اخبار

برگزاری چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی در شهرستان مهران

برگزاری چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی در شهرستان مهران
چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی روز شنبه ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۲ در مهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، در این جلسه به ریاست حجت‌الاسلام امینی رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مهران، جعفری معاون امور عمرانی فرمانداری برگزار شد، سیّد مجید امامی؛ دبیر شورای فرهنگ عمومی کشو، علی هوشمند؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، حجت‌الاسلام و المسلمین؛ نجفی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام، اعضای انجمن علمی بین‌المللی اربعین، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم، دبیر جامعه ایمانی مشعر، مشاور وزیر علوم و دبیر ستاد تحول دولت، معاون اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، معاون پارلمانی معاونت علمی ریاست جمهوری، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور و رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران و سایر اعضای هیئت رویداد هم‌اندیشی و ایده‌پردازی «مهران، دروازه آسمان و مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان مهران در این نشست حضور داشتند. 

حجت‌الاسلام و المسلمین امینی در این نشست، با بیان اینکه بیش از ۶٠ درصد از زوار اربعین از مرز مهران تردد می کنند،  گفت: امسال از ابتدای محرم تا  دهم محرم، ۲۴٠  هزارنفر زائر از مرز مهران تردد کرده‌اند و پیشنهاد می‌شود که با توجه به این امر، مهران به عنوان منطقه ویژه فرهنگی معرفی شود. 

وی با انتقاد از رویکرد و عملکرد صدا و سیما در تبلیغات برای تردد و عبور از سایر مرزهای غرب کشور به کشور عراق گفت: صدا و سیما با رعایت مؤلفه‌های تبلیغات درست، از تخریب مرز مهران پرهیز کند.
 
امام جمعه مهران همچنین تقدیر از مردم مهران که به رایگان پذیرای زایران و مهمانان هستند را نیز ضروری دانست و بر ممنوع کردن تغییر کاربری مواکب از خدماتی به تجاری تأکید کرد.
  
رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مهران در ادامه گفت: تمام زیرساخت های اربعین در مناطقی خارج از شهر مهران است و زیرساخت‌های اربعین در داخل شهر مهران بسیار ضعیف است و لازم است که مسئولان به این امر توجه کنند. 

وی با بیان اینکه اصل رویداد اربعین، فرهنگی است، اظهار کرد:  از سال ۱۳۸۹ که رویداد بزرگ اربعین در مهران شکل گرفته است در این مدت ردیف بودجه فرهنگی برای اربعین در نظر گرفته نشده است و لازم است که به این مهم نیز توجه شود.  

ایشان با اشاره به اجاره منازل مسکونی توسط ادارات و وزارت‌خانه‌ها برای مقامات به صورت اختصاصی، گفت: مردم مهران آمادگی در اختیار قرار دادن خانه‌های خود به صورت رایگان را دارند، اما ادارات با پرداخت هزینه‌های سنگین باعث بالا رفتن هزینه اجاره‌ها و حاشیه نشینی مردم و مشکلات بسیار زیادی برای مستاجران شده‌اند. 

حجت السلام‌والمسلمین امینی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که اربعین یک امر جهانی است و باید جهانی‌تر شود، گفت: در این راستا، برگزاری کنگره جهانی اربعین، با دعوت از دانشمندان و متفکران دنیا با رایزنی با نهادهای فرهنگی قابل انجام است.  

وی تصریح کرد:  جهت احترام به زائرین اربعین، نهادهای انتظامی در انتخاب یگان های ویژه اعزامی به مهران گزینشی عمل کنند و  اعزام نیروهای امنیتی به مرز مهران، گروهانی و گردانی انجام نگیرد.  

حجت‌الاسلام امینی همچنین پیشنهاد کرد: در دانشگاه‌های افسری واحدهای عمومی با موضوعات اربعین ارائه شود. 

امام جمعه مهران در پایان این نشست پینشهاد کرد: اربعین از ذیل اداری بودن و وزارتی بودن بیرون آمده و ذیل شورای فرهنگ عمومی کشور قرار گیرد.
۳۰ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۲۰
معصومه نادی روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام |