اخبار

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران:

جشنواره پنجه آفتاب؛ نمادی از اهتمام دستگاه حاکمیتی حوزه فرهنگ به بزرگداشت مفاخر

جشنواره پنجه آفتاب؛ نمادی از اهتمام دستگاه حاکمیتی حوزه فرهنگ به بزرگداشت مفاخر
مهدی رمضانی چابک جشنواره پنجه آفتاب را نمادی از اهتمام و توجه دستگاه حاکمیتی حوزه فرهنگ به بزرگداشت مفاخر و حفظ زبان فارسی به عنوان سرمایه ارزشمند کشور دانست و یادآور شد: به طور قطع، تحول فرهنگی با حضور، نقش آفرینی و مشارکت مجموعه‌های مردم نهاد و حلقه‌های میانی فعال در این حوزه تحقق خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران؛ اختتامیه سومین جشنواره سراسری پنجه آفتاب با حضور مهدی رمضانی چابک سرپرست اداره کل، معاونان این اداره، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر، انجمن های ادبی استان تهران، رضا عبداللهی دبیر انجمن های ادبی و شماری از شاعران و ادب دوستان در سالن اجتماعات رسول مهر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

مهدی رمضانی چابک سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در اختتامیه سومین جشنواره پنجه آفتاب ضمن خیرمقدم به حاضران و مدعوین از تلاش های محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر و همچنین زحمات همکاران در اداره کل استان تهران و شهرستان ها تشکر کرد و اظهار داشت: خدا قوت عرض می‌کنم، خدمت همکاران خوبم در مجموعه اداره کل به خصوص همکارانمان در معاونت فرهنگی و رسانه و روسای شهرستان ها که همت کردند و تکلیف و رسالت مجموعه دستگاه حاکمیتی حوزه فرهنگ یعنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را در حوزه پاسداشت زبان فارسی و تقدیر از مفاخر ایران به انجام رساندند.

وی با بیان اینکه مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان های تابعه ضمن داشتن نقش ترویجی در فرهنگ سازی، نقش نظارتی و سلبی نیز دارند، اظهار داشت: اما آنچه اهمیت دارد، این است که ما بتوانیم در حوزه فرهنگ سازی نقش سازنده ای ایفا کنیم، برگزاری اینگونه مراسم ها که ما در استان تهران این حرکت خلاقانه و شایسته را شاهد بودیم و استقبالی هم که از این جشنواره حاصل شده است، نتیجه نوع نگاه فرهنگی مردم این استان است. رسیدن یک هزار و 100 اثر به دبیرخانه جشنواره پنجه آفتاب، حاصل این اقبال و مشارکت مردم عزیز فرهنگ دوستمان به خصوص جوانان و نوجوانان است.

مهدی رمضانی چابک حضور و نقش آفرینی حوزه های مردم نهاد را در تحول فرهنگی ضروری دانست و خاطرنشان ساخت: ما قائل بر این هستیم که از ظرفیت‌های فعال مردمی در این حوزه استفاده کنیم و به طور قطع، تحول فرهنگی با حضور، نقش آفرینی و مشارکت مجموعه‌های مردم نهاد و حلقه‌های میانی فعال در این حوزه تحقق خواهد یافت. امیدوارم که در جشنواره چهارم پنجه آفتاب حوزه‌های مردم نهاد فعال در پاسداشت ادبیات زبان فارسی شناسایی شوند، چراکه این عزیزان می‌توانند بازوان همکاران ما در تحقق اهداف و رسالت این رویداد ارزشمند باشند تا بدین واسطه بتوان از این ظرفیت به نحو احسنت بهره برد. قوام، دوام و اثرگذاری رویدادهای فرهنگی با نقش آفرینی و حضور مجموعه‌های مردم نهاد می‌تواند با ثبات‌تر و پررنگ‌تر باشد و اهداف مدنظر را تحقق بخشد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، جشنواره پنجه آفتاب را نمادی از اهتمام و توجه دستگاه حاکمیتی حوزه فرهنگ به بزرگداشت مفاخر و حفظ زبان فارسی به عنوان سرمایه ارزشمند کشور دانست و گفت: امیدواریم که بزرگداشت هایی برای دیگر مفاخر نیز به صورت منظومه در سطح کشور برگزار شود.

عبدالرضا علی پناه دبیر سومین جشنواره ملی پنجه آفتاب نیز در بخشی از این مراسم با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهتمام ویژه‌ای بر پاسداشت و بزرگداشت ادبیات فارسی دارد، اظهار داشت: در حوزه پاسداشت زبان فارسی فعالیت‌های خوبی انجام شده است و در چندماه گذشته حدود ۹۰۰ تخلف را که در حوزه زبان فارسی و در تابلوهای سر درب رخ داده بود، مشخص و به آنها تذکر داده شد. ما زبان فارسی را بخشی از هویت فرهنگی خود می‌دانیم.

معاون فرهنگی وامور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران با اشاره به برگزاری اختتامیه سومین جشنواره حکیم نظامی، هدف از این جشنواره را ضرورت درست خوانی اشعار ادب فارسی دانست و افزود: آثار حکیم نظامی به خاطر اینکه سرشار از پند، اندرز، زیبایی، خرد و حکمت است می‌تواند اثری ژرف بر فرهنگ فارسی زبانان داشته باشد و هدف ما تاثیرگذاری بیشتر بر جوانان و نوجوانان بود.

محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر در ادامه این مراسم، حکیم نظامی را از فرزانگان و نخبگان عالم بشری برشمرد که از روح توحیدی و عشق خدادادی بهره مند بوده است و یادآور شد: نظامی از خداوند قدرت تحقیق می‌خواهد به این معنا که بتواند به درک حقیقت نائل شود، چراکه ما در جهانی زندگی می کنیم که در آن حق پنهان و پوشیده است و اطراف آن را هوا و هوس های نفسانی پوشانده است و چشمان ما از دیدن حق و حقیقت عاجز هستند.

رضا عبداللهی مدیر انجمن های ادبی استان تهران در ادامه این مراسم به قرائت بیانیه هیات داوران سومین جشنواره سراسری پنجه آفتاب پرداخت، در این بیانیه آمده است: سومین جشنواره سراسری شعرخوانی پنجه آفتاب ویژه حکیم نظامی گنجوی با هدف حفظ ارزش گنجینه گران بهای شعر و ادب فارسی و بهره مندی و فهم صحیح متون ادبی با درست خوانی جهت ایجاد علاقه و ترغیب و آشنایی اقشار جامعه با آثار بی نظیر و مطرح حکیم نظامی در 5 بخش (لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، هفت پیکر، اسکندرنامه و مخزن الاسرار) برگزار شد.

در بخش دیگری از این بیانیه می خوانیم: هیات داوران پس از بررسی یک هزار و 100 اثر راه یافته به بخش داوری دردو مرحله تلاش کرده است تا وظیفه خطیر قضاوت را براساس اصول حرفه ای انجام دهد. همچنین هیات داوران ضمن قدردانی و سپاس از دبیر محترم سومین جشنواره ادبی پنجه آفتاب، اعضای دبیرخانه و همکاران اجرایی و تمامی دست اندرکاران جشنواره لازم می داند قشر جوان جامعه را به آشنایی جدی تر با متون ارزشمند فارسی دعوت نماید و برگزیدگان جشنواره را به تلاش بیشتر جهت شکوفایی استعدادهای خود و ارتقای مهارت های ادبی فراخواند.

گفتنی است که  شعرخوانی علیرضا قزوه، معصومه سادات صالحی، نرگس بهلول و محمدرضا مجیدی از دیگر بخش های این اختتامیه بود و همچنین مرشد احد صدقی و یسنا بهنام نیا در این مراسم به اجرای نقالی پرداختند.

لازم به ذکر است که در پایان این اختتامیه از معصومه سادات صالحی، مریم حسنی، محمد رضا مجیدی، الهه اسکندر فر، زهرا بهرامی، نرگس بهلول، سارا قسمتی، فاطمه کرمی، ملیکا صالحی،اعظم مهدور،مریم وزیری و عصمت اسدی به عنوان برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.

۲۱ اَمرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۳۸
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان تهران |