اخبار

در سومین نشست شورای عالی ورزش همگانی کشور:

با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان، از سند برنامه ترویج فرهنگ ورزش همگانی رونمایی شد

با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان، از سند برنامه ترویج فرهنگ ورزش همگانی رونمایی شد
در سومین نشست شورای عالی ورزش همگانی کشور که در وزارت ورزش و جوانان، تشکیل شد با حضور سیدعباس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای فرهنگ عمومی، سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، محمدرضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و سایر اعضای این نشست، از سند برنامه ترویج فرهنگ ورزش همگانی رونمایی شد.
 

در سومین نشست شورای عالی ورزش همگانی کشور که در وزارت ورزش و جوانان، تشکیل شد با حضور سیدعباس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای فرهنگ عمومی، سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، محمدرضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و سایر اعضای این نشست، از سند برنامه ترویج فرهنگ ورزش همگانی رونمایی شد.

در این جلسه، صالحی به تصویب سند ترویج فرهنگ ورزش همگانی در شورای فرهنگ عمومی کشور اشاره کرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور یکی از نهادهای فرابخشی در حوزه فرهنگ است که بیش از سه دهه فعالیت می کند.

وی تصریح کرد: در این دوره از فعالیت شورای فرهنگ عمومی کشور این نگاه مطرح بود که ما در حوزه فرهنگ عمومی کشور بتوانیم اسناد فرابخشی را با هدف اقدامی شکل بدهیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: در شورای فرهنگ عمومی کشور سندهای مختلفی تنظیم و تصویب شده که سند ترویج فرهنگ ورزش همگانی یکی از مهمترین این اسناد به شمار می آید.

وی بیان داشت: این سند از زاویه های مختلف مورد توجه قرار گرفت و در ماه های پایانی سال گذشته در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کشور قرار گرفت و به تصویب رسید.

صالحی با اشاره به اهمیت ورزش همگانی در ابعاد مختلف زندگی افراد جامعه ادامه داد: اگر برای سلامت ابعاد مختلفی را قائل هستیم که به شکل به هم پیوسته بر یکدیگر تاثیر می گذارند، باید بدانیم که ورزش همگانی بر سلامت بدنی، جسمی و روحی و روانی تاثیرگذار است.

وی در عین حال تصریح کرد: در حوزه سلامت بدنی و جسمی جامعه کاملا مکشوف است که بخشی از بیماری های موجود با ورزش همگانی یا می تواند نباشد و یا به تاخیر بیفتد و هزینه های اقتصادی در این حوزه را هم کاهش دهد. در سلامت بدنی روشن است که ورزش همگانی چقدر می تواند در سلامت جسم موثر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه سلامت روانی هم بخش قابل توجهی از مشکلات در دنیای جدید مانند اضطراب ها، افسردگی ها و ... وجود دارد که ورزش به طور عام و ورزش همگانی به طور خاص می تواند بر آن نقش موثری داشته باشد.

صالحی ادامه داد: در حوزه سلامت روحی و معنوی هم ورزش همگانی در حوزه های معنابخشی و معنایابی زندگی موثر است.

وی گفت: در سال های اخیر وزارت ورزش و جوانان به دنبال این بوده که ورزش همگانی را در کنار ورزش پهلوانی و قهرمانی پیش ببرد تا بتوانیم این ورزش را به عنوان ورزش پایه جدی تر بگیریم. بنابراین بررسی این موضوع در شورای فرهنگ عمومی کشور هم با این نگاه صورت گرفت که این شورا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به دایره گسترده فعالیت های تخصصی که دارد، پس از تصویب هر سند، دبیرخانه آن را در نهاد و یا وزارتخانه مربوطه مستقر کند تا آن نهاد و وزارتخانه هم از ظرفیت های فرابخشی و همکاری های فراسازمانی خود بهره های بیش از پیش ببرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به برخی نکات مورد تاکید در سند ترویج فرهنگ ورزش همگانی اشاره کرد و افزود: این سند دارای برخی راهبردها، ابزارها و بسترهایی است که در بخش راهبردها توجه بیشتر مدیران بخش های دولتی، عمومی و خصوصی به ورزش همگانی هم در ارتباط با زیرمجموعه های خود و هم در ارتباط با ذینفعان خود را می طلبد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه راهبردهای سند ترویج فرهنگ ورزش همگانی گفت: توجه به گروه های خاص در این سند مورد تاکید است. به عنوان مثال گروه های دختران، سالمندان، کودکان و ... می تواند به عنوان گروه های خاص باشد. اینکه چگونه برای گروه های خاص در حوزه ورزش های همگانی برنامه ریزی داشته باشیم قابل توجه است.

وی در ادامه به ابزارها و بسترهای این سند هم اشاره کرد و افزود: باید به این نکته توجه داشت که چگونه جریان های مردمی از جمله سمن ها، نهادها و کانون های مردمی، مساجد، پایگاه های بسیج و ... را به کمک ورزش همگانی بیاوریم تا از ظرفیت های مختلف آن ها بهره برد و به گونه ای رفتار کرد که این کمک را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی تلقی کنند.

صالحی گفت: باید توجه داشته باشیم که چگونه می توانیم از فرصت های فرهنگی و هنری در قالب های مختلف به عنوان یک بستر و ابزار در حوزه ورزش های همگانی بهره بیشتری ببریم.

در ادامه وزیر ورزش و جوانان مهمترین چالش توسعه ورزش همگانی را ایجاد باور و احساس نیاز مردم به فعالیت های ورزشی و تحرک بدنی دانست و گفت : با گسترش زیر ساخت های ورزشی در یک دهه گذشته در کشور مشکل کمبود اماکن ورزشی برای ورزش کردن وجود ندارد.

مسعود سلطانی فر افزود : امروز در اکثر شهرهای کشور دارای اماکن ورزشی مناسب هستیم که توسط وزارتخانه های ورزش و جوانان ، آموزش و پرورش ، علوم و واحدهای زیر مجموعه صنعت، معدن و تجارت، بسیج و نیروهای مسلح  به ویژه شهرداری های کشور در سی سال گذشته احداث شده است .

وی ادامه داد : اگر کسی بخواهد ورزش را پیگیری کند با کمبود فضای ورزشی مواجه نیست و در اکثر نقاط کشور حتی در بسیاری از روستاها دارای اماکن ورزشی سرپوشیده و روباز هستیم .

  وزیر ورزش و جوانان در ادامه با ارائه آماری از توسعه زیر ساخت های ورزشی بیان کرد: هم اکنون بیش از 61 هزار مکان ورزشی در کشور فعال است که 15 هزار مکان توسط وزارت ورزش و جوانان ، 21 هزار توسط سایر دستگاه ها و ٢٦ هزار باشگاه ورزشی خصوصی در سطح کشور فعالیت می کند که استفاده از این مکان ها می تواند سلامت جامعه را به وضعیت مطلوبتری برساند .

سلطانی فر تدوین برنامه ترویج فرهنگ ورزش همگانی در شورای فرهنگ عمومی کشور را اقدامی مثبت توصیف کرد و گفت: امیدوارم با تعامل نهادهای مختلف جمع بیشتری از مردم کشورمان با تبلیغات ، آگاه سازی ، آموزش، بسیج امکانات و بهره گیری از تمامی ظرفیت های کشور ، به ورزش سوق دهیم .

در بخش دیگری از این نشست سیدمحمدرضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گزارشی از محورها و موضوعات مورد تاکید سند ترویج فرهنگ ورزش همگانی ارائه کرد.

وی گفت: این سند بر اساس برخی اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی، برنامه توسعه و تاکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه به ورزش های همگانی که آن را موتور محرکه ورزش های قهرمانی دانسته اند، تصویب شده است.

موالی زاده ادامه داد: این سند دارای مقدمه، تعاریف سلامت جسمی و روانی، ورزش های همگانی و ... است و در نهایت به چشم اندازی رسیده است که ایران در افق ۱۴۰۴ کشوری باشد با مردم فعال و تندرست با داشتن آگاهی های لازم از ورزش همگانی.

وی گفت: این سند دارای اهدافی هم هست که از آن جمله می توان به ارتقای آگاهی های مردم از ورزش های همگانی، تقویت مسئولیت پذیری دستگاه های مرتبط و افزایش و مشارکت سازمان های مردم نهاد اشاره کرد.

موالی زاده با اشاره به اینکه این سند دارای ۹ راهبرد است، افزود: در این سند به ۵۱ اقدام اشاره شده که رونمایی از آن در این نشست یکی از این اقدامات است و آغاز به کار کارگروه در جهت ترویج فرهنگ ورزش همگانی و فعالیت در ذیل شورای فرهنگ عمومی کشور هم از دیگر اقدامات محسوب می شود.

وی ادامه داد: در این سند به رویکرد بهبود زندگی، افزایش سواد ورزشی، برگزاری کارگاه های ضمن خدمت، بهبود و گرایش معلمان، دانش آموزان و اولیا به اهمیت ورزش همگانی، بهره گیری از ظرفیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد و پایگاه های بسیج و ...، حمایت از تولید فیلم های ورزشی و ... تاکید شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: از دیگر محورهای مورد تاکید در این سند می توان به  حمایت از همایش ها و میزگردهای علمی و آموزشی، حمایت از کتب علمی و آموزشی، جلب مشارکت خیرین و سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی، بهره گیری از گروه های مرجع جامعه، حمایت از برگزاری المپیادهای ورزشی و توجه به همه گروه های سنی و ... اشاره کرد.

وی گفت: بر اساس این سند جدول تقسیم کار ملی و همکاری بین بخشی را طراحی کرده ایم و مسئولیت کارگروهی که تشکیل می شود با وزارت ورزش و جوانان است.

موالی زاده افزود: کارگروه استانی در این زمینه هم گزارش اقدامات خود را باید هر سه ماه یکبار به کارگروه ملی ارائه بدهد و کارگروه ملی هم همراه با گزارش خود باید آن را به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه دهد تا در نهایت سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم آن را تامین کند.

در بخش دیگری از این نشست، عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان به اقدامات جدید صورت گرفته در این حوزه اشاره کرد و گفت: سند ترویج فرهنگ ورزش همگانی برای نخستین بار با همت و هدایت مسئولان شورای فرهنگ عمومی کشور تدوین شد که این سند در واقع همکاری دستگاه‌های فرهنگی کشور را جهت توسعه فرهنگ ورزش همگانی عملیاتی و اجرایی خواهد کرد.

احمدی موضوع نهادینه کردن فرهنگ ورزش همگانی را یکی از موانع و مشکلات در این حوزه عنوان کرد و افزود: نهادینه کردن ورزش همگانی در سبک و شیوه زندگی مردم فقط با همراهی دستگاههای فرهنگی کشور میسر می شود که خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده، این سند به صورت جامع تدوین و در جلسات شورای فرهنگ عمومی مطرح و تصویب شد و تقسیم کار ملی در رابطه با ترویج فرهنگ ورزش همگانی صورت گرفت.

در پایان این نشست سند ترویج ورزش همگانی از سوی وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان رونمایی شد.


 

۲۶ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۳۲
روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی |