اخبار

زبان فارسی باید به عنوان محملی برای تعامل، ارتباط و تاثیرگذاری فرهنگی - تمدنی مورد توجه قرار گیرد

زبان فارسی باید به عنوان محملی برای تعامل، ارتباط و تاثیرگذاری فرهنگی - تمدنی مورد توجه قرار گیرد
در جلسه 713 شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه موضوع پاسداشت و ترویج زبان و ادب فارسی با حضور قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری و برخی از مسئولین وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما مطرح شد.

در جلسه 713 شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه موضوع پاسداشت و ترویج زبان و ادب فارسی با حضور قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری و برخی از مسئولین وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما مطرح شد که گزارش فعالیت‌های صورت گرفته در دستگاه‌های مذکور در زمینه صیانت از زبان فارسی به عنوان یکی از مؤلفه‌های هویت و اقتدار ملی ارائه شد.

دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورا تاکید کردند: با توجه به گزارش­های ارائه شده در شورا در خصوص زبان فارسی چند نکته حائز اهمیت است که از منظر و حوزه فرهنگ عمومی باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از نکات مورد توجه، خطر گسست و اختلال در زبان فارسی در بین نسل جوان است که گزارش­ها حاکی از این است که جوانان در نگارش و گویش دچار انقطاع از سنت شده ­اند و آشفتگی زبانی در نوشتار به وجود آمده است. باید تلاش شود تا زبان فارسی به زبان علم تبدیل شود که این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

رییس شورای فرهنگ عمومی در ادامه بیان داشت: در بحث زبان فارسی آنچه که بیشتر با حوزه فرهنگ عمومی مرتبط است ادبیات عامه است که بایستی در این حوزه ادبیات عامه کلاسیک و ادبیات چهل ساله انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گیرد. بخش قابل توجه دیگر در حوزه زبان فارسی، خارج از کشور است که نفوذ تمدنی و فرهنگی ما از طریق زبان فارسی انجام می­شود. اگر بخواهیم بستر نفوذ فرهنگی را در نظر بگیریم، زبان فارسی مولفه قدرتمندی در این راستا بوده است. زبان فارسی باید به عنوان محملی برای تعامل، ارتباط و تاثیرگذاری فرهنگی - تمدنی مورد توجه قرار گیرد.

در این جلسه دکتر موالی­ زاده، دبیر شورا از اجرای طرح «جشن­ های بهار مهربانی» که بعد از پایان ماه محرم و صفر آغاز خواهد شد، خبر داد. سلسله «جشن­های بهار مهربانی» به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت که از 12 تا 17 ربیع­ الاول مصادف با 29 آبان تا 4 آذر ماه پیش بینی و تصویب شده در جهت وحدت و انسجام هر چه بیشتر آحاد مردم با همکاری دستگاه ­های متعدد برگزار خواهد شد.  


۱۵ آبان ۱۳۹۷ ۱۴:۴۹
روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی |