اخبار

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر / شورای فرهنگ عمومی بخش آبدان

تشکیل شورای فرهنگ عمومی در بخش آبدان / شهرستان دیر / استان بوشهر

تشکیل شورای فرهنگ عمومی در بخش آبدان / شهرستان دیر / استان بوشهر
در راستای شناسای نقاط قوت و ضعف ها - پتانسیل ها و فرصت ها و تهدیدات، ایجاد شورای فرهنگ عمومی بخش ها به علت ضرورت موضوع در دستور کار شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر قرار گرفته است و تاکنون شورای فرهنگ عمومی در چندین بخش از شهرستان های تابعه استان بوشهر برگزار گردیده است.
شورای فرهنگ عمومی بخش آبدان از شهرستان دیر، با موضوعات مهمی چون   لزوم تشکیل شورای فرهنگ عمومی بخش ها و تشریح آیین نامه و وظایف شورای فرهنگ عمومی برگزار گردید در ابتدای جلسه غلامرضا ناطقی پور دبیر شورای فرهنگ عمومی در خصوص دستورجلسه مطالبی بیان داشتند ایشان یادآور شدند یکی از جلسات کاربردی در کشور شورای فرهنگ عمومی است که نقش فراوانی در مباحث فرهنگی دارد. توجه به فرهنگ به عنوان زیر ساخت همواره مورد تاکید است و در کلام مقام معظم رهبری به این مقوله توجه گردیده است. ایشان بیان داشتند اهمیت کار فرهنگی ترجیح به کار اقتصادی دارد که برگرفته از فرمایش گهربار مقام معظم رهبری میباشد. در ادامه ضرورت بحث فرهنگ عمومی در اندیشه رهبری کلیپی با همین موضوع پخش گردید.

بعد از اتمام کلیپ آقای ناطقی پور از امام جمعه محترم شهر آبدان به عنوان رئیس جلسه جهت سخنرانی دعوت نمودند که مطالب زیر خلاصه ای از مباحث ایشان می باشد.

وی ضمن بیان تسلیت ایام سوگواری اربعین و شهادت رسول اکرم حضرت محمد و امام مجتبی و امام رضا علیه السلام؛ یاد و خاطره امام و شهدا مخصوصا شهدای سلامت و به صورت ویژه شهدای مدافع حرم، آنان که پس چندین سال خان طومان برگشتند و عطر شهادت را در جامعه پراکندند را گرامی داشتند.

همچنین از همه شرکت کنندگان عزیز در مراسم که از مرکز شهرستان تشریف آوردند و برادران ارجمندی که از بخش آبدان شرف حضور دارند صمیمانه تشکر نمودند.

ایشان چند کلام راجع به فرهنگ و فرهنگ عمومی از بیانات امام خمینی ره و مقام معظم رهبری امام خامنه ای را برای شروع بحث استفاده کردند:

امام خمینی (ره) 29 آبان 1357 فرمودند: [آیا] یک فرهنگ مستقل ما داریم؟ فرهنگی که دخالت غیر در او نباشد؟ یک دانشگاههایی که مستقل باشد و خودش فکر کند؟ تحت فرمان خود رئیسهای دانشگاه باشد؟ ما همچو چیزی داریم؟ ما همچو فرهنگی خواب دیدیم؟ از آن وقتی که فرهنگ [پدید آمده است‌] از اول مشروطه تا حالا، [آیا] ما یک فرهنگی که فرهنگ صحیحی باشد داشتیم؟ یا یک فرهنگ وابسته بوده؟ یعنی فرهنگی بوده است که دیگران برای ما درست کردند!

مقام معظم رهبری: ما مسئولیّت شرعی داریم، مسئولیّت قانونی داریم در قبال فرهنگ کشور و فرهنگ عمومی کشور.۱۳۹۲/۰۹/۱۹

دولت و مسئولان موظّفند که توجّه کنند به جریان عمومی فرهنگ جامعه؛ ببینند کجا داریم میرویم، چه دارد اتّفاق می‌افتد، چه چیزی در انتظار ما است؛ اگر چنانچه مزاحماتی وجود دارد، آنها را برطرف کنند.۱۳۹۲/۰۹/۱۹

اصلاح فرهنگ عمومی، از همه‌ی کارها مهمتر است؛ چون این کار، محور همه‌ی کارهای دیگر است.۱۳۷۴/۰۴/۱۹

ایشان ضمن تاکید بر دو جهت عینی و اعتباری فرهنگ گفتند:

فرهنگ عمومی دارای دو جهت «عینی» و «اعتباری» است که می‌‌‌‏بایست هر دو را مدنظر داشت. هیچ کس بهتر از مقام معظم رهبری، آیت‌‌‌‏الله خامنه‌‌‌‏ای، این دو بعد فرهنگ عمومی را تبیین نکرده‌‌‌‏اند. از نظر ایشان فرهنگ عمومی دو بخش دارد: یک بخش آن ظاهری و بارز مثل: شکل لباس و شکل معماری است که تأثیر خاصی بر روی ذهنیات و خلقیات و منش و تربیت افراد دارد. بخش دیگرش مربوط به امور نامحسوس مثل اخلاقیات فردی و اجتماعی مردم، وقت‌شناسی، وجدان کاری، مهمان دوستی و احترام به بزرگترهاست.

۲۷ مهر ۱۳۹۹ ۱۴:۳۲
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر - دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی |