اخبار

یکی از مولفه‌های فرهنگ و توسعه مباحث اقتصادی است

یکی از مولفه‌های فرهنگ و توسعه مباحث اقتصادی است
استاد دانشگاه و عضو شورای فرهنگ عمومی استان کردستان با اشاره به اینکه شیوع کرونا از اواخر سال ۹۸ نگاه ما نسبت به این مقوله اقتصاد را تغییر داد، گفت: یکی از مولفه‌های فرهنگ و توسعه مباحث اقتصادی است.

به گزارش شورای فرهنگ عمومی کردستان، حامد قادرزاده در یکصدوسومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کردستان اظهار کرد: یکی از مولفه‌های فرهنگ و توسعه مباحث اقتصادی است و روی زمینه‌ها و الزامات و چالش‌های جهش تولید بحث‌هایی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا از اواخر سال ۹۸ نگاه ما نسبت به این مقوله اقتصاد را تغییر داد افزود: امروز در جامعه سوالی مطرح است که آیا با شرایط امروز و گسترس این ویروس می‌توان جهش تولید داشت که باید گفت در این راستا مسوولان دستگاههای فرهنگی می‌توانند زمینه‌ساز تحقق شعار باشند.

 

وی به فرصت‌های مناسب برای جهش تولید پرداخت و اضافه کرد: علیرغم تمام ناامیدی‌ها و نگرانی‌هایی که مردم براثر شیوع کرونا و تعطیلی برخی کسب و کارها دارند می‌توان با وجود شرکت‌های دانش‌ بنیان و افزایش وابستگی به نظرات کارشناسان می‌توان برای جهش تولید گام برداشت.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان کردستان اعلام کرد: آنچه که بیشتر مورد تاکید شورای فرهنگ عمومی است تولید محتواست که می‌تواند برای جهش تولید موثر واقع شود بگونه‌ای که باید احساس نیاز بیشتر مردم به دارایی‌های معنوی و فرهنگی را فراهم کرد.

 

قادرزاده به دیگر فرصت‌های مناسب برای جهش تولید اشاره و عنوان کرد: لزوم ورود نیروهای جوان به عرصه تولید در زمینه‌های تولید محتوا و کالا و بومی‌تر شدن برخی از فعالیت‌ها و جذب ارزش افزوده بیشتر در محیط تولید از جمله این فرصت‌ها به شمار می‌رود.

 

*ضرورت توسعه کسب و کارهای اینترنتی برای جهش تولید

وی ضرورت توسعه کسب و کارهای الکترونیک، تقویت‌ آموزش‌های رسانه‌ای و تقویت سواد رسانه‌ای در استان و همچنین تقویت زیرساخت‌های ارتباطی در سطح استان به منظور پوشش حداکثری جمعیت شهری و روستایی را از الزامات جهش تولید در استان اعلام کرد.

 

وی به شروط تحقق جهش تولید پرداخت و گفت: ایجاد گذر فرهنگ و هنر، حمایت از فرهنگ بومی و محلی، ایجاد بازارچه‌های فرهنگی و هنر، تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر، حمایت از کسب و کارهای فرهنگی به‌ویژه در فضای مجازی از طریق اعطای تسهیلات بانکی و معافیت مالیاتی از شروط تحقق جهش تولید در کردستان به شمار می‌رود.

 

استاد دانشگاه کردستان به راهکارهای افزایش ضریب نفوذ شورای فرهنگ عمومی اشاره و تصریح کرد: تهیه محتواهای هدفمند و در اختیار قردادن آن در فضایی اختصاصی، فراخوان شورای فرهنگ عمومی برای دریافت راهکارهای حل مسائل عمومی و شناسایی مسائل مهم فرهنگی از نظر مردم از جمله راهکارهای موجود است.

 

قادرزاده اثرات کرونا بر متغیرهای کلان را نیز جابجایی جمعیتی، اثر توزیع درآمدی، تقویت صنعت بیمه، افزایش سرعت تغییرات در مشاغل موجود و ایجاد مشاغل جدید اینترنتی و تغییر محسوس در توزیع فراوانی جمعیت اعلام کرد.

۱۲ تیر ۱۳۹۹ ۱۰:۲۷