اخبار

در مدیریت فرهنگی شیوه نوین حکمرانی را مدنظر داریم و در دولت سیزدهم به دنبال تصدی‌گری نیستیم بلکه به دنبال نظارت، حمایت و تسهیل‌گری هستیم.

در مدیریت فرهنگی شیوه نوین حکمرانی را مدنظر داریم و در دولت سیزدهم به دنبال تصدی‌گری نیستیم بلکه به دنبال نظارت، حمایت و تسهیل‌گری هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در مدیریت فرهنگی کشور باید تمامی اقتضائات در نظر گرفته شود، گفت: در مدیریت فرهنگی شیوه نوین حکمرانی را مدنظر داریم و در دولت سیزدهم به دنبال تصدی‌گری نیستیم بلکه به دنبال نظارت ، حمایت و تسهیل‌گری هستیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، محمد مهدی اسماعیلی روز پنجشنبه 22 تیر 1402 در نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری افزود: کار فرهنگی متعلق به مردم است و نباید برای هرگونه اقدامی در این حوزه منتظر بودجه دولتی بود.

وی کار نظارتی دولت در حکمرانی نو فرهنگی را بسیار سخت دانست و تصریح کرد: امروز شبکه‌هایی مربوط به بخش‌های هنری خارج از حکمرانی دولت شکل گرفته است که با هدایت قبلی و نگاه دولت‌های پیشین به این جایگاه رسیده‌اند.

اسماعیلی با بیان اینکه این شبکه‌های خارج از حکمرانی فرهنگی دولت یکسری تغییرات را در زیست بوم فرهنگی کشور رقم زده‌اند، یادآور شد: به عنوان مسئول فرهنگی کشور موظف هستیم این زیست بوم را تغییر دهیم و ساختار و ریل گذاری جدیدی را بر مبانی قدرت نظارت، حمایت و تسهیل‌گری حاکمیت ایجاد کنیم که در این میان تصدی‌گری امور با خود مردم خواهد بود.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنای ما بر کار فرهنگی آن است که اقدامات توسط جبهه فرهنگی و خود مردم صورت بگیرد که در این راه باید انجمن‌های فرهنگی هنری تقویت شوند و نقش آفرینی خود را بر عهده بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد فضای کار برای جبهه فرهنگی از دیگر اقدامات مهم در راه ایجاد حکمرانی نو فرهنگی در کشور است، ادامه داد: هدف دوم در ایجاد تغییرات فرهنگی حرکت در مسیر مسجد محوری کردن امور است، چراکه مساجد سنگر پیروزی انقلاب محسوب می‌شوند.

 اسماعیلی به نقش آیت الله بروجردی در شکل‌گیری نهضت اسلامی اشاره و تصریح کرد: این عالم بزرگ، کاری بس مهم را در ایجاد و گسترش شبکه دین‌داری انجام داد و بستر نرم افزاری مهمی فراهم ساخت به گونه‌ای که وقتی امام راحل پرچم قیام را بلند کردند، این شبکه به یاری آمده و انقلاب را به پیش بردند.

وی با تاکید بر اینکه مساجد حوزه اصلی فرهنگ در ایران اسلامی محسوب می‌شوند، یادآور شد: اگر مهمترین فعالیت‌های فرهنگی دینی خارج از زیست دینی به اجرا در آید،بی نتیجه خواهد ماند از این رو لازم است در مورد مجموعه‌ای چون مصلی امام خمینی (ره) شهرکرد کمک‌های لازم برای تکمیل کتابخانه و سالن اجتماعات آن صورت بگیرد تا به محور مهم فعالیت‌های فرهنگی در استان تبدیل شود.

اسماعیلی از تغییر و به‌روزرسانی آیین نامه‌ها و مقررات موجود در حوزه فرهنگی و هنری کشور به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم در راستای حکمرانی نو فرهنگی نام برد و اظهار داشت: سند موسیقی مبتنی بر دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و همسو با اهداف انقلاب در حال تدوین است و ماه آینده در شورای هنر کشور تصویب خواهد شد تا با ارائه به شورای عالی فرهنگی برای اولین بار موسیقی در کشور صاحب سند اجرایی شود.

اسماعیلی با بیان اینکه هیچ یک از ارکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرعا مجاز نیستند به جریاناتی که با انقلاب زاویه دارند، کمک کنند، تصریح کرد: ما در دولت سیزدهم به کسانی کمک می‌کنیم که در مسیر انقلاب حرکت کنند و در این راه تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر می‌توانند فعالیت‌ها و کمک‌ها را رصد کنند.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص شرایط پیش آمده در حوزه فرهنگ و هنر کشور در سال گذشته گفت: دشمن در این جریان به شدت گلوی ما را گرفته بود تا کار فرهنگی و هنری در کشور خفه شود، عده‌ای نه تنها تحریم بلکه تهدید می‌کردند و ما با جریانی از تروریسم فرهنگی رو‌به‌رو بودیم ولی در چنین شرایطی، جشنواره‌های فجر را با شکوه و بدون هیچ مورد ناهنجاری اجرا کردیم.

وی به برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب نیز اشاره کرد و ادامه داد: این اقدامات و فعالیت‌ها نشان داد که ما می‌توانیم بدون آنکه دچار ناهنجاری شویم کارهای بزرگ فرهنگی و هنری رقم بزنیم.

اسماعیلی یادآور شد: امسال نیز در حوزه فرهنگ قدم‌های خوبی برداشته شده است و قرار است بنای نوین فرهنگی کشور را مبتنی بر آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی برای بار دیگر بنا بگذاریم که بدون شک کار بسیار دشواری است چرا که نمی‌توان تا تدوین این بنای جدید، تمامی فعالیت‌ها را تعطیل کرد و باید همچنان اقتصاد فرهنگ و هنر فعال باشد.

وی با بیان اینکه به طور نمونه در این راه تمامی 9 عضو  شورای سینما تغییر کرده است، گفت: با این وجود برخی فیلم‌ها از دوره‌های گذشته تا دریافت مجوز نمایش پیش رفته‌اند و ممکن است نمایش آن‌ها موجب گلایه‌هایی نیز باشد که به حق است اما این ماموریت‌ها با قوت ادامه خواهد یافت تا تغییرات به خوبی اعمال شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولتی در 2 سال گذشته روی کار آمده است که احساس می‌کند دوگانگی‌های ساخته شده را پس زده است، دوگانگی‌هایی که دشمن با استفاده از آن‌ها بر گسل فرهنگی ایجاد شده قرار گرفته بود.

اسماعیلی به نقد رهبر انقلاب به دولت‌‎های پیشین در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و افزود: ایشان یک شخصیت فرهیخته فرهنگی هستند و به خوبی در حوزه‌های مختلف نظر و آگاهی می‌دهند، این میزان اشراف ایشان بر مسائل برای هر انسان منصفی غیر قابل تصور است و ما مسئولان فرهنگی باید بدانیم که چه مقتدایی داریم و چه تکالیفی را نتوانسته‌ایم عمل کنیم.

وی با بیان اینکه نمی‌توان در جایگاه طبابت و مسئولیت فرهنگی قرار گرفت و اطلاعات به روز آن را نداشت، اظهار داشت: امروزه مصرف فرهنگی در جامعه به شدت با آنچه تصور می‌شود متفاوت است و ما نیازمند به کارگیری عناصر جدید در مدیریت فرهنگی هستیم، باید بدانیم مصرف فرهنگی جامعه بر روی کدام صنایع فرهنگی است و این موضوع یکی از سخت‌ترین معادلات در اقدام جدید فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ابلاغ اولویت‌های وزاتخانه به استان‌ها برای تلاش در ایجاد تغییر مصرف فرهنگی هم اشاره کرد و ادامه داد: اگر امروز بیش از 34 میلیون بازیکن بازی‌های مختلف در کشور وجود دارد باید دانست که این یک واقعیت فرهنگی است و باید بنا به این واقعیت‌ها با نسل جوان و نوجوان ارتباط گرفت.

وی یادآور شد: در این سال‌ها برخی ناآکاهانه و گاهی تعمدانه تلاش می‌کنند این فکر و دیدگاه را القا کنند که وضعیت فرهنگی و اعتقادی مردم در بعد از انقلاب نسبت به گذشته افول کرده است که این بدون شک یک اتهام بزرگ محسوب می‌شود چرا که داده‌های علمی هم این را تأیید می‌کند که انقلاب اسلامی، جامعه ایرانی را عفیف تر، مؤمن تر و منسجم تر کرده است.

اسماعیلی در بخش پایانی سخنان خود در شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال برای اجرای طرح مهندسی فرهنگی بودجه برای استان‌ها در نظر گرفته شده است، بنا بر پول پاشی نیست و تلاش‌ها باید به سمت اقدام نرم‌افزاری معطوف شود تا استان بتواند در شاخصه‌های فرهنگی به الگو مبدل شود.

 

۲۶ تیر ۱۴۰۲ ۱۰:۲۸
https://chb.farhang.gov.ir/fa/news/699076/%d8%af%d9%88%d9%84%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b4%db%8c%d9%88%d9%87-%d9%86%d9%88-%d8%ad%da%a9%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%af%d9%86%d8%a8%d8%a7%d9%84-%d8%aa%d8%b5%d8%af%db%8c-%da%af%d8%b1%db%8c-%d9%86%db%8c%d8%b3%d8%aa |