اخبار

هفتصد و چهلمین جلسه شورای فرهنگ عمومی با موضوع وقف برگزار شد

هفتصد و چهلمین جلسه شورای فرهنگ عمومی با موضوع وقف برگزار شد
هفتصد و چهلمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور صبح سه شنبه بیست و نهم بهمن با حضور محمدرضا موالی زاده دبیر این شورا برگزار شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این جلسه ارتقای فرهنگ وقف در جامعه در زمینه های شناخته شده و همچنین عرصه های جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه محمدرضا موالی زاده با اشاره به برخی مناسبت های تقویمی به برگزاری با شکوه ۲۲ بهمن در چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر کشور اشاره کرد.

وی گفت: برغم همه توطئه های دشمنان، مردم ولایت مدار کشورمان با حضور پر شور خود در ۲۲ بهمن بار دیگر با آرمان های انقلاب بیعت کردند.

موالی زاده همچنین به برگزاری چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی اشاره کرد و افزود: در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره ای مجلس خبرگان قرار داریم و امیدوارم بار دیگر با حضور گسترده مردم در انتخابات و انتخاب مناسب آن ها شاهد شکل گیری مجلس کارآمد باشیم.

وی در ادامه به دستور این جلسه اشاره کرد و افزود: ارتقای فرهنگ وقف در جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است و در این جلسه ارتقای این فرهنگ در زمینه های هم شناخته شده و در عرصه های جدید از جمله وقف دانش بنیان بررسی می شود.

در ادامه حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گزارشی از روند فعالیت های این سازمان در حوزه وقف در حوزه های مختلف از جمله وقف دانش بنیان ارایه کرد.

وی گفت: بعد از انقلاب قوانین بالا دستی ایجاد شد که این سازمان بر اساس آن به این باور است که چگونه می توان طبق این قوانین در حوزه وقف فعالیت کند تا در مسیر انقلاب اسلامی در حرکت باشد که از آن جمله می توان به سندهای چشم انداز، گام دوم انقلاب و ... اشاره کرد.

خاموشی ادامه داد: منابع و مصارف وقف با یکدیگر تفاوت دارد و شامل منابع دولتی، خصوصی و عمومی و غیر دولتی می شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برخی موقوفات انتفاعی و برخی منفعتی است

وی افزود: به تعداد موقوفات موجود، منبع وجود دارد و باید به تعداد واقفین هم مصرف وجود داشته باشد.

خاموشی در بخش دیگری بر حفظ عین  وقف و منافع وقف و مصرف آن بر اساس هدف و نیت واقف تاکید کرد.

وی به موقوفات دانش بنیان اشاره کرد و گفت: برخی موقوفات مانند تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی از جمله موقوفات دانش بنیان به شمار می آید و این سازمان تلاش می کند تا در این زمینه درصد بالایی از نیازهای مردم در این زمینه را تامین کند.

در ادامه این جلسه مدیرکل برنامه ریزی و نظارت و تحول سازمان اوقاف و امور خیریه گزارشی از روند فعالیت های این سازمان در حوزه وقف در عرصه های علمی، اقتصادی و فرهنگی ارائه کرد.

در بخش دیگری از این جلسه رخشانی مهر معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات و فعالیت های خیرین مدرسه ساز، گفت: در ۴ سال اخیر ۵۰ درصد از پروژه ها یا کاملا خیر ساز بوده و یا با مشارکت دولت ساخته شده است.

در ادامه برخی از اعضای شورای فرهنگ عمومی نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه کردند.

در این جلسه دیدگاه های عماد افروغ عضو این شورا درباره مکتب شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، وصیت نامه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و بیانیه تفصیلی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور درباره تبیین مولفه های مکتب شهید سردار حاج قاسم سلیمانی بین اعضای حاضر توزیع شد.

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۰۹:۳۵
روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی |