اخبار

وزیر فرهنگ و ارشاد سلامی در جلسه شورای فرهنگ عمومی:

بخش قابل توجهی از عوامل موثر در موضوع جمعیت، فرافرهنگی است

بخش قابل توجهی از عوامل موثر در موضوع جمعیت، فرافرهنگی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در هفتصد و چهل و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر اینکه عوامل مختلفی در کاهش و یا افزایش جمعیت تاثیرگذار است، گفت: در مقوله جمعیت عوامل متعددی موثر است و بخش قابل توجهی از این عوامل فرافرهنگی است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، سیدعباس صالحی در این جلسه که با موضوع بحث و بررسی درباره پیش نویس سند جمعیت برگزار شد، با تاکید بر این مطلب افزود: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی به دلیل اهمیت مقوله جمعیت به شکل وسیع تری به این موضوع پرداخته است.

وی گفت: در مقوله جمعیت عوامل متعددی دخیل است و بخش قابل توجهی از این عوامل فرافرهنگی است و در تهیه پیش نویس سند جمعیت هم به موضوعات اقتصادی، اجتماعی و ... اشاره شده و حتما فرهنگ در این مسیر تنها راه حل نیست، ولی باید در حل مساله حضور و دخالت داشته باشد.

عضو شوای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیش نویس سند جمعیت ادامه داد: اعضای محترم شورای فرهنگ عمومی با دقت بیشتری به این پیش نویس توجه داشته باشند و نظرات خود درباره بخش های مختلف آن را ارائه دهند تا بتوانیم آن را نهایی و مصوب کنیم.

وی به طرح تعالی جمعیت و خانواده مجلس شورای اسلامی هم اشاره کرد و افزود: این طرح شامل 10 فصل است و بخش قابل توجهی از آن به موضوعات و عوامل اقتصادی، اداری، بیمه ای و ... در مقوله جمعیت اشاره کرده و یک فصل آن به فرهنگ اختصاص دارد و اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور این طرح را هم لازم است که به طور دقیق مطالعه کنند تا بتوانیم با همکاری یکدیگر چند طرح قوی تر و با ضمانت اجرایی روشن تر در زمینه جمعیت تدوین و تصویب کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی از موضوعات مورد اشاره به پیش نویس سند جمعیت اشاره کرد و گفت: در این زمینه اطلاع رسانی برای مدیران ميانی کشور که نقش موثر و ملموسی در بسیاری از دستورالعمل ها دارند ضرروی است. همچنین به تولید و توزیع مناسب محتوای انگیزشی هم در این حوزه نیاز داریم.

وی در عین حال تصریح کرد: فرهنگ جلب کمک های خیران در بخش ازدواج و باروری هم از اهمیت زیادی برخوردار است و باید آن را مورد نظر داشت و باید جریان کمک های خیران را به سمت موضوع باروری فعال تر کنیم. تقویت آموزش ها و مشاوره های موثر در حوزه باروری و تقویت فعالیت نهادهای مردمی در افزایش باروری با هدف تعالی خانواده هم از دیگر نکات مورد توجه است.

در ابتدای این جلسه سردار عبدالرضا آزادی معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین گزارشی از مجموعه اقدامات این سازمان در حوزه جمعیت ارائه کرد.

وی گفت: در این سازمان تلاش کردیم در زمینه جمعیت ابتدا وضعیت موجود را توصیف و تدابیر مقام معظم رهبری را در این حوزه دریابیم و علل وضعیت موجود را بررسی کنیم.

آزادی ادامه داد: در این حوزه اقدامات و راهبردهایی صورت گرفته است که از آن جمله می توان به تاسیس، توسعه و تقویت مهد مساجد با هدف کمک به والدین شاغل، ترویج تولید محصولات غذایی مرتبط با کشاورزی به صورت محدود در منزل، تهیه و تدوین بسته های فرهنگی آموزشی اصول و مشاوره با هدف افزایش جمعیت ویژه زوج های جوان، تشکیل کارگاه های آموزشی پیش، حین و پس از ازدواج، برگزاری جشنواره ها و تقدیر و تشویق و معرفی خانواده های چند فرزند و یا زوج های جوان دارای فرزند در محلات، آموزش اولیای دانش آموزان با رویکرد تاثیر خانواده بزرگ در سلامت و موفقیت از طریق مدارس در محلات، تشکیل شبکه رسانه جمعیت، تشکیل ستاد ویژه تامین اقلام اولیه بارداری و تولد نوزاد در محلات، تشکیل ستاد کمک به ازدواج آسان و تامین جهیزیه و اقلام ازدواج و ... اشاره کرد.

وی به راهبردهای این حوزه هم اشاره کرد و گفت: از جمله این راهبردها آگاه سازی و ایجاد باور در خانواده ها به ویژه زوج های جوان نسبت به فرزندآوری، کمک به کاهش طلاق در جامعه، کمک با افزایش تاب آوری و تحکیم خانواده و مطالبه تحقق سیاست های کلی جمعیت از دولت است.

در بخش دیگری از این جلسه خزعلی رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گزارشی درباره محورها و پیشنهادها در حوزه جمعیت ارائه کرد.

همچنین در این جلسه ناهیدی مشاور وزیر بهداشت در امور زنان و خانواده و برکاتی مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی در این زمینه ارائه کردند.

برکاتی گفت: درباره اقلامی که به طور رایگان برای پیشگیری از بارداری توزیع می شد،  دستورالعملی با مشورت 84 انجمن علمی تهیه کردیم که در تابستان 98 نهایی، مهر 98 ابلاغ و در دی سال 98 اجرایی شد.

وی در عین حال تصریح کرد: بعد از این دستورالعمل اقلام رایگان قطع شد و در حال حاضر در هیچ یک از مراکز خدمات سلامت اقلام رایگان نداریم.

برکاتی در ادامه گزارشی از مجموعه اقدامات این وزارتخانه در حوزه بررسی سقط های غیر قانونی و همچنین غربالگری ارائه کرد.

در بخش دیگری از این جلسه منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گزارشی درباره طرح پیشنهادی تعالی جمعیت و خانواده ارائه کرد.

وی گفت: این طرح شامل 10 فصل است. فصلی از آن شامل تعریف گروه های هدف به صورت تخصصی و عمومی است. فصل دوم آن در حوزه فرهنگ سازی است. فصل دیگر آن تسهیلات اقتصادی و اشتغال است.

منتظری ادامه داد: فصل پنجم تسهیلات مرتبط با آموزش و پژوهش، فصل ششم امور بیمه ای و مسائل مالی، فصل هفتم تسهیلات حوزه بهداشت و درمان، فصل هشتم تسهیلات حوزه رفاهی و خدماتی، فصل نهم کاهش میزان طلاق و فصل دهم درباره ضمانت اجرایی است.

در بخش دیگری از این جلسه عابدینی مسئول تدوین سند جمعیت گزارشی از روند تدوین پیش نویس سند جمعیت ارائه کرد.

در پایان این جلسه برخی از اعضا نظرات و پیشنهادهای خود درباره پیش نویس سند جمعیت را ارائه کردند و مقرر شد اعضای شورای فرهنگ عمومی سند پیشنهادی جمعیت را مطالعه و نظرات و پیشنهادهای نهایی خود را ارائه دهند.

۳۰ مهر ۱۳۹۹ ۰۸:۰۹