهرستان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل افزود: سینما پردیس خلخال دارای اعتبار است که با همکاری  سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری خلخال بزودی عملیات اجرایی آن اغاز می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل اظهارکرد: برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره مجمتع فرهنگی و هنری کلور مرکز بخش  شاهرود ، مجتمع شهر هشجین مرکز بخش خورش‌رستم و همچنین تجهیز مجتمع فرهنگی و هنری خلخال پیگیر تامین اعتبار از محل اعتبارات ملی هستیم.

استاندار اردبیل نیز در این جلسه گفت: اعتبارات فرهنگی سال آینده این استان بر اساس برنامه‌ریزی شورای فرهنگ عمومی مرکز و شهرستان‌های استان توزیع خواهد شد.

اکبر بهنامجو اظهارکرد: افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه موجب نگرانی است و شورای فرهنگ عمومی استان به عنوان متولی برنامه‌های فرهنگی می‌تواند نقش بسیار ارزنده‌ای در کاهش و پیشگیری از آنها ایفا کند.

وی گفت: در سال آینده شاخص توزیع اعتبارات فرهنگی استان بر اساس نیاز شوراهای فرهنگ عمومی صورت خواهد گرفت و حتی در صورتی که اعتبار موردنیاز فرهنگی برای مقابله و کاهش آسیب‌های اجتماعی از محل اعتبارات ملی تحقق پیدا نکرد این اعتبار از محل اعتبارات استانی تامین و در اختیار شورای فرهنگ عمومی قرار خواهد گرفت.

نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل بیان کرد: برای تامین اعتبار موردنیاز جهت چاپ و انتشار کتاب خاطرات شهدای خلخال و همچنین تکمیل پروژه ساماندهی گلزارهای شهدای این شهرستان در قالب برنامه‌های پیشنهادی شورای فرهنگ عمومی اعلام آمادگی می‌کنیم.

حجت‌الاسلام کریم اسدی، امام جمعه  و رئیس شورای فرهنگ عمومی خلخال هم گفت: مردم این شهرستان، میراث‌دار فرهنگ ملی و مذهبی ریشه‌دار و غنی هستند که با وجود بیکاری گسترده در بین جوانان مورد هجمه دشمن قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بیکاری از عوامل مهم افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه است،  اظهارکرد: برای اشتغال جوانان بیکار لازم است که مسئولان اقدامات اساسی انجام دهند.

فرماندار خلخال نیز در این جلسه گفت: مطالعات مربوط به شناخت آسیب‌های اجتماعی در شهرهای خلخال ، کلور و هشجین به پایان رسیده و با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد در حال تدوین سند راهبردی  جهت اجرای برخی برنامه‌ها هستیم.

فریدون بابایی اظهارکرد: طلاق از جمله آسیب‌های اجتماعی کنترل شده در خلخال است که مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و  در این راستا سند کاهش طلاق طراحی و تدوین شده که همین امر موجب کاهش چشمگیر آمار طلاق در این شهرستان شد.

۲۳ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۳۲
دبیرخانه شورا |