اخبار

صالحی در جلسه 750 شورای فرهنگ عمومی کشور:

شورای فرهنگ عمومی استان تهران به مثابه یک الگو برای تمام کشور است

شورای فرهنگ عمومی استان تهران به مثابه یک الگو برای تمام کشور است
صبح روز سه شنبه هفتصد و پنجاهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور اعضای شورا و به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی استان‌ها با دبیری تهران باید یک نگاه اثرگذار داشته و بتواند الگویی برای شوراهای استانی باشد، گفت: در تهران با رخدادهایی مواجهیم که می‌تواند یک الگو برای تمام کشور به حساب بیاید، بنابراین کمک‌ها و دیدگاه‌هایی که می‌تواند به فضای استان تهران کمک کند باید در قالب طرح عنوان شود.
 

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، هفتصد و پنجاهمین جلسه  شورای فرهنگ عمومی کشور به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضا، با دو دستور ارائه گزارش عملکرد شورای فرهنگ عمومی استان تهران و ارائه گزارش وزارت ورزش و جوانان پیرامون ورزش همگانی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور جلسه اول با اشاره به اهمیت برگزاری منظم و پیگیری مصوبات جلسات شورای فرهنگ عمومی استان تهران گفت: در مورد شورای فرهنگ عمومی تهران باید با نگاه جدی‌تری گفت‌وگو کرد، در واقع شورای فرهنگ عمومی استان‌ها با دبیری تهران باید یک نگاه اثرگذار داشته و بتواند الگویی برای شوراهای استانی باشد.

وی ادامه داد: باتوجه به سند شورای فرهنگ عمومی برای تهران و سایر استان‌ها یک نقشه راه به عنوان پشتوانه‌ای محکم فراهم شده است، اما باید توجه داشت که تهران فقط یک استان نیست زیرا رخدادهایی که در آن اتفاق می‌افتد می‌تواند یک الگو برای تمام کشور به حساب بیاید، بنابراین کمک‌ها و دیدگاه‌هایی که می‌تواند به فضای استان تهران کمک کند باید در قالب طرح عنوان شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها باید کمک کند تا یک نمونه فعال از شورای فرهنگ عمومی را شاهد باشیم ، البته در تبادل میان شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و ائمه جماعات باید یک ارتباط گسترده و اقدامات لازم را به پیش ببریم.

صالحی خاطرنشان کرد: شورای فرهنگ عمومی استان تهران فراتر از یک استان تلقی می‌شود، از این رو باید در دو بخش یعنی ارائه ایده‌های ملی از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای شورای فرهنگ عمومی تهران از یک سو و تبدیل شورای فرهنگ عمومی تهران  به محل ایده‌پردازی از سوی دیگر توجه کرد.

وی ابراز داشت: باید در جلسات شورا به یک نقطه نظر مشترک در مورد شورای فرهنگ عمومی استان تهران برسیم، با این شرایط باید تا دوماه آینده تصویر روشنی از وضعیت شورای فرهنگ عمومی تهران ترسیم شود، استان تهران این جایگاه و فضا را دارد که بحث‌های کاملی را در مورد ساختار شورای استان‌ها داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: باید از تجربه شورای فرهنگ عمومی استان تهران در قالب استان‌های دیگر استفاده کرد، البته به جز استان تهران در استان‌های دیگر هم ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند راه روشنی برای سایر استان‌ها باشد.

 

جلسه 750 شورای فرهنگ عمومی کشور 3

 

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران با اشاره به اینکه در شورای فرهنگ عمومی باید سازمان‌ها و نهادها به یاری هم بشتابند، اظهار کرد: یکی از موضوع‌های مهمی که در شورای فرهنگ عمومی تهران بررسی کردیم بحران اعتیاد بود، جلسات زیادی به این امر اختصاص یافت و با همکاری سایر دستگاه‌ها توانستیم به وضعیت معتادان خیابانی سامان بدهیم و خوشبختانه امروز معتادان خیابانی کمتر از گذشته شده است.

وی افزود: شورای فرهنگ عمومی و ایده‌های آنها می‌تواند به جامعه کمک کند، البته در همین دوران فعالیت شورای فرهنگ عمومی بسیاری از سازمان‌ها مشارکت فعال داشته و این امر در رفع مشکلات جامعه تاثیرگذار بوده است.

 

جلسه 750 شورای فرهنگ عمومی کشور 1

 

در ادامه احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران با بیان اینکه سازمان‌های مختلفی در شورای فرهنگ عمومی عضو هستند که پتانسیل‌های خوبی در آنها نهفته است، تصریح کرد: برای نمونه سازمان بهشت زهرا(س) ظرفیت خوبی برای کارهای فرهنگی دارد اما تا به حال از ظرفیت آن بهره نبرده‌ایم، جلسات زیادی با این سازمان تا به امروز داشته‌ایم و خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های خوب فرهنگی هم تنظیم شده است.

وی بیان کرد: در سال ۹۸ شورای فرهنگ عمومی استان تهران بر موضوع محتواهای در دسترس کودک و نوجوانان جلساتی برگزار کرد که به دست ‌آوردهای خوبی هم داشته است، از دیگر اقدامات ما برای فعال‌سازی شورای فرهنگ عمومی استان تهران تعیین شاخص‌هایی برای شوراها بود تا براساس آن بتوانیم ارزیابی از فعالیت شوراها داشته و از این طریق بتوانیم شوراهای کم‌کارکرد را بررسی کنیم.

جاودانی ابراز کرد: تلاش ما بر این است تا در تمام جلسات شورای فرهنگ عمومی استان تهران حضور یابیم تا هم‌اهداف کلان شورا را به گوش اعضا برسانیم و هم جلسات شورا را پویا کنیم. آنچه در توان شورای فرهنگ عمومی استان تهران است تلاش کردیم طراحی و پیگیری کنیم، در واقع به نسبت معضلات و‌ چالش‌ها تلاش‌های خوبی در شورای فرهنگ عمومی تهران رقم خورده است.

 

جلسه 750 شورای فرهنگ عمومی کشور 7

 

در ادامه این جلسه عماد افروغ نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر بخواهیم در شورای فرهنگ عمومی موفق عمل کنیم اظهار داشت: باید از مدیران گزارش عملکرد بخواهیم، زیرا خیلی از مسئولین سعی دارند از جایگاه خود به عنوان محلی برای ارتقا مدیریتی خود استفاده کنند، از این رو برای اینکه بتوانیم به موفقیت نزدیک شویم باید بودجه را براساس موفقیت دستگاه‌ها در موارد مشخص به آنها اختصاص دهیم.

 

جلسه 750 شورای فرهنگ عمومی کشور 10

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه هم با بیان اینکه یک مشکل ساختاری در شورای فرهنگ عمومی تهران وجود دارد، گفت: در وهله اول باید اذعان کرد که بین شورای فرهنگ عمومی استان تهران و شهرستان‌های آن تفاوت وجود دارد، بنابراین نیازمند یک شورای فرهنگ عمومی در سراسر تهران هستیم.

وی ادامه داد: در شورای فرهنگ عمومی استان تهران باید یک نگاه درست در بخش مدیریتی به دبیرخانه شکل بگیرد، البته خوشبختانه در جایگاه ریاست حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد این وظیفه را برعهده گرفته و شرایط بسیار مساعدتر شده است، اما در لایه‌های مختلف شورا و به خصوص در ارتباط با دستگاه‌هایی همچون شهرداری تهران نیازمند تعامل بیشتری هستیم.

 

جلسه 750 شورای فرهنگ عمومی کشور 14

 

غلامرضا منتظری نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه این دستور کار خاطرنشان کرد: اگر در شوراها مدلی نداشته باشیم به هدف نمی‌رسیم، بنابراین باید یک مدل ملی برای شوراهای فرهنگ عمومی ترسیم شود، برای این کار نیازمند یک شورای نظارتی و ‌ارزشیابی هستیم تا ایده‌ها براساس یک مدل ملی به این شورا ارسال و پس از بررسی در قالب ملی به شوراها بازگردانده شود.

وی افزود: با تجربه‌ای که بنده به عنوان ریاست شورای فرهنگ عمومی در چندسال پیا‌پی داشتم باید اذعان ‌کنم که متاسفانه خیلی از اعضا هنوز تصویر روشنی از شورای فرهنگ عمومی ندارند.

منتظری تصریح کرد: در حال حاضر ۳۵نماینده عضو شورای فرهنگ عمومی سراسر کشور هستند که نیازمند است که تمام این نمایندگان را در یک‌ جلسه دعوت و از ظرفیت آنها در شوراها و ‌اقد‌اماتی که می‌توانند انجام دهند استفاده کرد.‌

 

جلسه 750 شورای فرهنگ عمومی کشور 17

 

در ادامه این جلسه دستور دوم مبنی بر ارائه گزارش ورزش همگانی از سوی احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی به تفصیل شرایط ورزش همگانی در کشور و‌ راه‌کارهای حل آن را مطرح و‌سپس اعضای شورا نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

احمدی در همین راستا گفت: برای ورزش همگانی پیش از مردم باید در مدیران تغییر نگاه رخ دهد، باتوجه به حرکت مسئولان در لایه‌های مختلف مدیریتی می‌توانیم در ورزش همگانی شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

۱۰ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۲۴