اخبار

سید رضا صالحی امیری:

سید رضا صالحی امیری: مهار رشد طلاق نیازمند عزم همگانی است

دکتر سید رضا صالحی امیری مشاور رئیس جمهوری در نشست شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی گفت: مهار رشد طلاق در جامعه به عزم و اراده قوی و پای کار آمدن تمامی مسئولان نظام و اعضای شوراهای فرهنگ عمومی سراسر کشور نیاز دارد.

سید رضا صالحی امیری عصر یکشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی با تبیین راهکارهای چگونگی جلوگیری از رشد طلاق درجامعه، اظهار کرد: فروپاشی خانواده ها به خاطر تبعیت از فرهنگ بیگانه، افزایش سن ازدواج و طلاق، کاهش نرخ زاد و ولد در کشور و دورشدن معانی کانون خانواده ازکارکردهای واقعی آن ازدغدغه های جدی دولت است.

وی برخی از اصلی ترین کارکردهای خانواده در ایران به عنوان رکن رکین جامعه را اخلاق مداری، مهارت پذیری و تولید سرمایه اجتماعی عنوان کرد و گفت: در صورت فقدان این کارکردها ، نهاد خانواده فرو خواهد پاشید.

صالحی امیری افزود: در ادبیات غرب ، خانواده معنا و تقدسی ندارد و به صورت یک قرارداد اجتماعی است و پس از چند سال زندگی از یکدیگر خداحافظی می کنند، از همین رو؛ مطالعه تطبیقی میان ایران و غرب ما را به جایی نخواهد رساند و الزاما می بایست مبانی و پایه های تحلیلی و نیز مفاهیم دینی و فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: آنچه ما به دنبال آن هستیم مهار رشد طلاق در جامعه و توجه بیشتر به نقش اصلی کانون خانواده است که چگونه باید خانواده ها مدیریت شوند تا رشد طلاق در کشور مهار و سپس متوقف شود.

مشاور رئیس جمهوری گفت: به سبب استفاده خانواده های ایرانی از شبکه های اجتماعی، اینترنت، ارتباطات چندرسانه ای و ماهواره؛ سرعت تحولات در کشورمان بسیار زیاد شده است ، اما نتیجه یافته ها نشان می دهد 21 میلیون نفر به دور از نگاه خانواده ها هم اکنون در شبکه های هوشمند در حال تبادل اطلاعات هستند و در فضایی سیر می کنند که هیچ گونه نظارتی بر آن وجود ندارد.

صالحی امیری گفت: استفاده از چنین فضایی باعث شده که میزان تعامل و ارتباط فرزندان با والدین که قبلا دو ساعت بود ، هم اکنون به کمتر از 20 دقیقه در شبانه روز برسد و این به معنای نبود تعامل در خانواده هاست.

وی با ابراز تاسف از آمار فزاینده ازدواج های اینترنتی و سفید میان جوانان در ایران که فلسفه قبول نکردن مسئولیت در قبال خانواده و یک زیست بدون تعهد، مغایر اخلاق و بدون دغدغه را القا می کند، گفت: این گونه مسائل با رسالت اصلی شورای فرهنگ عمومی در تقابل جدی فکری و عملی قرار دارد که مسئولان مربوطه باید چاره اندیشی کنند.

مشاور رئیس جمهوری پیشنهاد داد: اعضای شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی با وضعیت سنجی خانواده ها ، مهمترین مسائل اصلی و آسیب های خانواده های این استان را شناسایی و علت یابی کنند و پس از راهبردشناسی درصدد مهار رشد طلاق با نگاهی 10 ساله در استان برآیند.

صالحی امیری گفت: برای این امر مهم حوزه های علمیه، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداری ، کانون مساجد ، هیات های مذهبی ، آموزش و پرورش و تمامی دستگاه های داعیه دار کار فرهنگی می بایست بسیج شوند.

وی افزود: شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی نیز برای رسیدن به الگوی خانواده اصیل ایرانی ، سنتی ، اخلاق مدار و با اقتدار می بایست «زیرساختاری» تعریف کند.

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۲:۳۸