اخبار

حجت الاسلام ترابی، امام جمعه شهرستان رباط کریم: بدون رعایت حجاب ظاهری، عفیف بودن معنا ندارد

حجت الاسلام ترابی، امام جمعه شهرستان  رباط کریم: بدون رعایت حجاب ظاهری، عفیف بودن معنا ندارد
چهارمین جلسه شورای فرهنگی عمومی شهرستان رباط کریم با موضوع تبیین فرهنگ حجاب و عفاف، هفدهم مرداد با حضور رئیس، نایب رئیس و سایر اعضای این شورا در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رباط کریم، در این جلسه ابتدا حجت الاسلام ترابی امام جمعه و رئیس جلسه  ضمن سلام و خیرمقدم و تسلیت ایام اسارت آل الله و همچنین تبریک روز خبرنگار و تقدیر از زحمات خبرنگاران در تولید و نشر اخبار در شهرستان، به موضوع حجاب و عفاف اشاره و در خصوص راهکارهای عملیاتی و مباحث کاربردی  آن در شهرستان مطالبی را ارائه نمود.

امام جمعه رباط کریم در ادامه حجاب و عفاف را دو ارزش در همه جوامع بشری بخصوص در جوامع اسلامی دانست که این دو باهم و در کنار هم بکار گرفته می شود اما در معنا متفاوت می باشند. حجت الاسلام ترابی، حجاب را یک امر ظاهری و در ارتباط با جسم و عفاف را یک حالت درونی و نفسانی معنا نمود که هر دوی اینها مانع و بازدارنده انسان از انجام گناه می باشند.

رئیس جلسه شورای فرهنگ عمومی افزود: هر چه عفاف بیشتر باشد موجب می شود حجاب و پوشش ظاهری بهتر شود و از آن طرف هر چه حجاب و پوشش ظاهری بهتر باشد عفاف نیز بهتر و مطلوبتر است.

حجت الاسلام ترابی افزود: بدون رعایت حجاب، ادعای عفیف بودن معنا ندارد و همچنین ادعای عفاف از کسانی که رعایت پوشش ظاهری را نمی کنند پذیرفته نیست و در واقع حجاب میوه درخت عفاف است و عفاف ریشه حجاب است.

حجت الاسلام ترابی در ادامه بر راهکارهای اجرایی حوزه حجاب و عفاف از جمله رسالت صدا و سیما، انجام کار فرهنگی و آگاه سازی، وظایف دستگاههای اجرایی در نظارت بر اماکن عمومی و برخورد قانونی با افراد بی حجاب و بدحجاب که در خدمت دشمن هستند؛ تاکید نمود.

در ادامه حجت الاسلام سلطانی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی ضمن تشکر و قدردانی از کلیه کسانی که در اجرای برنامه ها و فعالیت های دهه اول محرم همکاری کردند؛ به ارائه گزارش برنامه ها و فعالیت های این دهه،  از جمله: ساماندهی هیات های مذهبی، برپایی دسته جات عزاداری، برپایی اجتماعات مذهبی، نذری های محرم و... پرداخت.

سرهنگ شهیری، فرمانده سپاه نیز ضمن تسلیت ایام اسارت آل الله به ارائه گزارش هفته عفاف و حجاب از جمله، راهپیمایی با عظمت مدافعان حریم خانواده، دیدار نوجوانان با خانواده های شهدای مدافع حرم، برپایی غرفه "یک حس خوب"، دورهمی های خانوادگی، نمایشگاه های عفاف و حجاب، عصر شعر و پاتوق گفتگو، اردوهای فرهنگی – زیارتی، اجرای نمایش، زیست عفیفانه در شبکه تربیتی حلقه های صالحین، سخنرانی بانوان شاخص، برگزاری میزگردهای رسانه ای و خبری، تشکیل شبکه مبلغین حجاب و عفاف، برگزاری موکب، تکریم از بانوان با حجاب و.... پرداخت و به بیان راهکارهای عملیاتی در این حوزه همچون: نظارت بیشتر بر تولید کنندگان و فروشندگان البسه زنانه، نظارت بر اماکن عمومی، ورزشی، تفریحی، فرهنگی، خدماتی، راه اندازی هیات های اندیشه ورز در سطح دانشگاه ها و مدارس و مساجد، تقویت بسیج دانشجویی و انجمن های اسلامی و ساماندهی تبلیغاتی محیطی اشاره نمود.

در ادامه سایر اعضا نیز در خصوص برپایی نمایشگاه های دائمی حجاب و عفاف در شهرستان، برگزاری کارگاه های ویژه آقایان و بانوان، نظارت بر ادارات و اماکن عمومی، گسترش فضاهای اختصاصی برای ورزش و تفریح ویژه بانوان، ستاد احیای ترویج خوبی ها و پرهیز از بدی ها، امید آفرینی در سطح شهرستان و احیای ستاد امربه معروف و نهی از منکر در جامعه تاکید نمودند.

در پایان و در جمع بندی مطالب جلسه دکتر احمدی فرماندار و نایب رئیس جلسه ضمن تقدیر و تشکر از کلیه دستگاه های اجرایی و خدمات رسان  در برگزاری هر چه بهتر و باشکوه تر برنامه ها و فعالیت های دهه اول محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی، از عملکرد برخی از مسوولان و روسای دستگاه های اجرایی در نظارت و سرکشی از مراکز تحت پوششان انتقاد نمود و مدیران دستگاه های اجرایی را موظف به اجرای قوانین و مقررات مربوط به حوزه خدمت شان دانست و افزود: صرفا ارائه برنامه و راهکار کافی نیست، باید وارد برنامه های عملیاتی شویم و دستگاههای اجرایی در چهارچوب وظایف سازمانی شان نسبت به انجام موارد قانونی و نظارت بر مراکز و  اماکن عمومی اقدام نمایند.

۲۱ اَمرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۴۸
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان تهران |