اخبار

پنجمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در سال 1402 برگزار شد.

پنجمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در سال 1402 برگزار شد.
اعضای شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در پنجمین نشست خود در سال 1402 فرآیند اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان و ضرورت گزارش اقدامات عملی و میدانی در خصوص اجرای این قانون و همچنین مشکلات عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شهرک منظریه شهرکرد را بررسی کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام‌جمعه شهرکرد در پنجمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان در روز چهارشنبه 29 شهریورماه 1402 با اشاره به ضرورت فعال شدن دستگاه‌های نظارتی نسبت به اجرایی شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: این قانون مهم است اما به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید زمینه اجرایی شدن آن فراهم شود.

جت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام افزود: لازم است کارگروه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در چهارمحال و بختیاری با کمک دستگاه‌های نظارتی، مسئله اجرایی شدن این قانون را به صورت جدی بررسی کند تا نواقص و ضعف‌ها مشخص شود و اگر دستگاهی نیز در انجام وظیفه خود تعلل کرده است، تذکر بگیرد.

ایشان آمارهای ارائه‌شده در خصوص نرخ رشد جمعیت کشور و کاهش نرخ آن در چهارمحال و بختیاری را ناخوشایند خواند و تصریح کرد: با توجه به فرآیند کنونی باید همگان وظیفه خود را نسبت به آینده نظام جمهوری اسلامی و تاریخ انقلاب به‌ درستی انجام دهند و هر آنچه می‌توانند در بحث جوانی جمعیت با جدیت ورود کرده و اقدامات عملی و نه شعاری را به پیش ببرند.

نکونام با تأکید بر برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، فرهنگ‌سازی، اقناعی و باورپذیری درباره این ضرورت مهم کشوری یادآور شد: موضوع آن است که بر اساس بررسی‌های انجام شده، کشور و استان از کودکی و جوانی جمعیت به سرعت عبور کرده و در شرایط میانسالی جمعیت قرار گرفته است و فاصله اندکی با کهنسالی دارد که این موضوع توجه جدی و اقدام سریع و اثرگذار را می‌طلبد.

امام‌جمعه شهرکرد افزود: لازم است کارگروه استانی با انگیزه مضاعف، پیگیری‌های لازم را انجام دهد و بررسی کند که چگونه و با چه اقدامات عملی می‌توان باور  فرزندآوری را میان کسانی که ظرفیت فرزندآوری دارند، تقویت کرد.

ایشان تصریح کرد: باید این باور به وجود بیاید که نه اقتصاد و نه معیشت و نه مشکلات دیگر نمی‌تواند مانع فرزند آوری شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری ارائه طرح‌های جدید، خلاقانه و راهکارهای اساسی را در تقویت باور به فرزند آوری مهم خواند و ادامه داد: در بحث جوانی جمعیت با 2 عرصه روبه‌رو هستیم، نخست موضوع اقناع عمومی است، به‌ اندازه‌ای که مسئولان اجرایی هم بدانند که این قانون باید اجرا شود و دیگری توجه به ظرفیت خانواده‌هایی است که توان فرزند آوری را دارند.

نکونام با بیان اینکه در اعطای مشوق‌های طرح جوانی جمعیت همچنان مشکلاتی وجود دارد، گفت: این مسئله ناشی از این است که برخی هنوز اهمیت موضوع را به‌درستی درک نکرده‌اند و کار اقناعی در این رابطه لازم است.

ایشان اظهار داشت: بحث مهم در رابطه با اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کار میدانی و عملی است و باید این باور میان خانواده‌ها تقویت شود که فرزند آوری یک تکلیف شرعی و یک وظیفه اجتماعی است.

امام‌جمعه شهرکرد در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات شهرک منظریه شهرکرد نیز اشاره کرد و گفت: گلایه‌های مردمی از وضعیت موجود و درخواست‌ها و مطالبات آن‌ها برای رسیدگی به مشکلات به‌طور مرتب مطرح می‌شود به‌همین منظور استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی متولی در چهارمحال و بختیاری باید امور مرتبط با خواسته‌ها و مطالبه‌های محله منظریه شهرکرد را پیش ببرند که البته استمرار این خدمات مهم است.

ایشان استمرار در اقدامات انجام شده برای ساماندهی منطقه منظریه را مهم دانست و افزود: مسئله جانمایی اماکن مذهبی، فرهنگی و آموزشی در مناطق مسکونی نیز بارها مطرح‌ شده است ولی در عمل توجه ای به آن نمی‌شود که امید می‌رود در نهضت ملی مسکن و در دولت سیزدهم این موضوع مورد توجه قرار گیرد و بهترین زمین در مناسب‌ترین موقعیت برای ایجاد فضاهای عمومی اختصاص یاید.

ایشان همچنین یادآور شد: با وجود اقدامات مناسب شهرداری شهرکرد در شهرک منظریه اما کار در آنجا بار سنگینی است و باید تمامی دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا مشکلات این منطقه رفع و رضایت‌مندی مردم فراهم شود.

اعضای شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در پنجمین نشست خود علاوه بر بررسی ابعاد برنامه‌ها و مسائل مختلف مرتبط با موضوع جوانی جمعیت، در خصوص ضرورت اطلاع‌رسانی عمومی درباره مشوق‌های طرح جوانی جمعیت، لزوم حضور شورای بانک‌های استان در جلسات شورای فرهنگ عمومی و ارائه گزارش از اعطای مشوق‌های طرح جوانی جمعیت، حمایت از مرکز درمان ناباروری استان، توجه به بالا رفتن سن ازدواج دختران و اولویت پرداختن به مقوله ازدواج، تدوین میثاق نامه بزرگان بختیاری در کوهرنگ برای منع استفاده از سلاح در مراسمات شادی و عزا و ارائه گزارش اقدامات اجتماعی و فرهنگی انجام شده در شهرک منظریه، گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.


۱ مهر ۱۴۰۲ ۰۹:۲۹
https://chb.farhang.gov.ir/fa/news/708578/%d9%be%d9%86%d8%ac%d9%85%db%8c%d9%86-%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%da%86%d9%87%d8%a7%d8%b1%d9%85%d8%ad%d8%a7%d9%84-%d9%88-%d8%a8%d8%ae%d8%aa%db%8c%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d9%84-1402-%d8%a8%d8%b1%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%b4%d8%af |