اخبار

برگزاری دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان

شماره جلسه پیاپی:     83                                          شماره جلسه سال جاری :   2                                   

تاریخ : سه شنبه مورخ  93/7/1

 

زمان شروع و پایان :     16  الی 30/18                                                                       مکان : دفتر امام جمعه

دستور جلسه:                    1- بازخوانی آئین نامه شورای فرهنگ عمومی                  2 – نظام دهی به مراسمات عزاداری ماه محرم

مصوبات جلسه :

1- با عنایت به تقریر نماینده محترم رهبری و امام جمعه معزّز ارومیه مقررشد کلیه دستگاهها نسبت به شناسایی ، احصاء و ارائه حداقل 5 نکته بارز از نقاط قوت و هکذا 5 نکته شاخص از نقاط ضعف رفتارهای فردی و اجتماعی در حوزه فرهنگ عمومی را به ترتیب اولویت تدوین و حداکثر تا تاریخ 15/7/93 به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و رونوشت دفتر امام جمعه ارسال نمایند.

2- مقررشد نسبت به مطالعه ، ارزیابی ، تجزیه و تحلیل وضعیت فرهنگ عمومی استان با همکاری و مساعدت کامل همه ی دستگاهها بصورت متمرکزتوسط یکی از دستگاهها – ترجیحاً یکی از دانشگاهها یا جهاد دانشگاهی – با نظارت دبیرخانه شورا انجام گیرد.

3- مقررشد شاخصه های غیرمصوب اعلامی در نظرسنجی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور به کلیه ی دستگاههای عضو ارسال و نظر تکمیلی اعضاء در خصوص موضوع اخذ و موارد پس از جمعبندی مبنای ارزیابی قرار گیرد .

4- مقرر شد موضوع؛ «شاخصه های فرهنگی و جایگاه استان در بین سایراستانهای کشور» در یکی از جلسات آتی گزارش و مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

5- مقررشد یک نسخه آئین نامه شورای فرهنگ عمومی استان – مجدداً – جهت مزید استحضار و ارائه نقطه نظرات عینی ، تکمیلی ، و عملی پیشنهادی به همه اعضاء محترم ارسال گردد.

6- با تمجید از اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شروع مطالعه و تدوین شمای کلی استان ، اظهار امیدواری شد با اهتمام همه مسؤلین محترم نسبت به مطالعات و تحقیقات میدانی مورد نیاز استان مبادرت شود.

7- با عنایت به اهمیت و تأثیرگذاری مطالب در اذهان مردم ، مقررشد نسبت به توجه لازم در محتوای مطالب ارائه شده در مجالس ، محافل ، راهپیمائیها ، رژه های نظامی و… – به جدّ – دقت و نظارت شود.

8- مقررشد به لحاظ تحبیب ، حمایت و تشریک مساعی در بین کلیه ی شوراهای فرهنگ عمومی شهرستانها ، در صورت لزوم و صلاحدید مقامات بلند پایه استان نسبت به حضور در جلسات شهرستانها برنامه ریزی و مبادرت شود.

9- با توجه به ردیف 22 بند الف ماده 1 آئین نامه شورای فرهنگ عمومی مقررشد نسبت به پیشنهاد اسامی شخصیت های معتبر و صاحبنظر فرهنگی استان از سوی همه ی اعضاء محترم بصورت مکتوب مبادرت شود تا در جلسه ی آتی افراد عضو انتخاب شوند.

10-مقررشد در راستای فتاوای آیات عظام از به کارگیری هرگونه آلات و ادوات صوتی و … در جریان عزاداریهای ماه محرم الحرام – به جدّ – خودداری و جلوگیری شود.

11- همینطور اظهار امیدواری شد از هرگونه اعمال غیر متعارف ازجمله؛ قمه زنی ، کتل گردانی، اسب گردانی، شمایل و تعزیه خوانی هایی که در شأن و شخصیت والای قهرمانان کربلا نباشد -به جدّ – خوداری و جلوگیری گردد.

12- مقررشد همه اعضاء محترم نسبت به ارائه و ارسال نقطه نظرات عینی ، عملی و سازنده درارتباط باارتقاء و بالندگی عزاداریهای متعارف و در شأن ازجان گذشتگان و فداکاران کربلا به اداره کل تبلیغات اسلامی مبادرت نمایند.

13- با التفات استاندار محترم ،مقررشد در اعزام مبلغ به روستاها در مراسمات و عزاداریهای ماه محرم ، حمایت های لازم صورت پذیرد.

14- با عنایت به اهمیت برنامه ششم ، مقررشد همه ی اعضاء محترم نسبت به تهیه ، تنظیم و تدوین برنامه های مورد نظر همه جانبه مرتبط با وظائف و رسالتهای اداری خود با ملحوظ نمودن ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه مبادرت و مراتب در جلسه آتی به تفصیل مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

15- با عنایت به لزوم ریشه کنی اعتیاد و مواد افیونی و همینطور رسیدگی به ریشه های وقوع جرائم، مقررشد با ارائه گزارش مبسوط از وضعیت ؛ مواد مخدر، سرقت، قتل، تجاوز، ارتشاء ، کلاهبرداری، درآمدهای غیرمشروع، طلاق ، ضرردهی فعالیت های کشاورزی ، بیکاری ، فساد های اخلاقی و… از سوی دادگستری ، انتظامی و… در یکی از جلسات آتی ، اقدامات مقتضی معمول گردد.

16- مقرر شد جهت بهره مندی و حضورآحاد مردم در مراسمات عزاداری ماه محرم با محوریت جلسات سخنرانی و عزاداری در مصلای ارومیه اقدام لازم صورت پذیرد.

۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ۰۷:۵۹