اخبار

برگزاری نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی در شهرستان رباط کریم

برگزاری نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی در شهرستان رباط کریم
نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان رباط کریم با حضور امام جمعه، فرماندار، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران و دیگر اعضا در اداره اوقاف و امور خیریه رباط کریم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رباط کریم؛ حجت الاسلام والمسلمین ترابی رئیس جلسه و امام جمعه رباط کریم ضمن سلام و خیرمقدم و تسلیت ایام فاطمیه، گفت: امروزه ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف و در اشکال مختلف درگیر جنگ با نظام سلطه جهانی هستند که ماهیت برخی از این جنگ ها ناشناخته و پیچیده است و برخی ناخواسته، دشمن را یاری و در زمین دشمن بازی می کنند.

امام جمعه رباط کریم یکی از این اشکال پیجیده جنگ نظام سلطه را جنگ جمعیتی دانست و بیان کرد: باید مردم نسبت به این مسئله و چگونگی مقابله و مواجهه با آن آگاهی پیدا کنند و ارتقای سطح آگاهی عموم مردم نسبت به آن که هویت و موجودیت مستقل کشور را نشانه گرفته، ضروری است. باید مسئله جمعیت را جدی بگیریم و با کاهش نرخ باروری و رشد جمعیت که ناشی از سیاست های غلط کنترل جمعیت و غفلت مسوولان بوده و از سال 1366 آغاز شد و استمرار این سیاست از 1371 به بعد زیانبار بوده است، مقابله کنیم و هر شخصی باید  به قدر توانش در این حوزه کار کند.

امام جمعه و رئیس جلسه در ادامه یادآور شد: مردم ما نسبت به این جنگ دشمن شناخت و آگاهی کافی ندارند چرا که دشمن 7 دهه است که این جنگ را در جهان اسلام به ویژه در کشور ما شروع کرده است و عقیده دارد که افزایش جمعیت جوان در کشورها برخلاف نظر آنهاست در حالی که خود نسبت به جوان سازی و افزایش جمعیت شان تلاش می کنند و با راه ها و شیوه های مختلف اعم از جنگ مسلحانه همانند اشغال در افعانستان، سوریه و عراق، یمن و... و هم با جنگ غیرمسلحانه همچون شیوع ویروس های کشنده و... در پی کاهش جمعیت و زاد و ولد در جهان هستند که نتیجه همه این سیاست ها کاهش نرخ باروری در ایران به میزان 70% است که یکی از دلایل آن، مبحث فرهنگی است که در این حوزه مسوولان و دست اندرکاران حوزه جمعیت باید با ارائه راهکارها نسبت به فرهنگ سازی در حوزه افزایش جمعیت اقدام نمایند.

در ادامه این جلسه دکتر احمدی فرماندار و نایب رئیس جلسه نیز در خصوص مباحث پنجره جمعیتی و قوانین خانواده و جوانی جمعیت و همچنین وظایفی را که این قانون برعهده دستگاه های اجرایی نهاده مطالبی را ارائه کرد و بر ضرورت ارتقای پویایی و بالندگی جمعیت، رفع موانع ازدواج و افزایش باروری، کاهش سن ازدواج و ارائه تسهیلات و خدمات بیمه ای و سایر حمایت مادی و معیشتی از خانواده ها که در این قانون مشخص شده بود تاکید کرد و خواستار پیگیری جدی آن در سطح شهرستان شد.

در ادامه میرکریمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران که به عنوان میهمان ویژه در این جلسه حضور داشت با اشاره به تاریخچه وقف و ریشه های آن از دلسوزی ها و پشتیبانی های بین المللی برای جلوگیری از افزایش جمعیت در ایران، اظهار داشت: برای مقابله با این پدیده به همت و انگیزه مضاعف در این حوزه نیاز است و اوقاف نیز با توجه به مسوولیت هایی که در این حوزه دارد و کارهای بزرگی که در حوزه های مختلف از جمله تولید محصولات پزشکی، تامین بذر کشور، پرتودهی محصولات به صورت گاما و.... انجام داده در این حوزه نیز آمادگی دارد تا در خصوص سوق دادن امور وقفی به حوزه جمعیت و جوانی گامی موثر بردارد و جریان موقوفات را در مسیر پیشرفت نظام جمهوری اسلامی به کار گیرد.

۳۰ آذر ۱۴۰۱ ۱۵:۴۶
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان تهران |