اخبار

علم دوستی و دانش دوستی، یکی از مؤلفه های فرهنگ عمومی استان اردبیل است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور در صداو سیمای مرکز اردبیل، اظهار نمود: مردم اردبیل اساساً زندگی خودشان را با نام امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) گره زده اند و این امر بخشی از فرهنگ عمومی این سامان است. فرهنگ عمومی، فصل مشترک باورها و رفتارهای آحاد یک جامعه است و رفتارهای قابل پیش بینی در یک جامعه را فرهنگ عمومی می گوییم. مثلاً با فرا رسیدن عید نوروز و یا ماه محرم، می توانیم پیش بینی کنیم که مردم ایران چه مناسباتی و چه رفتارهایی از خود، بروز می دهند.  یا اگر بحث انتخابات را در نظر بگیریم کاملاً روشن است بعد از انقلاب اسلامی، مشارکت آحاد مردم در تعیین سرنوشت اجتماعی و سیاسی خودشان جزئی از فرهنگ عمومی کشور شده است.

وی با اشاره به ساختار شورای فرهنگ عمومی افزود: دستگاههای مختلف فرهنگی در این شورا حضور دارند. شورای فرهنگ عمومی یک رابطه دوسویه دارد که از یک سو، شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است و از سوی دیگر، دبیرخانه آن زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در کل کشور در هر استانی، امام جمعه مرکز استان بعنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی استان، استاندار بعنوان نائب رئیس و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان بعنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی است که مجموعه ای از مدیران در این جلسات شورا شرکت می کنند. بنابراین یک ظرفیت ده هزار نفری را در کشور داریم که اقدامات مؤثری را انجام داده اند و سیاست ما در شورای فرهنگ عمومی اینست که شورا را به سمت مباحثی که مرتبط با زندگی جاری و روزمره مردم است، ببریم.

موالی زاده در رابطه با مؤلفه های فرهنگ عمومی اردبیل تصریح کرد: اردبیل ریشه در تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دارد و نقش مؤثری در هویت بخشیدن به ایران اسلامی دارد. شیخ صفی الدین اردبیلی و مجموعه کسانی که در این راه تلاش کرده اند بنیان هویت بخشی به ایران اسلامی را نهاده اند.

وی بیان کرد: در دوره های مختلف، در دوران مشروطه، انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، مردم اردبیل شجاعت، مقاومت و صلابت و غیرت را به صورت کاملاً پررنگ از خودشان بروز داده اند. بنابراین علم دوستی و دانش دوستی یکی از مؤلفه های فرهنگ عمومی این سامان است. همچنین ولایتمداری مردم اردبیل قابل تحسین است و خوشبختانه استحکام خانواده در اردبیل قابل توجه است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به خارج شدن امریکا از برجام گفت: فردا مطمئن هستیم راهپیمایی مردم عزیز ایران که یکی از مؤلفه های ایران اسلامی است در همه استانهای کشور و بخصوص در اردبیل نشان خواهد داد مردم ایران همچنان مقاوم و باصلابت و با تیزبینی و دقت، مسائل را دنبال می کنند و در صحنه حضور دارند.

دکتر سید محمدرضا موالی زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، به منظور حضور در جبسه شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در روز شنبه ٩٧/٢/٢٢ به این استان سفر نموده اند.

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۴:۰۵