اخبار

به بهانه‌ی روز فرهنگ عمومی

یادداشت دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی

یادداشت  دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی، یادداشتی را به مناسبت روز فرهنگ عمومی منتشر کرد.

محمد حسین‌زاده، یادداشتی را به مناسبت روز فرهنگ عمومی منتشر کرد. در متن این یادداشت آمده است:

 آن‌چه امروزه در پهنه‌ی مفهومی «فرهنگ عمومی» مورد تعریف و تفسیر قرار می‌گیرد؛ پهنه‌ی جامعی از ابعاد حیات جوامع انسانی است که از گذشته سرچشمه گرفته و آینده‌ی آن را رقم می‌زند.
آینده‌‌نگاری‌‌های جهانی، افق فرهنگ عمومی را بسیار تنیده‌تر از فرهنگ‌های متنوع ملی پیش‌بینی کرده‌ و این تنیدگی را حاصل شیوع بسترها، ابزارها و نوآوری‌های زیست‌بومی فناورانه دانسته‌اند..
لیکن اعتقاد ما این است که فرهنگ عمومی مبتنی بر آموزه‌های متعالی اسلام، نه تنها افقی ورای حیات مادی بشر را درنظر گرفته بلکه آثار و ثمره‌ی هرگونه توسعه در ابعاد فرهنگ را به جهانی فرامادی که از آن به معاد یاد می‌شود، نیز فراگسترده است.
این نگاه جامع اسلام به فرهنگ عمومی نظیر تولید و کار، آراستگی و زیبایی، آبادانی سرزمینی،قیام و جهاد، اسراف و تبذیر، تعقل و خردورزی، فراخوان به دانش و فنون و صنایع، رعایت نظم و لزوم برنامه‌ریزی، اقتباس خلاق، صلح و انسان دوستی، عدالت و... که به باور پیوستگی بین مادیت و معنویت گره خورده‌است، رویکرد کمال‌گرایی را تبیین می‌کند که نوید آینده‌ی درخشانی در فرهنگ عمومی را می‌دهد. آینده‌ای که در آن، تنیدگی فرهنگی در جهان؛ بر مدار ارزش‌های انسانی، حاکمیت جهانی الهی و فرهنگ عمومی مبتنی بر معنویات خواهد بود. 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی 

۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۱۶
آزاده آزادنیا- دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی |