اخبار

همزمان با روز ملی فرهنگ عمومی

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی برای اولین‌بار در کشور صاحب تابلوی هدایت اماکن شهری شد.

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی برای اولین‌بار در کشور صاحب تابلوی هدایت اماکن شهری شد.

سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی از نصب تابلوی هدایت اماکن شهری بر معبر شامل این دبیرخانه خبر داد و گفت: شعار پیش‌روی تمامی فعالیت‌های سال جاری این دبیرخانه این بوده است که «مردم باید شورای خود را بشناسند» . با این رویکرد و به‌منظور تقویت جایگاه شورای فرهنگ عمومی در جامعه که بند مهمی از وظایف قانونی ماست، کوشش ما بر معرفی این شورا و کارکرد آن به مردم متمرکز بوده است. 

افشین تحفه‌گر با اشاره به تعدد نهادهای فرهنگی و گوناگونی وظایف قانونی آن‌ها، تبیین کرد: گرچه در حوزه‌ی فرآیندهای کاری نظیر صدور مجوز یا نظارت عملکردی، نقش دستگاه‌ها تبیین شده است اما وقتی به پا به عرصه‌ی رویدادها، ایده‌ها، بسترها و به ویژه فعالیت‌های نوین فرهنگی می‌گذاریم؛ نوعی از سرگردانی برای مردم و موازی‌کاری میان دستگاه‌ها مشهود می‌شود و با سیاست‌گذاری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و فعالیت‌های جزیره‌ای غیرهم‌افزا مواجه می‌شویم. این عرصه‌ی چالش‌برانگیز، جایی است که شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان فرانهادی مشورتی، در نقطه‌ی کانونی قرار می‌گیرد و می‌تواند تحت ریاست نماینده ولی‌‍فقیه و استاندار، آن حلقه‌ی هم‌افزایی و نقش‌دهی منسجم مفقوده را به این زنجیره‌ی فرهنگی بیافزاید. این نقطه کانونی و مرکز همگرایی، متاسفانه برای مردم ناشناخته است. 

وی در ادامه به ضرورت تقویت جایگاه شورای فرهنگ عمومی در جامعه پرداخت و خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان، با درک این ضرورت، اهتمام خود را صرف حرکت در راستای شعار یاد شده نموده و در این مسیر، موفق به جلب مشارکت و تفاهم شهرداری مشهد به نصب تابلوی هدایت اماکن شهری بر ورودی معبر شامل ساختمان شده است تا مردم را با وجود چنین جایگاهی آشنا نموده و از سرگردانی مراجعین پیشگیری نماید. این موضوع برای اولین بار در کشور روی داده و نصب چنین تابلویی در هیچ کجای کشور سابقه نداشته است. 

تحفه‌گر در پایان ابراز امیدواری کرد در ادامه‌ی این راه، دبیرخانه‌های شهرستان‌ها نیز صاحب تابلوی هدایت اماکن شهری شوند تا جایگاه این شورا در سراسر استان، تقویت و بیش از پیش شناخته شود. 

۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۰۵