اخبار

برگزاری نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتی - استان بوشهر

برگزاری نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتی - استان بوشهر
نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتی از توابع استان بوشهر با موضوع خطر کاهش جمعیت و توالید برگزار گردید کاهش نرخ جمعیت از 4 نفر به 3 نفر برای کشوری که بر اساس چشم انداز 20 ساله در افق 1404 که باید 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشد و به قدرت اول منطقه تبدیل شود بسیار نگران کننده است.

شرح جلسه: نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتی در سال جاری روز چهارشنبه مورخ 04/04/99 راس ساعت 10 در دفتر امام جمعه محترم شهر خورموج با حضور اعضای محترم و با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط سیدنیام الدین حسینی آغاز شد. سپس دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتی با تقدیر از حمایت و توجه امام جمعه خورموج به حوزه فرهنگ و هنر با اشاره به خطر کاهش جمعیت گفت: کاهش نرخ جمعیت از 4 نفر به 3 نفر برای کشوری که بر اساس چشم انداز 20 ساله در افق 1404 باید 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشد و به قدرت اول منطقه تبدیل شود نگران کننده است.

حمید زارعی ادامه داد: یکی از فاکتورهای اقتصاد رشد جمعیت تلقی می‌شود و جمعیت از ابعاد مختلف در رشد اقتصادی مطرح است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی تصریح کرد: اقدامات فرهنگی در زمینه کاهش استرس و پیشگیری از انتشار ویروس کرونا برای خانواده ها، امری ضروری است

رییس شبکه بهداشت و درمان دشتی نیز با قدردانی از تشکیل این جلسه اظهار داشت: استان بوشهر با همکاری مردم و نهادها جزو آخرین استان های مبتلا به کرونا بود و بعد از آن نیز شیب کندی داشت ولی از 20 خرداد جهش آن سرعت بیشتری گرفت و نسبت به درصد کشوری آمار مبتلایان به کرونا دو برابرشده  است.

 

پرویز احمدی اضافه کرد: عادی نگاه کردم مردم به این مساله و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی عامل اصلی شیوع بیشتر این بیماری است.

وی یادآور شد: خیلی از مراسم های تشییع بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور افراد زیادی برگزار می شود و مراسم های ختم در منازل پرازدحام است و در مراسم های عقد و عروسی نیز فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود.

رییس اداره ثبت و احوال دشتی نیز با ارائه آمار زاد و ولد، ازدواج و طلاق در شهرستان گفت: در سه ماهه سال جدید شاهد کاهش ازدواج و تولد در شهرستان دشتی هستیم و در مجموع 187 مورد ازدواج، 35 طلاق، 339 تولد و 107 مورد وفات ثبت شده است.

مرتضی واعظی افزود: در شش ماهه اول سال 98 به نسبت سال 97 شاهد 18 درصد کاهش ولادت و 7 درصدی ازدواج و رشد ده درصدی وفات بوده ایم

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتی نیز اظهار داشت: امروز در کنار فرهنگ ایرانی، اسلامی فرهنگ جدیدی به نام فرهنگ کرونایی باید ایجاد شود.

حیدر منصوری افزود: در فرمانداری جلسات متعددی تا کنون با تشکیل ستاد کرونا برگزار شده و مصوبات آن الزامی و تحکمی بوده است.

وی اضافه کرد: در شهرستان دشتی بین 20 تا 30 درصد ازدواج ها منجر به طلاق می شود که آمار نگران کننده ای است و باید برای رفع آن آسیب شناسی شود.

 امام جمعه خورموج و رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتی نیز بیان داشت: از دفاع زارعی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی از حوزه فرهنگ و هنر در کمیته برنامه ریزی شهرستان تشکر می کنم.

حجت الاسلام عبدالحسین مصلح افزود: کار فرهنگی نهادینه کردن ارزش هاست ولی متاسفانه در دولت ها فرهنگ موضوع مغفولی است و دولت ها کمتر به آن توجه می کنند‌‌.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اهتمام ویژه ای نسبت به مسایل فرهنگی دارند و معتقدند عرصه فرهنگی عرصه جهاد است.

وی با قدردانی از تلاش های شبکه بهداشت و درمان دشتی اضافه کرد: در موضوع کرونا رهبر معظم انقلاب تمام قد ایستاده اند و بارها وزیر بهداشت از ایشان تشکر کرده اند و در زمینه کاهش کرونا و استرس آن باید اقدامات فرهنگی صورت بگیرد.

مصلح خاطر نشان کرد: تمام درخواست های رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جزو مصوبات قرار بگیرد و نشر پیدا کند زیرا دفاع از جان مردم از ضروریات دینی است.

وی با اشاره به موضوع فرزند آوری نیز بیان داشت: کاهش نرخ رشد جمعیت زنگ خطری برای آینده کشور است و باید دولت مردان و مردم
توصیه های رهبری را در این زمینه جدی بگیرند. 

مصوبات: 

 1-    تصمیمات، بخشنامه ها و آیین نامه های ستاد شهرستانی مبارزه با بیماری کرونا و مصوبات و اقدامات کمیته های مربوطه، برای همه 

دستگاه های عضو شورای فرهنگ عمومی و سایر دستگاه های دولتی و غیر دولتی و عموم مردم لازم الاجرا و ضروری است.

2-    ضمن دعوت از مردم برای پیوستن به پویش و حرکت اجتماعی « ماسک می زنیم و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنیم » دستگاه های فرهنگی نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره تبلیغات اسلامی، اداره کتابخانه های عمومی، اداره ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، دانشگاه های شهرستان و شهرداری ها، می بایست نسبت به تولید و انتشار محتواهای مفید در زمینه های مختلف از جمله آموزش سبک زندگی در شرایط کرونا، آموزش راه های پیشگیری و تاکید بر ماسک زدن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به عنوان دو راه حل برون رفت از بحران اقدام نمایند.

3-    به منظور پیشگیری از شیوع و گسترش بیشتر بیماری، مراسم های تشییع جنازه با حداقل افراد، زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار و از نشر و توزیع پوسترهای مراسم تشییع و ختم خودداری و از مردم درخواست
می شود از برگزاری مراسم ختم در منازل نیز خودداری کنند. همچنین مراکز طراحی، چاپ و تکثیر اطلاعیه ها موظفند از درج تاریخ مراسم تشییع و خاکسپاری در اطلاعیه ها خودداری نمایند. 

4- ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته در ماه های اخیر، کلیه دستگاه های عضو شورا می بایست به منظور ترغیب مردم و پربار کردن حضور همه اعضای خانواده ها در منزل، نسبت به برگزاری مسابقات فرهنگی و مذهبی نظیر کتاب خوانی، حفظ قرآن و احادیث، هنرهای تجسمی، فیلم و عکس در فضای مجازی اقدام کنند. 

5-     با توجه به شرایط بحرانی موجود، از دفاتر ازدواج نیز درخواست می شود مراسم عقد را با کمترین نفرات برگزار و با اتخاذ راهکاری خانواده ها را ملزم نمایند که مراسم جشن عروسی در منزل را برگزار ننموده یا با حداقل نفرات و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار گردد.

6-     با توجه به سیاست های کلی نظام در موضوع جمعیت و تاکید رهبر معظم انقلاب بر زاد و ولد و افزایش جمعیت ادارات ونهادها نسبت به ترویج این امر اقدام و خانواده ها را به افزایش فرزندآوری تشویق کنند.

7-     کارگروهی با حضور کارشناسان دانشگاه ها، حوزه علمیه برادران وخواهران و ادارات فرهنگی در این زمینه تشکیل شود.

     8-  بانک های شهرستان شرایط را برای دریافت تسهیلات ازدواج به جوانان ساده تر کنند.

۱۸ تیر ۱۳۹۹ ۱۲:۲۳
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر - دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی |