اخبار

دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان غربی در سال 93

استاندار آذربایجان غربی گفت: با توجه به تدوین برنامه ششم توسعه کشور ، مسائل فرهنگ عمومی جامعه بالاخص مسائل مربوط به رشد و ارتقاء شاخص های فرهنگ عمومی استان باید در این برنامه طرح و اجرایی شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ،قربانعلی سعادت در دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی با بیان اینکه وجود عدم توازن در بخش های مختلف کشور بشدت فرهنگ را تحت تاثیر خود قرار داده است اظهار کرد: آذربایجان غربی در بسیاری از شاخص ها از جمله سلامت، سواد، درآمد و اشتغال در سطح پایین تری به نسبت متوسط کشوری قرار دارد و برای ایجاد توازن در این شاخص ها باید ضمن کمک و همراهی مسئولان و مردم، در برنامه ششم توسعه نیز به آنها توجه شود.

وی موضوع درآمد را مورد بحث وبررسی قرار داد و افزود: عمده فعالیت اشتغال در آذربایجان غربی، کشاورزی است و درآمد کشاورزی علاوه بر اینکه کفاف زندگی مردم را نمی کند از میزان اشتغال کمتری برخوردار است که این امر سبب ضعف رفاه مردم در استان گردیده است.

سعادت افزود: سطح درآمد پایین در فرهنگ عمومی نیز تاثیرگذار است و برای ایجاد زمینه های رشد و ارتقا در شاخص های فرهنگی جامعه باید سیمای استان را تغییر دهیم.

وی با اشاره به وجود 250 هزار نفر بی سواد در استان آذربایجان غربی یادآور شد: سواد یکی از شاخصه های مهم رشد فرهنگی است و باید با برنامه ریزی میزان بی سوادی در استان کاهش یابد.

وی اضافه کرد: با پوشش آموزشی 50 هزار نفر بی سواد در سال، مشکل بی سوادی در آذربایجان غربی در طول پنج سال حل می شود که لازم است در این زمینه اقداماتی انجام گیرد.

وی ضرورت بکارگیری نیروهای کارآمد فکری و نخبگان را برای شناسایی علمی و رصد موضوع های اجتماعی و فرهنگی و پربارسازی جلسات شورای فرهنگ عمومی استان مورد تاکید قرار داد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این جلسه خواستار همکاری اعضای شورای فرهنگ عمومی استان برای اصلاح و ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه بر اساس منویات مقام معظم رهبری شد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی گفت: تدوین و تعیین شاخص های مشخص و مطالعه و ارزیابی آن شاخص ها باید از برنامه های شورای فرهنگ عمومی استان باشد.

وی با اشاره به نزدیکی ایام سوگواری ماه محرم خواستار ساماندهی نحوه عزاداریها، مداحی ها، هیات های مذهبی در استان شد و گفت: در عزاداری ماه محرم نباید توجه به معارف عاشورایی فراموش شود.

وی ضرورت ساماندهی قربانی و نذور ایام محرم و ساماندهی اعزام مبلغان دینی به روستاها و شهرها را مورد تاکید قرار داد و خواستار برنامه ریزی برای برپایی باشکوه آیین های سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی و نماز ظهر عاشورا در شهرهای مختلف آذربایجان غربی شد

۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۱۳