اخبار

خلاصه عملکرد شوراهای فرهنگ عمومی استان آذربایجان غربی درجریان 1392

خلاصه عملکرد شوراهای فرهنگ عمومی استان آذربایجان غربی درسال 1392

الف – شورای فرهنگ عمومی استان

جدول جلسات

ردیف شماره جلسه پیاپی شمارهجلسه جاری تعداد دستور تعداد مصوبه ایام هفته تاریخ ساعت ملاحظات
1 75 1 2 16 شنبه 24/1 17  
2 76 2 3 24 پنجشنبه 9/3 18  
3 77 3 1 17 سه شنبه 11/4 18  
4 78 4 2 13 شنبه 12/5 18  
5 79 5 2 12 چهارشنبه 8/8 30/18  
6 80 6 3 7 چهارشنبه 25/10 16  
7 81 7 2 7 سه شنبه 13/12 17  

96   مصوبه

دستور جلسات :

24/1/92

  1. ارائه گزارشی از وضعیت کمیته توسعه فعالیت های قرآنی استان
  2. بحث و تبادل نظر در ارتباط با تحقق شعار سال«حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»

9/3/92

  1. استماع دیدگاهها و موارد قابل طرح توسط اعضاء
  2. تقویت فرهنگ مطالعه مفید(مدیرکل کتابخانه های عمومی استان)
  3. غنی سازی اوقات فراغت جوانان( ورزش و جوانان ، سپاه شهداء ، تبلیغات اسلامی ، آموزش و پرورش و…)

11/4/92

  • – جلوه ها  و برنامه های فرهنگی مذهبی ماه مبارک رمضان

12/5/92

  • – بررسی تأثیر تحرکات و فعالیت های فضای مجازی در فرهنگ عمومی جامعه
  • – بررسی تأثیر حاشیه نشینی بر بروز آسیبهای اجتماعی در شهرستان های استان

8/8/92

  • – موضوع انتقال دبیرخانه فرهنگ و ایثار از ارشاد به بنیاد شهید (جلسه 605 مورخ 26/6/92 شورای فرهنگ عمومی کشور)
  • – جلوه های محرم، رعایت و حفظ شؤنات فرهنگی در عزاداریها (اداره کل تبلیغات اسلامی، فرماندهی انتظامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و…)

25/10/92

  • – ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تشکیل جلسات شورای فرهنگ عمومی استان
  • – ارائه راهکارهای عملی جهت نهادینه کردن نقش مردم در برگزاری مناسبت های ملی مذهبی بویژه ایام … دهه فجر
  • – نقش وحدت و ایجاد همدلی در بین اقشار جامعه جهت تحقق امنیت پایدار

13/12/92

  • – برنامه ها و چالش های فرهنگی چهارشنبه آخر سال
  • – تبادل نظر پیرامون اهم محورهای بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ 19/9/92

تصمیمات و مصوبات :

24/1/92

  1. بااظهار قدردانی از حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن سال ماضی ، مقررشد از سوی کلیه دستگاهها،اقدامات لازم و مقتضی در ارتباط با حل مشکلات جامعه و جلب رضایت اقشار مختلف مردم  معمول گردد.
  2. مقررشد رویکرد اصلی همه مسؤلین و دستگاهها در کنار وظایف و اهداف سازمانی ، در جهت تحقق شعار سال و همینطور حضور اکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری باشد.
  3. مقررشد کلیه دستگاهها به لحاظ تهییج بیشتر مردم برای حضور گسترده در انتخابات ریاست جمهوری ، نسبت به ترتیب نشست های ترغیبی  با مخاطبان و عوامل مجموعه های تحت الامر و النظاره خود مبادرت نمایند.
  4. مقررشد در کنار فعالیت های جامع و گسترده مردمی از سوی کلیه دستگاهها ، نسبت به انجام تبلیغات متناسب و به موقعِ اطلاع رسانی  اهتمام و مبادرت شود.
  5. مقررشد با بالا بردن شور و نشاط سیاسی اجتماعی ، موانع را شناسایی نموده و در کنارِ ارائه خدمات مطلوب ، امید مردم را ارتقاء  بخشیده و با تبعیت از فرامین رهبری  و خلق حماسه در زمینه های مختلف ، کارهای بزرگ انجام گیرد.
  6. باتوجه به بند فوق(5) مقرر شد کلیه دستگاهها نسبت به تدوین برنامه های  متناسب با اهداف سازمانی و مدنظر قرار دادن راهکارهای تحقق شعار سال«حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» ضمن اقدامات لازم ، مراتب را  به دبیرخانه شورا اعلام و در جلسات آتی گزارش نمایند.
  7. مقرر شد اهمیت و ضرورت اقدام در جهت تحقق  شعار سال و ترسیم راهکارهای عینی ، طی همایش یا نشست هایی  در حوزه معاونت محترم برنامه ریزی استانداری با اشتراک قاطبه  اهالی اقتصاد استان  تشریح ، تبیین و استنتاج گردد.
  8. باتوجه به اهمیت فعالیت های قرآنی در تدیًن و ارتقاء آگاهیهای سیاسی مذهبی مردم و استقبال خوب جوانان و مؤسسات مربوطه ، مقرر شد حمایت های لازم  از سوی استانداری در پیشبرد هرچه بیشتر امور دراین راستا و  تشویق علاقمندان به قرائت و حفظ قرآن مجید صورت پذیرد. مبلغ فوق در قبال اجراء طرح های قرآنی تا سقف 20 میلیارد ریال خواهد بود.
  9. مقررشد با تشکیل جلسه فوق العاده شورا با حضور متولیان توسعه فعالیت های قرآنی  با دستور؛(گزارش و تشریح فعالیتهای دستگاهها،  ارائه راهکارها ، شیوه ها ، برنامه ها ، اتفاقات انجام افتاده ، کمً و کیف خروجی سال 92 و…)  اقدامات مقتضی انجام پذیرد.
  10. با توجه به جایگاه ممتاز نظام مقدس در عرصه های بین المللی ، مقرر شد از سوی کلیه دستگاهها نسبت به انجام اقدامات مناسب  و شایسته ی ترغیبی ( برگزاری نشستها ، گردهم آیی ها ، مسابقات فرهنگی اجتماعی ، مصاحبه ها ، تبلیغات محیطی  و…)  بمنظور حضور حداکثری  مردم در صحنه انتخابات  صورت گیرد.
  11. باتوجه به بند بالا(10) مقرر شد اقدامات مقتضی از سوی دستگاههای مهم؛ آموزش و پرورش برای  رأی اولی ها ، ورزش و جوانان  برای ورزشکاران ، اداره کل ارشاد  برای هنرمندان و نویسندگان ، مجامع صنعتی و تولیدی برای تولیدکنندگان و کارگران و… انجام گیرد.
  12. مقرر شد در جلسات مهم تصمیم گیری ازجمله نشست های کمیته توسعه فعالیت های قرآنی ، رؤسای دستگاهها یا معاونین  شرکت نمایند.
  13. با عنایت به جایگاه و اهمیت تعالیم ، فرامین و مفاهیم قرآنی در ارتقاء زندگی فردی و اجتماعی افراد ، مقرر شد کلیه دستگاهها در جهت پیشبرد فعالیت های کمیته توسعه فعالیت های قرآنی ، همکاریهای لازم معمول نمایند.
  14. ضمن اظهار قدردانی از مساعی شهرداری در تأسیس فرهنگسرای قرآنی ، مقرر شد با تشکیل جلسه یی با مشارکت دستگاههای مربوطه ، اقدامات مقتضی معموول شود.
  15. با قرائت فرازهایی از یک بیانیه مذهبیِ یک قرن پیشِ جمعی از علماءِ اعلام در ارتباط با لزوم استفاده از تولیدات داخلی و احتراز بجدً  از مصرف کالاهای اجانب از قبیل؛ کاغذ، پارچه و …  اظهار امیدواری شد با افزایش و کارآفرینی بیشتر در کشور ، از مصارف خارجی پرهیز شود!
  16. با اظهار قدردانی از همه اعضاء محترم ، مقررشد در مباحث و برنامه های کاری حدالامکان از بحث های نظری خودداری کرده و بیشترراه های عملی را نشان بدهند.

9/3/92

  1. با ارج نهادن به نهضت مطالعه مفید و تکریم کتاب و کتابخوانی در جامعه  و به پاس مساعی و اهتمام  مسؤلین گرانقدر  در تقویت و بالندگی فرهنگ عمومی ، یکجلد کتاب به اعضاء محترم اهداء می گردد.
  2. در راستای تقویت کتاب و کتابخوانی ، کانونهای فرهنگی و هنری مساجد ، اعلام آمادگی تجهیز کتابخانه های روستایی را به شرط تأمین امکانات و محل از سوی دهداریها بیان داشت.
  3. ضمن قدردانی از دستگاههائیکه  در نشر و ترویج نهضت مطالعه مفید  فعالیت می نمایند ، مقررشد  مقررات و ضوابط  اخذ مجوز چاپ  از مبادی قانونی – به جدً – رعایت گردد.
  4. مقررشد  نسبت  به تهیه و توزیع  اقلام اطلاع رسانی لازم در جهت فرهنگ آپارتمان نشینی و آگاه سازی  مردم  از مسائل  اجتماعی امنیتی و… اهتمام گردد.
  5. ضمن اظهار قدردانی از رسانه های همگانی ، مقررشد بمنظور اطلاع رسانی بیشتر و ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه نسبت به تهیه  گزارش مستند از خانه کتاب  و تازه های نشر – از سوی صدا و سیما – اقدامات مقتضی معمول شود.
  6. مقررشد  به لحاظ اهمیت و نقش کتاب و کتابخوانی  در پیشرفت جوامع انسانی ، نسبت به راه اندازی مجموعه هفته بازار کتاب – با همکاری و مشارکت  کلیه دستگاهها – مبادرت شود.
  • اظهار امیدواری شد به ارتقاء کیفیت مطالعه مفید و کتا بهای ارزشمند و پرمحتوی بیشتر توجه شود تا به  کثرت و کنز ظاهری کتب  (الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَ‌اةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا …)
  • باتوجه به برخی انتقادها و ناهمگونی ها، مقررشد ضمن بررسی های لازم در مورد چگونگی استفاده از سالن های مطالعه در کتابخانه های عمومی ، بازنگری  و اصلاحات مقتضی بعمل آید.
  • به لحاظ اطلاع رسانی بیشتر و مطلوب  به آحاد مردم بویژه به علامندان به کتاب و کتابخوانی ، مقررشد  با اختصاص زمان مناسب  از سوی صدا و سیما نسبت به تولید و پخش برنامه های معرفی کتب – از جمله کتابهای تازه منتشره در استان و… – در قالب  60 ثانیه وغیره  مبادرت شود.
  • ایضاً مقرر شد اقدامات مشابه و مقتضی در مورد بند بالا(9) از سوی نشریات و مطبوعات محلی  صورت پذیرد.
  • ایضاً و هکذا مقرر شد  ضمن  پرداختن به موارد فوق (بندهای 9 و 10 ) از سوی خبرگزاریها منجمله خبرگزاری ایرنا نسبت به اختصاص « معرفی و اطلاع رسانی کتاب های مفید»  و تهیه و انتشار گزارش های لازم در این ارتباط ، اقدام گردد.
  • مقرر شد در آستانه استقبال از ماه مبارک رمضان  از سوی اداره کل ارشاد  با حمایت و معاضدت تأمین مالی معاونت برنامه ریزی استانداری نسبت به اهداء کتب مناسب  و مفید در سطح جامعه ( مسؤلین ، نویسندگان ، هنرمندان ، شعرا ، بازاریان ، فرهنگیان ، نمایندگان ، کارگران ، کارفرمایان ، اطباء ، بانوان و…) اقدام لازم بعمل آید.
  1. در راستای توجه بیشتر و ارتقاء آگاهیهای فرهنگ عمومی ، اظهار امیدورای شد  زین پس در ابتدای کلیه جلسات و نشست های رسمی اداری ، نسبت به معرفی کتاب یا کتابهایی از سوی میزبان بویژه مدیران فرهنگی  اقدام مقتضی معمول شود.
  • مقررشد اقدامات و پیگیریهای لازم در ارتباط با تکمیل کتابخانه دیجیتال  از سوی نهاد کتابخانه ها معمول شود.
  1. مقررشد نسبت به ترتیب برگزاری نشست جامعه ناشران و نویسندگان استان با حضور جناب استاندار و بررسی مسائل چاپ و نشر و… اقدام گردد.
  • ضمن اظهار قدردانی از اداره کل ارشاد و نهاد کتابخانه ها و مؤسسات فرهنگی طرح خانه به خانه امانت ومطالعه کتاب ، مقررشد به لحاظ اهمیت موضوع ، حمایت های لازم در پیشبرد طرح مزبور صورت پذیرد.
  1. بنابه ضرورت و اهمیت نمایشگاه های کتاب در جهت تسهیل دسترسی علاقمندان به کتب مورد نیاز و علاقه خود ، مقرر شد کلیه ادارات کل و دستگاههای استان ، همکاریهای همه جانبه در برپایی و برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب استان با اداره کل ارشاد بعمل آورند.
  • مقررشد ترکیب و بافت کیفی غرفه ها و محتوای نمایشگاه بزرگ کتاب بازنگری شده  ، با بهره گیری از ناشران فعال استان و ناشران مهم و معتبر کشور نسبت به ارائه کتابهای مناسب ، مفید ، منتشره استان و…  بیشتر توجه شود.
  • در ارتباط با طرح اوقات فراغت تابستان ، مقررشد مراتب طی جلسه هفته آتی با تولیت اداره کل ورزش و جوانان و دستیاری اداره کل آموزش و پرورش و همکاری جدّی کلیه دستگاهها ، بررسی ، برنامه ریزی و اجرا گردد.
  • با اداء احترام به بنیانگذار نظام مقدس ، مقرر شد نسبت به برنامه ریزی و برگزاری مجالس ، محافل و مراسم وزین سالگرد ارتحال جانسوز رهبر فقید انقلاب طی روز های 13 ، 14 خرداد در سطح شهرستانها و مرکز استان با همکاری آقایان ائمه جمعه ، جماعات ، فرمانداریها و… اقدامات لازم معمول شود.
  • ایضاً مقررشد مراسم و مجالس متناسب با 50 امین سالگرد قیام خونین 15 خرداد در سطح استان و بصورت مردمی برگزار گردد.
  • با توجه با شأن و جایگاه بلند و رفیع نخبگان و مفاخر فرهنگی، اجتماعی، دینی و…جامعه و لزوم بازنگری و تجدید چاپ آثار منتشره و دستنوشته آنان ، مقررشد نسبت به بررسی موضوع و تکریم و تمجید ایشان از طریق انجمن آثار و مفاخر فرهنگ استان اقدام شود.
  • ضمن قدردانی از رسانه های جمعی ، اظهار امیدواری شد اقدامات لازم اطلاع رسانی بمنظور حضور پرشور آحاد و طبقات مختلف مردم در برنامه ها ، مراسم 14 ، 15 خرداد و هکذا در انتخابات حماسه ساز و دشمن شکن 24 خرداد – با اهتمام همیشگی صدا و سیما – معمول و بیشتر پرداخت شود.
  1. مقررشد کلیه دستگاهها به لحاظ تهییج بیشتر مردم برای حضور گسترده در انتخابات ریاست جمهوری ، نسبت به ترتیب نشست های ترغیبی با مخاطبان و عوامل مجموعه های تحت الامر و النظاره خود مبادرت نمایند.{تأکیدمجدد}

11/4/92

  1. بنابه استقبال صائمین و باتوجه به فرایض لیالی قدر ، مقررشد برنامه جمع خوانی به جای 23 و 24 رمضان طی 15 الی 18 ماه مبارک رمضان با مشارکت دستگاههای فرهنگی اجرایی برگزار شود.
  • نظر به تلاشها و مساعی افتخارآفرینان و امتیاز آورندگان رشته های قرآنی ، مقررشد با برنامه ریزی های لازم از همه مفاخر استان در فرصت های مقتضی تجلیل بعمل آید.
  • مقررشد اقدامات و برنامه های کیفی روز جهانی قدس از سوی ستاد قدس و انتفاضه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در اولین فرصت تدوین و با ارسال دستورالعمل مربوطه به شهرستانها، عملاً جامه عمل به خود گیرد.
  • مقررشد نسبت به توصیه های اخلاقی بمنظور احتراز از تظاهر به روزه خواری از سوی دستگاههای ذیربط به ابواب جمعی و افراد تحت النظاره اقدامات مقتضی معمول شود.
  • باتوجه به استقبال زائدالوصف و ازدحام اقشار مختلف مردم در جریان راهپیمایی روز جهانی قدس مقررشد تدابیر لازم در آماده سازی محوطه مصلا جهت استقرار راهپیمایان اتخاذ گردد.
  • مقررشد ضمن صدور اطلاعیه های اخلاقی و ممانعتی در رعایت شؤنات ماه مبارک رمضان- کمافی السابق- نسبت به اتخاذ تدابیر لازم در مقابله با مظاهر روزه خواری و اقدامات نامأنوس باغ ها و مراکز تفریحی جاده های متهی به شهر(امامزاده ، بند، ریحان آباد ، کلمانخانه ، قره آغاج و…) از سوی فرماندهی انتظامی صورت پذیرد.
  • با عنایت به استقبال اقشار مختلف مردم بویژه جوانان ازمساجد و محافل مذهبی – بویژه در ماه مبارک رمضان- مقررشد برنامه ریزی لازم در برگزاری مسابقات ورزشی و عدم تقابل زمانی از سوی اداره کل ورزش و جوانان معمول شود.(مدیریت زمان)
  • مقررشد اقدامات لازم ، صدور اطلاعیه های اخلاقی ، سرکشی و نظارت بر فعالیت های رستوران ها و غذاخوریهای شهری و بین راهی مجاز در ماه رمضان از سوی اداره کل میراث فرهنگی و ناحیه انتظامی استان صورت گیرد.
  1. ضمن اظهار قدردانی از اقدامات تذکر لسانی نیروهای انتظامی، نظارتی و اعمال قانون مراجع قضایی ، مقررشد اقدامات مقتضی ترغیبی و تحبیبی بیشتر از سوی دادگستری معمول شود.
  1. مقررشد اقدامات لازم پرسش و پاسخ احکام شرعی و برقراری ارتباطات مردمی در طول سال بویژه ماه مبارک رمضان از سوی اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری ارومیه در سطح استان دایر گردد.
  1. ضمن اظهار قدردانی از دستگاههای متولی بویژه شهرداری در امر تبلیغات سطح شهر ، مقررشد بنا به تغییر و تحول علمی و نوین در عرصه های ارتباطات و تبلیغات ، نسبت به ساماندهی تابلوها و امور تبلیغات سطح شهر اقدام مقضی معمول گردد.
  • مقررشد حمایت ها و اقدامات مقتضی معاضدتی از سوی بخشداریها و دهداریها در بهره گیری مطلوب مبلغان اعزامی به مراکز دهستانها و روستاها در جریان ماه مبارک رمضان با صدور بخشنامه استانداری صورت پذیرد.
  • مقررشد در ارتباط با عدم ایجاد مزاحمت وپخش نامأنوس صدای برنامه ها و مراسم از مساجد و محافل مذهبی فرهنگی در سطح شهرها، بخش ها و روستاهای استان ، اقدامات مقتضی معمول گردد.(صرفاً ،اذان از بلندگوی مساجد پخش گردد)
  • ضمن اظهار قدردانی از همه وسایل ارتباط جمعی منجمله رسانه ملی ، مقرر شد اقدامات لازم ، تهیه و پخش برنامه های متنوع در جریان ماه مبارک رمضان – همچون سالهای ماضی- معمول شود.
  • باردیگر درخواست و مقررگردید ، همه مسؤلین محترم نسبت به ارائه و ارسال مکتوب ؛ موضوعات ، پیشنهادات عملی، نقطه نظرات عینی ، دستور جلسات ، راهکارها ، مسائل مرتبط با فرهنگ عمومی جامعه و دستگاه مربوطه به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان به جدّ مبادرت نمایند.
  • مقررشد شهرداری محترم و سایر مراکز نسبت به آذین بندی متناسب میادین سطح شهر ، اقدام لازم را مبذول نمایند.
  • مقررشد از عملکرد مجمع امور صنفی و صنوف مربوطه به جهت سلامت تبلیغات شورای اسلامی شهر کتباً از طرف دبیرخانه شورا تجلیل بعمل آید.

12/5/92

  • بنا به اهمیت و تأثیر فزاینده فضای مجازی ، مؤکداً به ثبت متقاضیان فعالان فضای مجازی با مراجعه به سایت Ershad . com توصیه گردید.
  1. مقررشد موضوع تأثیر بی امان فضای مجازی بر زندگی مردم بخصوص جوانان و نوجوانان – همواره – از سوی دستگاههای ذیربط و وسایل ارتباط جمعی با مطالعه مستمر و برنامه های منسجم ، گوشزد و آموزش داده شود.
  1. به تدوین قوانین بازدارنده و سختگیرانه در کنار نظارت مستمر و پیشگیریهای لازم در فعالیت های فضای مجازی ، برگزاری کلاس های آموزشی – بویژه در مدارس- هشدار های لازم به خانواده ها به لحاظ حساسیت موضوع، جلوگیری از ایجاد شکاف بیشتر اجتماعی ، ممانعت از بروز برخی فرهنگ های نوظهور و مخرب و … تأکید شد.
  1. باتوجه به ضرورت و اهمیت فعالیت های ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری ، درخواست و مقررشد حمایت ها و معاضدت های لازم از سوی کلیه ی دستگاههای اجرایی استان در جهت پیشبرد هرچه مطلوبتر وظایف و فعالیت های آن معمول گردد.
  • مقررشد از سوی ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری ، نسبت به تهیه ، تنظیم و ارسال منشور و دستورالعمل چگونگی فعالیت در فضای مجازی به دستگاهها و دیگر جاهای ذیربط اقدامات مقتضی معمول شود.
  • مقررشد نسبت به اطلاع رسانی صحیح و آدرس دهی هوشمندانه محل رجوع مخاطبین و علاقمندان فضای مجازی با ارائه اطلاعات لازم و مبسوط وب سایت های مطمئن و … از سوی دستگاههای متولی ذیربط در جامعه ، اقدامات مقتضی معمول شود.
  • با طرح سؤال و استفهام اینکه فضای مجازی در موضوع جریانات اجتماعی چقدر تاثیر داشته و در این رابطه چه باید کرد؟ مقررشد تسهیلات لازم و اقدامات مقتضی در راه اندازی و تکمیل مجتمع دیجیتال فرهنگی استان با معاضدت و حمایت معاونت محترم برنامه ریزی استانداری و… صورت پذیرد.
  • مقررشد از سوی اداره کل آموزش و پرورش ، آماری از وضعیت فضای مجازی و فعالیت های آن تهیه و در جلسات آتی شورا ارائه ارائه شود.
  • با تأکید بر لزوم ایجاد فرهنگ استفاده از تکنولوژی و وسایل ارتباطات نوین، مقرر شد بمنظور اظهار نظرهای حرفه یی و علمی ، از صاحبنظران نخبه در موضوعات ، فعالیت ها و تصمیم گیریهای فضای مجازی دعوت و استفاده بعمل آید.
  • مقررشد از بکارگیری و استفاده از لغات، کلمات و اصطلاحات خارجی در محاورات (گفتگوها) و مکاتبات (نامه نگاریها) – با داشتن معادل فارسی – به جدّ خودداری شود.
  • برگزاری همایش حماسه و رسانه با محوریت رسانه های مجازی
  1. برگزاری مسابقه سراسری وبلاگ نویسی با موضوع حماسه اقتصادی ، سبک زندگی ایرانی اسلامی
  1. پیگیری راه اندازی و تجهیز مراکز و مجتمع های دیجیتال استان ، شهرستانها و مراکز مردمی

8/8/92

  1. باتوجه به مضمون صورتجلسه 605 مورخ 26/6/92 شورای فرهنگ عمومی کشور، پس از ابلاغ رسمی،دبیرخانه ستادترویج فرهنگ ایثار و شهادتاز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران منتقل می شود.
  • با تأکید بر مسجد محور شدن کلیه مراسم و عزاداریها ، مقررشد نسبت به ارتقاء کیفی برنامه ها و عزاداریها بویژه در دهه اول محرم بیشتر پرداخته شود.
  • اظهار امیدورای شد ضمن توجه به یکپارچه سازی حرکات مردمی بویژه هیآت مذهبی و دسته جات عزاداری ، در راستای وحدت و همدلی مسلمانان و عزاداران گام های مثبتی برداشته و مدیریت گردد.
  • مقررشد با بهره گیری از ظرفیت های بی بدیل تاریخی و فرهنگی و استفاده از منابع غنی علماء اعلام و پرهیز از مطالب موهن و سست ، نسبت به پربارتر نمودن محتوای عزاداریها ، مداحی ها ، سخنرانیها و… مبادرت گردد . بدیهی است معاونت محترم برنامه ریزی استانداری در تمهید و ابتیاع کتب مفید در این رابطه حمایت می نماید.
  • با عنایت به مسجد محور بودن مراسمات و عزاداریها مقررشد ضمن ممانعت از برپایی خیمه ها و داربست ها در مناطقی که مسجد وجود دارد ، نسبت به برچیده شدن اینگونه خیام اقدام مقتضی بعمل شود.
  • اظهار امیدواری شد با هماهنگی و مساعدات ادارات دولتی نسبت به حضور کارمندان دولت در مراسم تجمع عاشورائیان در عصر هشتم محرم اقدامات لازم مبذول گردد. در این رابطه مقرر شد برای احتراز از ایجاد موانع در کسب و کار عموم تلاش شود.
  • با تأکید بر اقامه نماز ظهرعاشورا ، مقررشد تمهیدات لازم در زمان و نحوه عزاداریها بمنظور اقامه بموقع و پرشور نماز ظهر عاشورا در سطح خیابانها ، معابر و محل های عزاداری اتخاذ گردد.
  • مقررشد اقدامات ، برنامه ریزها با تشکیل جلسات و نشستهای کارشناسی و رایزنی از سوی مسؤلان و دستگاههای مربوطه در جهت هرچه پرشور برگزارشدن مراسم دهه محرم و تاسوعا و عاشورا بعمل آید
  1. سعی شود سخنرانان و وعاظ، از بین علماء اعلام و سرآمدان صاحبنظر و موثر نظام انتخاب و در مراسم ها بکارگرفته شوند.
  1. با توجه به نقش مهم رسانه ها ، اظهار امیدواری شد اقدامات و پوششهای خبری ، تهیه و انعکاس اخبار و گزارشات لازم از سوی وسایل ارتباط جمعی در اطلاع رسانی ، ترغیب مردم به زندگی حسینی ، بازتاب رسانه یی ، مشارکت و حضور گسترده در عزاداریها و محافل مذهبی و … بعمل آید.
  1. تأکید مجدد بر حرمت بیشتر شهیدان والامقام و ایثارگران دلاور بعنوان لشگریان خاموش انقلاب و نظام
  • مقررشد نسخه ی از صورتجلسات ستاد حفظ شؤن فرهنگی در مناسبت های مذهبی به لحاظ معاضدت های فکری حمایتی به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی نیز ارسال و ارائه شود

25/10/92

  • مقررو اظهار امیدواری شد با شناخت و احصاء موانع و تهدید کنندگان ایجاد وحدت و همدلی در جامعه ، طی برنامه های مدون و کارشناسی در صدد از بین بردن آنها(موانع وحدت) به جدّ اقدام کرد.
  • ضمن اعلام احترام به کلیه نقطه نظرات منفی و مثبت در مسائل جامعه و فعالیت ها ، مقررشد بااستقبال از دیدگاههای همه جناهها بویژه صاحبنظران و دلسوزان نظام از انتقادات و نقطه نظرات عملی و راهگشا و سازنده در برنامه ها و پیشبرد کارها استفاده نمود.
  • ضمن اظهار قدردانی از همه اعضاء محترم ، مقررشد کلیه دستگاهها با همکاری و معاضدت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ، موضوعات مبتلابه فرهنگ عمومی جامعه ، دیدگاهها و نقطه نظرات عینی و کاری را کتباً یه دبیرخانه اعلام نمایند.
  • باتوجه به اهمیت بکارگیری و استفاده از افکار و دیدگاههای مفید و سازنده در برنامه ها،مقررشد همه دستگاهها منجمله دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی از نخبگان ، صاحبنظران و متفکران علمی – بفراخور و تناسب دستور جلسات – جهت بهره مندی از دیدگاههای آنان و مشارکت در پیشبرد و نیل به اهداف مورد نظر دعوت به همکاری و جلسات بعمل آورند.
  • بنا به لزوم احترام به عقاید و باورهای مختلف و در باب اهمیت و ضرورت همدلی و ایجاد وحدت در بین مسؤلین ، قومیت ها ، ادیان ، مذاهب و … مقررشد از وجود و دیدگاههای مثبت همه اقشار مختلف جامعه و گروه ها منجمله ؛ ائمه جمعه ، جماعت ، معممین ، فضلا ، اساتید و مدرسین ، روحانیون اقلیتها ، فرهیختگان ، هنرمندان ، خبرنگاران و… به نحو مطلوب استفاده کرد.
  • با تأکید بر اهمیت و ضرورت تهیه و تدوین طرح جامع سمفونی موسیقی وحدت به نام استان آذربایجان غربی ، مقرر شد با تشکیل جلسات و نشست های کارشناسی از سوی ؛ صدا و سیما ، اداره کل ارشاد ، حوزه هنری ، بسیج سپاه شهداء و… اقدامات لازم معمول و مراتب در جلسه آتی شورا طرح و بعداز تبادل نظر و تصویب نهایی و با تأمین اعتبار، نسبت به اقدامات مقتضی بعدی مبادرت گردد.
  1. مقررشد یک نسخه تصویر موضوعات مبتلابه فرهنگ عمومی – تهیه شده در دبیرخانه شورا – جهت مزید آگاهی ، تکمیل مراتب و استفاده های کاربردی در جهت رفع معضلات به اعضاء محترم ارسال شود.

13/12/92

  1. با احترام به جایگاه والای مردم شریف و ولایی و اینکه شهروندان عزیز وفاداری خود را به شؤنات انقلاب اسلامی و مقام شامخ ولایت همواره ثابت کرده اند ، اظهار امیدواری شد که بنا به دیانت و آگاهی سیاسی ، مردم همیشه در صحنه – خود – حرمت ایام حزن انگیز فاطمیه را در جریان دگرگونی و نوزایی طبیعت و هکذا مراسمات چهارشنبه آخر سال نگهداشته و همچون سالهای ماضی با همیاری نیروهای انتظامی ،حافظ امنیت و آسایش دیگر هموطنان محترم خواهند بود.
  1. مقررشد اقدامات لازم اطلاع رسانی ، آگاه سازی و سوق شهروندان عزیز به مبانی انقلاب و لزوم حفظ حرمت ایام فاطمیه در برنامه های ومراسم چهارشنبه آخر سال ، از سوی وسایل ارتباط جمعی ازجمله صدا و سیما، خبرگزاریها ، سایت ها ، مطبوعات و… بصورت مستمر و فرصت های مناسب معمول گردد.
  1. اظهار امیدواری شد اقدامات مقتضی تأمینی با رعایت شؤنات اسلامی و تکریم مردم برطبق آئین نامه های مربوطه و تجارب مثبت سالهای گذشته از سوی دستگاههای ذیربط از جمله نیروهای ساعی انتظامی و … اعمال شود.
  • باردیگر به وظایف راهبردی و سیاستگذار بودن شورای فرهنگ عمومی – بر طبق آئین نامه مربوطه – اشاره گردید که کلیه دستگاهها، موظف به اجرای مصوبات آن می باشند.
  1. باتوجه به جایگاه والا و شامخ مشاهیر، اهمیت شناخت ، تکریم و تجلیل از نخبگان و مفاخر فخیم فرهنگی استان در همه زمینه ها و عرصه ها ، مقررشد مراتب در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان طرح و اقدامات مقتضی مبذول گردد.
  1. با توجه به نقش فعال و حائز اهمیت یکایک اعضاء محترم و ضرورت مشارکت جدّی عزیزان ، مقررشد موضوعات و مسائل مبتلابه فرهنگ عمومی مرتبط و درگیر دستگاهها بصورت مکتوب و بموقع در اختیار دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته تا با بررسی ها و اِعمال نظرات کارشناسی ، مراتب در دستور جلسات قرار گیرند.
  1. با عنایت به اهمیت زائدالوصف بیانات و فرامین مقام معظم رهبری و تأثیر بسزای رهنمودهای معظم له و با تاکید مجدد بر راهبردی بودن سیاست های شورا و با توجه به وجود سرمایه های عظیم علمی پژوهشی در مراکز آموزش عالی ، مقررشد محورهای بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 19/9/92 با تنظیم و تدوین برنامه های جامع ( بصورت کمیته بندی یا کارگروه و یا هرنحوی که میسور و شایسته باشد) از سوی اعضاء علمی و پشتیبانی تحقیقاتی شورا – دانشگاه ارومیه و جهاد دانشگاهی- که با ترتیب نشستها و تقسیم مسؤلیتها و کارها بین خودشان اعمال خواهند نمود و با استفاده از اساتید ، صاحبنظران ، پژوهشگران و نخبگان و… بصورت عینی ، تحلیلی و کاربردی مورد کنکاش قرار گرفته، سپس نتایج و ماحصل اجرایی در جلسات آتی شورا گزارش تا بعداز بحث وتبادل نظر نهایی در شورا ، مراتب برای اقدامات مقتضی، به ادارات و دستگاههای اجرایی ارجاع شود.

 

۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۲۲