اخبار

برگزاری هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی در شهرستان رباط کریم

برگزاری هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی در شهرستان رباط کریم
هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان رباط کریم با حضور امام جمعه، فرماندار شهرستان رباط کریم و سایر اعضا، در سالن جلسات فرمانداری رباط کریم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رباط کریم، حجت الاسلام ترابی رئیس جلسه و  امام جمعه رباط کریم ضمن خیرمقدم با توجه به موضوع بحث تحکیم بنیان خانواده در جلسات گذشته، در این جلسه به بحث و بررسی سیاست های جمعیتی و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پرداخت و افزود: جمعیت یکی ازمؤلفه های اصلی قدرت کشورهاست و به لحاظ راهبرد دفاعی و محاسبه قدرت کشورها جایگاه بالایی دارد.

حجت الاسلام ترابی بهترین وسیله برقراری امنیت سیاسی نظامی در جامعه را جمعیت دانست و گفت: تمایل تمام رهبران در طول تاریخ بر افزایش جمعیت بوده است.

امام جمعه رباط کریم با اشاره به کاهش نرخ باروری در کل جهان (33 درصد) و همچنین کاهش 41 درصدی در جهان اسلام، به کاهش نرخ باروری 70 درصدی در طی سه دهه اخیر در ایران اشاره نمود که بسیار حیرت انگیز و هولناک است که این تحولات جمعیتی به سمت و سوی نگران کننده ای در حرکت است که همه به ویژه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بارها و بارها در این خصوص هشدار  و زنگ بیدار باش داده اند.

رئیس جلسه در ادامه افزود: جمعیت کشور ما در آینده نزدیک پیر می شود در حالی که کشورهای همسایه نیروی جوان دارند که این تهدید بزرگی برای کشور است.

حجت الاسلام ترابی افزود: از آنجایی که دشمنان ما برای کاهش رشد جمعیت ما تلاش می کنند که این یک جنگ جمعیتی است و در حالی که جمعیت خودشان در حال افزایش است و این کاهش را یا از طریق جنگ سخت و نیابتی انجام می دهند یا از طریق جنگ نرم که ماهم متوجه آن نشده ایم. کسانی که پیگیر پروژه تهدید نسل و کنترل جمعیت هستند چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب همه و همه تحصیل کرده کشور آمریکا هستند. امروزه خود دشمنان به فکر افزایش جمعیت هستند ولی در کشور های هدف شان مثل ما خلاف آن را توصیه می کنند چرا که نیروی جوان است که می تواند از خاک و منافع کشور دفاع کند و باعث تولید و ثروت در جامعه شود و دشمن بدنبال جمعیت 20 یا 30 میلیونی که آنهم نصف آن پیر باشند برای ماست و در این خصوص کار می کنند و هزینه می پردازند.

حجت الاسلام ترابی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که تلاش برای افزایش نسل و حمایت از خانواده ها و چاره جویی برای نجات کشور سیاستی حیاتی و ضروری ترین واجبات است افزود: هنوز ما ضرورت مسئله را خیلی نگرفته ایم و باورمان نشده است لذا باید ضمن تلاش در خصوص افزایش جمعیت نسبت به آگاه سازی عموم جامعه و مرتفع نمودن موانع فرزند آوری از جمله تسهیل در امر ازدواج، برطرف سازی مشکل مسکن، اقتصاد، بیکاری، معیشتی، قبح زدایی از سقط جنین و مسائل دیگری که باید در سطح جامعه و در باور مردم اصلاح شوند و به صورت ریشه ای و کلان در خصوص آن کار و راهکارهای عملیاتی ارائه کرد.

در ادامه این جلسه دکتر صالح قاسمی نویسنده و پژوهشگر مسائل جمعتی با ارائه مطالبی در خصوص ساختار جمعیتی جهان و وضعیت کشورمان در نمودارهای جمعیتی و میزان رشد جمعیت کشور در سه دهه اخیر و دغدغه های کارشناسان و مسئولان بویژه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مطالبی را ارائه نمود  و با توجه به روند کاهش موالید در ایران و پایین ترین نرخ باروری در جهان افزود: 11 درصد جمعیت کشور پیر (بالای 60 سال) یعنی به ازای هر 10 نفر یک نفر سالمند داریم که آمار نگران کننده ای است.

دکتر قاسمی میانگین سنی جمعیت کشور را بالای 35 سال یعنی جمعیت میانسال معرفی کرد که آگاه سازی مردم، تغییر سبک زندگی، سبک پوشش و تغذیه برای بالابردن نرخ جمعیت ضروری است.  وی همچنین به مؤلفه های کاهش نرخ جمعیت از جمله فقدان اطلاعات دینی و پزشکی، شهر نشینی و الگوهای شهری، مهاجرفرستی نخبگان و مهاجرپذیری غیر نخبگان و اهدف دشمنان برای کاهش جمعیت از سه مؤلفه غذا، دارو و ویروس، همه و همه دست به دست هم داده تا باعث کاهش نرخ باروری در کشور شود.

دکتر قاسمی در پایان با ارائه پیشنهاد مطالعه متن سیاست ها و قانون جوانی جمعیت توسط اعضا و رؤسای دستگاههای اجرایی و مشخص نمودن وظایف هریک از دستگاهها در خصوص جوانی جمعیت افزود: همه باید در راستای افزایش جمعیت کشور تلاش نمایند.

۱۴ آذر ۱۴۰۱ ۰۹:۳۷
صادق محمدزاده |