اخبار

شاهرود و قم میزبان کنگره ملی نگوداشت آیت الله تاعظمی حسینی شاهرودی

امام جمعه شاهرود از برگزاری کنگره ملی نکوداشت آیت الله العظمی حسینی شاهرودی در بهار و تابستان سال آینده در شاهرود و قم خبر داد.

امام جمعه شاهرود از برگزاری کنگره ملی نکوداشت آیت الله العظمی حسینی شاهرودی در بهار و تابستان سال آینده در شاهرود و قم خبر داد.
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان،  حجت‌الاسلام عباس امینی در نشست شورای فرهنگ عمومی شاهرود با بیان اینکه کنگره تبیین شخصیت علمی آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی در سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد، گفت" با توجه به شرایط جامعه این کنگره در دو مرحله برگزار می‌شود که مرحله نخست را شاهرود و مرحله اصلی را قم میزبانی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مرحله اول این کنگره بین‌المللی در اردیبهشت ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شده است، افزود: قم در تیرماه ۱۴۰۰ میزبان دومین مرحله کنگره بین‌المللی تبیین شخصیت اثرگذار آیت الله العظمی شاهرودی یکی از پایه گذاران راهپیمایی اربعین در تاریخ تشیع است.

امام جمعه شاهرود خواستار ایجاد کارگروه برگزاری این مراسم در شورای فرهنگ عمومی برای کمک به ستاد اجرایی کنگره بین‌المللی گرامی داشت مقام شامخ آیت الله العظمی شاهرودی شد و گفت: تولید سرمایه در زندگی طبیعی است اما در فرهنگ کارها کمی تفاوت دارد و باید به جنبه فرهنگی و علمی تولید نگاه کنیم که از این منظر، علما، و مفاخر شهر و دیارمان به نوعی تولیدات فاخر فرهنگی ما نیز محسوب می‌شوند.

امینی با بیان اینکه نسل امروزی بسیار نیاز دارد که مفاخر شناسایی و معرفی شود، تاکید کرد: برای تجلیل از مفاخر کشور از جمله آیت الله العظمی شاهرودی باید تلاش کرد تا تمام ابعاد شخصیت علمی فرهنگی اجتماعی سیاسی این عالم ربانی شناسایی و به نسل آتی منتقل شود زیرا همچنان ایشان ابعاد شخصیتی دارند که ناشناخته باقی مانده و این تلاش اهل فن را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه برگزاری نکوداشت آیت‌الله العظمی شاهرودی بسیاری از ابعاد علمی این عالم ربانی را می‌شناساند، تاکید داشت: خدمت بزرگ این کنگره می‌تواند شناساندن اهمیت زندگی این عالم ربانی و ادای حق مطلب درباره جایگاه علمی ایشان در جهان تشیع به ایران و سایر نقاط دنیا است.

امام جمعه شاهرود در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اهمیت شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه در جنگ نرم با دشمنان داخلی و خارجی بسر می‌بریم افزود: اهمیت شورای فرهنگ عمومی و خروجی نشست های آن بر هیج کسی  پوشیده نیست.

وی یکی از وظایف  شورای فرهنگ عمومی را تجلیل از مفاخر  در بخش های مختلف علمی ، ورزشی ،نظامی ،هنری ،فرهنگی برشمرد.

سرپرست فرمانداری ویژه شاهرود نیز در این نشست شورای فرهنگ عمومی را ریل گذار توسعه فرهنگی شهرستان دانست و گفت: تصمیمات و نحوه اجرای آن‌ها در این شورا در پیشگیری از وقوع بسیاری مشکلات در سطح شهرستان شاهرود اهمیت دارد و امروز به لحاظ شرایط عمومی و بیانیه گام دوم، می‌بایست با استفاده از ظرفیت‌های جامعه از الگوهای انقلاب اسلامی پاسداری کنیم.

ابوطالب جلالی با بیان اینکه استکبار ستیزی باید به عنوان یک الگو در شورای فرهنگ عمومی مطرح شود زیرا تحریم‌های اقتصادی سیاسی و فرهنگی بر کسی پوشیده نیست، گفت: در شورای فرهنگ عمومی رصدهای فرهنگی شهرستان انجام شود و چشم‌انداز این کشور در  شهرستان می‌بایست مورد تبیین قرار گیرد.

جلالی  تاکید کرد: به موضوع های فرهنگی  نمی توان با تاخیر پرداخت چرا که تاثیرات هر اتفاق خوب و بد در فضای فرهنگی  را بی درنگ در منطقه خود شاهد خواهیم بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود نیز با بیان اینکه کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله العظمی شاهرودی با هدف قدرشناسی از سال‌ها مجاهدت این عالم ربانی برگزار می‌شود، گفت: ایشان پیشگام در پایه ریزی مدیریتی بسیاری از مراکز دینی سطح کشور و دنیا بوده و لذا مقام شامخ این عالم ربانی را باید به مسلمانان جهان شناساند.

رضا مهدیان تصریح کرد در این کنگره بر روی مباحث چون سیره اخلاقی علمی رفتاری و آثار ماندگار این عالم بزرگ شیعه بحث و تبادل نظر خواهد شد همچنین امیدواریم این رویداد بتواند به گونه‌ای برگزار شود که سایر ظرفیت‌های فرهنگی کشور را هم به میدان بیایند تا بتواند این مرجع بزرگ جهان را به همگان معرفی کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون از سوی دبیرخانه کنگره آیت الله العظمی شاهرودی اقداماتی انجام شده که از جمله جلسه با بیت آیت الله العظمی شاهرودی در قم و جلسه با مسئولان استانی و شهرستانی از جمله این موارد است، گفت: انتشار فراخوان مقالات علمی کنگره و دیدار با معاون بین المللی و معاون پژوهشی جامعه المصطفی (ص) و نشست‌های فرهنگی در کشورهای از جمله عراق لبنان سوریه پاکستان افغانستان هندوستان کویت ترکیه آذربایجان و … از جمله دیگر اقداماتی است که انجام و یا در دست اجرا خواهد بود.

مهدیان یادآور شد: اصل کنگره در تیرماه 1400 درشهر مقدس قم وپیش کنگره در اردیبهشت ماه سال آینده درشهرستان شاهرود برگزار خواهد شد.

وی افزود:نشستهای علمی وفرهنگی در نجف،مشهد مقدس وبغداد نیز برگزار خواهد شد.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شاهرود هم در این نشست گفت: هرچه بتوانیم در معرفی مرجع عالیقدر جهان تشیع مرحوم حضرت آیت الله شاهرودی بیشتر گام برداریم به معنویت شهر کمک می کنیم.

حجت الاسلام غلامرضا زاهدی افزود: برگزاری گنگره بزرگداشت این مرجع جهان تشیع و مطرح شدن دوباره نام این شخصت بزرگ علمی و معنوی ، فرصت مناسبی برای کمک به اهداف  گردشگری نیز است.

وی تاکید کرد: دستگاههای اجرایی تا پایان برپایی این گنگره می توانند از ظرفیت رسانه ها و فضای مجازی بصورت مستمر در بازنشر وصایا ،زندگی و دستاوردهای علمی و مذهبی آن مرحوم استفاده کنند.

 رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شاهرود هم در این نشست که میزبان شورای فرهنگ عمومی بود گفت: با شیوع ویروس کرونا فعالیت کتابخوانی تعطیل نشده و  فعالیت های کتابداران برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در فضای مجازی بیشتر شد.

 سید ابراهیم موسوی افزود: ماهانه بیش از 200 فعالیت فرهنگی کتابداران شهرستان شاهرود در فضای مجازی با رصد سامانه فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی به ثبت می رسد.

به گفته وی، به رغم وجود  محدودیت های کرونا ، کتابخوانی تعطیل بردار نیست و طرح جدید کتابخوانی در شاهرود اجرایی خواهد شد .

موسوی افزود: اعضا و علاقمندان کتابخوانی می توانند کتاب مورد نظرشان را در تارنمای نهاد کتابخانه های عمومی کشور و کتابخانه های عمومی این شهرستان جستجو کنند.

وی ادامه داد : در صورت نیاز علاقمندان ، کتاب انتخاب شده با پیک  درب منزل شخص تحویل و پس از 15 روز به کتابخانه بازگشت خواهد شد.

در این نشست اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شاهرود و بخشداران مرکزی، بیارجمند و بسطام که برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تلاش کردند با اهدای لوح تجلیل  شدند.  

 
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان
۵ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۰۸