اخبار

امام جمعه شهرکرد: سازوکار اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه شهرکرد: سازوکار اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی مورد توجه قرار گیرد.
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: سازوکار و زمینه اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی در کلان کشور باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری، حجت الاسلام‌  و المسلمین محمدعلی نکونام در هشتیمن‌ نشست شورای فرهنگ عمومی  استان که با حضور حجت‌الاسلام‌ عبدالحسین خسروپناه‌ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارشنبه 5 آذرماه 1402 در شهرکرد‌ برگزار شد، افزود: اعضای‌ شورای فرهنگ عمومی، طرح و بررسی موضوعات کلان را در دستور کار دارند و مصوبات خوبی نیز در نشست‌های‌ این شورا اتخاذ می‌شود اما دغدغه و نگرانی آن است که مصوبات، خروجی پیدا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: بایدها در شورا‌ تعریف می‌شود اما در برخی موارد دستگاه‌های‌ متولی و اجرایی چندان موثر وارد عمل نمی‌شوند‌ و آنچه از شورای فرهنگ عمومی انتظار می‌رود‌، فراهم نمی‌شود.

نکونام از شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از بازوان‌ قوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سراسر کشور یاد کرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی علاوه بر آنکه می‌تواند برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی را دنبال کند، این توان را نیز دارد‌ که برش‌های استانی را با نظر و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری نماید.

رئیس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری یکی از کارهای‌ اساسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی را تقویت جایگاه کلیدی‌ و مهم شورای فرهنگ عمومی برای اقدام عملی دانست و یادآور شد: مسئله دوم در مورد مصوبات شورای فرهنگ عمومی، نیاز این مصوبات در مرحله اجرا به امکانات، تجهیزات و پشتوانه‌های‌ مالی است.

وی با اشاره به تدوین برش استانی سند مهندسی فرهنگی در چهارمحال و بختیاری و پیش‌بینی‌ ۱۵۰ برنامه در پنج موضوع، اظهار داشت: هر یک از این برنامه‌ها‌ برای رسیدن به مرحله اجرایی نیازمند پشتوانه‌های‌ مالی، تجهیزاتی‌ و نیروی انسانی است که باید در مجموع کار دیده شود چراکه بدون در نظر گرفتن این موارد، برنامه‌ها‌ به اجرا نمی‌رسد.

نکونام با تاکید بر اینکه باید جنبه‌ ملی و ساز و کار دقیق قانونی برای ایجاد پشتوانه‌های مالی و تجهیزاتی‌ ویژه مصوبات شورای فرهنگ عمومی اتخاذ شود، تصریح کرد: این ساز و کار هم باید به شکلی باشد که دخل و تصرفی در آن صورت نگیرد و بتواند به معنای اصلی پشتوانه مسائل فرهنگی باشد.

امام جمعه شهرکرد همچنین از مساجد‌ به عنوان پایگاه‌های‌ اصلی و مهم در جامعه اسلامی یاد کرد‌ و گفت: سرمایه‌گذاری برای تقویت این پایگاه‌ها‌ مهمترین مسئله‌ است اما اکنون استفاده و کاربری مساجد آنگونه که شایسته است، صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به شکل‌دهی‌ شورای سیاست‌گذاری امور مساجد چهارمحال و بختیاری از سال ۹۴ و تعریف آیین‌نامه و راه‌اندازی‌ دبیرخانه این شورا‌، افزود: با فعال شدن این شورا بخش قابل توجه‌ای‌ از مسائل مساجد استان ساماندهی شد و کمترین دستاورد ایجاد این شورا این است که همگان‌ متوجه طرح موضوعات مرتبط با مسجد در این شورا شدند.

نکونام ضعف شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان را هم در برخی موارد یادآور شد و گفت: قرارگاهی‌ در این راستا در تهران شکل گرفته است که باید تقویت شود تا آنچه مدنظر مقام معظم رهبری است عملیاتی شده و مساجد کاربری اصلی خود را پیدا کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود به حرکت و تلاش ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای رسیدن به جایگاه اثرگذاری‌ خود نیز اشاره و تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید برای تقویت این ستاد نیز‌ فکری اساسی‌تر و عمیق‌تر شکل بگیرد.

وی در ادامه نقش کلیدی و مهم نماز را هم یادآور شد و گفت: در این رابطه هم باید دولت و مجموعه‌هایی‌ که دارای امکانات هستند با برنامه‌ریزی بهتری‌، اقدام کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری همچنین فعال شدن‌ هر چه بیشتر رسانه‌ها‌ در مسائل فرهنگی را نیز ضروری خواند و اظهار داشت: در این حوزه نقش رسانه ملی مهم‌تر است و گرچه به نحو خوبی پیش آمده و فعالیت این رسانه قابل مقایسه با قبل نیست اما این فعالیت‌ها باید به موازات توسعه فرهنگی، افزایش یابد.

نکونام افزود: لازم است رسانه‌های دیگر نیز برای عملیاتی شدن ارزش‌های‌ اسلامی و فرهنگی در جامعه فعال تر وارد میدان شوند که این مهم هم هدایت شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌طلبد.

گفتنی است، در هشتمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری علاوه بر ارائه جزئیات برگزاری سی‌امین‌ اجلاس سراسری نماز، درباره چگونگی روند تدوین برش استانی سند‌ مهندسی فرهنگی و دیگر موضوعات فرهنگی بحث‌ و تبادل‌ نظر شد.

۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۰:۵۳