اخبار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خبر داد: رشد ۱۷ درصدی عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خبر داد: رشد ۱۷ درصدی عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان
به گفته کرباسی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بر اساس میزان نرخ رشد در عملکرد که در نتیجه مقایسه بین سال های ۹۶ تا ۹۸ انجام شده، با ۱۷.۲۱درصد رشد در جایگاه نهم کشور قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به مصوبات جلسات شورای فرهنگ عمومی استان زنجان به ارائه گزارشی از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و جایگاه آن در کشور پرداخت و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بر اساس میزان نرخ رشد در عملکرد که در نتیجه مقایسه بین سال های ۹۶ تا ۹۸ انجام شده، با ۱۷.۲۱درصد رشد در جایگاه نهم کشور قرار گرفته و از این حیث در زمره استان های با عملکرد خوب طبقه بندی شده است.

فاطمه کرباسی با اشاره به اینکه وضعیت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها براساس شاخص های عمومی و تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: این ارزیابی در شاخص های عمومی همچون دولت الکترونیک، صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری، استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد، شفافیت و مدیریت مالی و ارتقای بهره وری و در شاخص های اختصاصی همچون امور فرهنگی، امور مطبوعاتی، امور سینمایی، کانون های مساجد، دیجیتال و فعالیت های قرآنی انجام شده است.
وی در ادامه به برگزاری سومین آفرینواره فیلم و عکس ویژه محرم اشاره کرد و گفت: آخرین مهلت شرکت در این آفرینواره 20 مهرماه بود، داوری آثار انجام شده است و اختتامیه تا اواخر آبان ماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
رئیس واحد قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز از برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت همزمان با سراسر کشور در استان زنجان خبر داد و گفت: ثبت نام از شرکت کنندگان از اول تا 20 دی ماه امسال بدون محدودیت سنی انجام می شود.
ابراهیم قاسمی با اشاره به اینکه این آزمون در سه رشته ترجمه و مفاهیم قرآن، معارف اهل بیت و حفظ قرآن انجام می شود،گفت: استان زنجان در این آزمون ها از جایگاه خوبی در کشور برخوردار است و سال گذشته دومین استان مشارکت کننده بودیم.
 وی در ادامه تعداد موسسات قرآنی فعال استان را 47 موسسه خواند و گفت: به منظور حمایت از این موسسات تسهیلاتی با نرخ بهره 4 درصد در اختیار موسسات قرار گرفته است.

 معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه، مناسب‌سازی فضاهای عمومی برای تردد و فعالیت معلولان را در درجه نخست یک کار فرهنگی دانست و افزود: افراد دارای معلولیت و سالمندان ۱۵ درصد افراد جامعه را تشکیل می‌دهند و این رقم در کشورهای توسعه‌ یافته ۱۰ درصد است و قانون جامع حمایت از معلولان سازمان‌ها و دستگاه‌ها را مکلف کرده که برای مناسب‌سازی قدم بردارند.

فرهاد میرزایی با اشاره به اینکه افراد معلول بدون مناسب‌سازی فضاهای شهری نمی‌توانند زندگی عادی در جامعه داشته باشند، عنوان کرد: ورودی اصلی، آسانسور، سطح شیب‌دار و سرویس‌های بهداشتی از فضاهایی است که در مکان‌های عمومی باید مناسب‌سازی شوند و در جشنواره شهید رجایی ۳۰ امتیاز به این امر اختصاص یافته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز ادامه داد: هم اکنون موسسات قرآنی این استان با توجه وضعیت کرونایی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

حجت‌الاسلام سعید احمدی بر ضرورت توجه به دستورالعمل‌های شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد و گفت: این شورا تبدیل به جلسات گزارش‌دهی شده است.

این مسوول ادامه داد: نباید برنامه روتین ادارات و دستگاه‌های اجرایی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شود چرا که اسناد و آیین‌نامه‌های خوبی برای اجرای برنامه در این شورا وجود دارد.

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه در اینگونه جلسات باید بررسی شود که برای توسعه فرهنگ قرآنی چه اقداماتی را انجام داد، ادامه داد: تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و درگیری خانواده‌ها با فضای مجازی، موجب کم کاری در زمینه برنامه‌های قرآنی شده است.

 وی با اشاره به اجرای طرح ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی در استان زنجان خاطرنشان کرد: در این راستا نسبت به آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن در روستاهای استان مبادرت شد.

به گفته این مسؤول، طرح آموزش قرآن برای ۶۰۰ زندانی طرح بسیار مهم و ارزشمندی است اما باید دستگاه‌های اجرایی همکاری مطلوبی در این زمینه داشته باشند.

۱۷ آبان ۱۳۹۹ ۰۹:۳۰