اخبار

بیانیه تحلیلی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در تقدیر از طراحی،تولید و پخش فصل اخیر برنامه حسینیه معلی...

بیانیه تحلیلی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در تقدیر از طراحی،تولید و پخش فصل اخیر برنامه حسینیه معلی...
انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) افق های جدیدی برای حضور و ظهور عناصر و مولفه های دینی در شئون مختلف جهان اجتماعی گشود؛ با این حال یکی از چالش هایی که دغدغه مندان اسلام و انقلاب طی دهه های گذشته با آن رو به رو بودند؛ پیوند دین و رسانه بوده است. دشواری این پیوند از آن جهت بوده که از طرفی رسانه های نوین دارای اقتضائات و محدودیت هایی خاصی بوده و از طرفی شاهد تحولات اساسی در سبک زندگی و خصوصاً در الگوی مصرف فرهنگی و رسانه ای جامعه معاصر هستیم.
یکی از مصادیق این چالش دیرپا، سازوکار و چارچوب نمایش امر دینی و خصوصاً آیین های مذهبی اعمّ از سوگواری ها و شادمانه ها در قاب سیما بوده است؛ خصوصاً این که این آیین ها در نواحی و اقلیم های فرهنگی مختلف ایران، با مختصاتی به خصوص و با آداب و رسومی ممتاز در جریان بودند.
برای سال ها تنها راه مرسوم در بازنمایی آیین ها و مناسک مذهبی در سیما، پخش مستقیم قاب های حضور مردم در خیابان ها و هیئات بود؛ اگرچه این امر، نشان دهنده علاقه گسترده و مشارکت آحاد مردم در مناسک مذهبی بود؛ امّا متناسب با اقتضائات رسانه های معاصر نبوده و فاقد نوآوری ها و جذابیت های لازم برای پیوند جوانان و نوجوانان با نمایش امر آیینی در قاب رسانه  بود. 
باید در نظرداشت خصلت ها و کار ویژه های تلویزیون اساساً متفاوت از رسانه های سنتی بوده و درک این تفاوت، رمز ورود به عرصه حیات و پویایی رسانه ای است؛ البته مسئله اساسی، نحوه تعامل و حضور امر دینی، در قاب رسانه در عین حفظ ماهیّت و چارچوب قدسی آن است.
در این راستا، خلق ایده حسینیه معلّی امری میمون و مبارک بود که فی نفسه امکان حضور و نمایش آیین های مذهبی را در قاب رسانه ملّی فراهم کرد و توانست آحاد مختلف مردم را نیز با خود هم دل و هم راه کند. مهم ترین نکات قابل تقدیر در این برنامه از منظر فرهنگ عمومی عبارتست از:
- نمایش و ترویج آیین های اظهار محبت به اهل بیت (علیهم السلام) به عنوان کانون همدلی جامعه و یکی از ارکان هویت ملّی ایرانیان
- خلاقیّت برای بازنمایی رسانه ای شادی و شادکامی در میان آحاد مردم ایران و متدیّنین خصوصاً این که در دوران کنونی، افزایش نشاط اجتماعی و عمومی و روزآوری شادمانه های ایرانی اسلامی یکی از راهبردهای ملّی است.
- تأکید بر گسترش اخلاق دینی و ارزش های اسلامی نظیر هم وندی اجتماعی، ادب و احترام، جوان مردی و صداقت که در خلال گفتگوی کارشناسان و میهمانان مکرراً به آن ها اشاره می شد.
- نمایش تنوّع فرهنگی ایران و انسجام و هم گرایی گروه های مختلف مذهبی قومی (اصل وحدت در کثرت و کثرت در وحدت)
بنابر این موارد وظیفه خود می دانیم از تمامی دست اندرکاران و عوامل برنامه «حسینیه معلّی» تقدیر و تشکر به عمل آورده و از پروردگار متعال، دوام و فزونی توفیقات این مجموعه در راه خدمت به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و پاسداری از آیین ها و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را مسئلت داریم. 
این تجلیل، به معنای نادیده گرفتن نظرات منتقدان برنامه «حسینیه معلّی» نیست، بلکه اطمینان داریم گروه محترم تولیدکننده با نگاه گشوده و دقّت نظر، نکات انتقادی دلسوزانه ای که بعضاً از جانب مادحین گرامی، متخصّصین متعهّد عرصه رسانه و دغدغه مندان شریعت و آیین های مذهبی بیان می شود را در نظر گرفته و برای رفع نواقص احتمالی و اعتلای هرچه بیشتر برنامه موفّق «حسینیه معلّی» خواهند کوشید.
در پایان اعلام می شود قرارگاه نوآوری فرهنگی و نشاط اجتماعی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، آماده در اختیار گذاشتن ظرفیّت های پژوهشی، معنوی، مادّی و قانونی خود برای تداوم این مسیر و احیاناً اصلاح و تکمیل آن می باشد؛ در این راستا تجمیع ظرفیّت ها و دستاوردهای مناسک پژوهان، نوآوران رسانه ای و کنشگران فناوری های فرهنگی اجتماعی مدّنظر است.
۷ اسفند ۱۴۰۲ ۰۸:۰۰
روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور |