اخبار

نشست برنامه ریزی راه اندازی و احیای موزه ی خلاق صنعت نساجی و پوشاک ملی ایران در اصفهان برگزار شد

نشست برنامه ریزی راه اندازی و احیای موزه ی خلاق صنعت نساجی و پوشاک ملی ایران در اصفهان برگزار شد
نشست برنامه ریزی راه اندازی و احیای موزه ی خلاق صنعت نساجی و پوشاک ملی ایران در سال رشد تولید و مهار تورم با حضور دبیر دبیر شورای فرهنگ عمومی کشوردر اصفهان برگزار شد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در دیدار با  با پیشکسوتان و فعالان حوزه ی نساجی اصفهان گفت : کارگروه مد و لباس کشور درصدد است با همکاری شهرداری اصفهان ،وزارت صمت ،سازمان میراث  فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ،اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان، معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر فعالان نسبت به احیا و بهره برداری علمی ،فرهنگی و آموزشی از نخستین قطب نساجی ایران که بیش از یک قرن سابقه دارد حمایت نماید.
سید مجید امامی افزود: با توجه به ظرفیت های  بزرگ بقایای نخستین کار خانه های نساجی جنوب غرب آسیا که از 120 سال پیش در حاشیه ی جنوبی زاینده رود تاسیس و امروزه متروک می باشد.
وی تصریح کرد: این قطب بزرگ نساجی که اصفهان را به منچستر شرق مشهور کرده بود ،تماما با سرمایه ی مردمی و تجار متهد به استقلا ل و احتراز از استعمار تاسیس شد و بالغ بر چهار کار خانه ی ریسباف ،وطن ،پشم باف و شهرضا و ... بود که امروز تنها  ابنیه و فضای یکی از این کار خانه ها باقی مانده است .
  امامی خاطر نشان کرد:محصولات نساجی اصفهان در آغاز این مقاومت اقتصادی علیه وارادات انبوه انگلیسی از کمپانی هند شرقی نه تنها کیفیت بسیار مقبولی داشت بلکه به عثمانی هم صادر می شد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه گفت :علما و جنبش مشروطه ی اصفهان در شکل گیری این پدیده نقش داشت و طبعا رژیم پهلوی هم بعدا با سیاست واردات و ضدیت با تولید ملی مراتب زوال و تضعیف این صنعت و حرکت را فراهم آورد.
گفتنی است نشست برنامه ریزی راه اندازی و احیای موزه ی خلاق صنعت نساجی و پوشاک ملی ایران صبح پنج شنبه 17 فروردین ماه با حضور جمعی از مسوولان فرهنگی استان اصفهان در دفتر مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد.
۱۹ فروردین ۱۴۰۲ ۱۴:۴۳
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان |