اخبار

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

جلسه پیگیری اجرای سندهای مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد

جلسه پیگیری اجرای سندهای مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد
جلسه پیگیری اجرای سندهای مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور پیش از ظهر امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و چگونگی استقرار و استمرار این سندها در دستگاه های اصلی مرتبط و دستگاه های اصلی همکار بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، سیدعباس صالحی در این جلسه گفت: باید بدانیم سندهایی که در شورای فرهنگ عمومی کشور مصوب شده در هر مجموعه ای ساز و کار دبیرخانه ای آن چگونه است و در چه نقطه ای از استقرار قرار دارد.

وی در عین حال تصریح کرد: استقرار سندها در دبیرخانه دستگاه اصلی مرتبط از اهمیت زیادی برخوردار است و انتظار می رود دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور تحلیلی از وضع موجود این دبیرخانه ها در دستگاه های مرتبط داشته باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: به اتکای سندهای مصوب شده این شورا می توان آنچه را به عنوان اولویت و برنامه کوتاه مدت و بلند مدت است برنامه ریزی کرد.

صالحی افزود: اینکه برای استقرار سندهای مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور چه باید کرد و از ظرفیت های موجود دستگاه های اصلی مرتبط  و دستگاه های همکار بهره برد، از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اگر دستگاه اصلی مرتبط با یک سند مصوب احساس تعلق به آن نداشته باشد نمی توان از دیگر دستگاه ها هم انتظار همکاری داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید برای ایجاد احساس تعلق در میان دستگاه های مرتبط برنامه ریزی کرد و دستگاه اصلی در این زمینه توجیه باشد تا بتوان دیگر دستگاه های همکار را هم پای کار آورد و از ظرفیت های آن ها بهره برد.

وی در عین حال تصریح کرد: در اجرا و تحقق سندهای مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور اگر دستگاه اصلی مرتبط و دستگاه اصلی همکار، همکاری ضعیفی داشته باشند نمی توان به تحقق این سندها امیدوار بود.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل کمیته های استانی این سندها هم اشاره کرد و ادامه داد: اینکه چگونه ادارات کل استانی هر دستگاه متناسب با سند مصوب شده را نیز درگیر این موضوع کرد تا نسبت به تحقق آن احساس مسئولیت داشته باشند هم حائز اهمیت است؛ بنابراین دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور نسبت به این امر باید دارای برنامه باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه به دنبال نظام استقرار سندهای مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور هستیم، افزود: باید ساختار نظام این سندها را نهایی کنیم تا هم مستقر شود و هم دبیرخانه هر سند در دستگاه مرتبط تشکیل و جلسات کارگروهای آن برگزار و شیوه نامه های استانی هم تنظیم شده باشد.

وی همچنین برنامه اقدام در این زمینه را هم با اهمیت برشمرد و گفت: این سندها دارای چشم انداز است و دبیرخانه هر سند باید برنامه اقدام داشته باشد تا بر اساس آن بتوانیم برنامه رصد و پایش را دنبال کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نظام اصلاح و به روز رسانی سندها هم مهم است و باید برخی سندها را اصلاح  یا به روز رسانی کرد.

صالحی بر پایبندی و توجه دستگاه های اصلی و همکار مرتبط با سندهای مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور هم اشاره کرد و گفت: باید برای این پایبندی و توجه دستگاه های مرتبط و همکار به این سندها ایده داشته باشیم.

وی افزود: نظام رسانه ای هم در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است و می توان با تشکلیل جلسه متشکل از معاونان سازمان صدا و سیما هم که نقش اصلی در این حوزه را دارند کمک گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بر نقش دستگاه های فرهنگی از جمله وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور عملیاتی شدن سندهای مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد.

در این جلسه برخی از اعضا به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود با هدف تحقق و اجرایی شدن سندهای مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور از سوی دستگاه های اصلی مرتبط و همکار پرداختند.

۱۴ دی ۱۳۹۹ ۱۴:۱۵