اخبار

یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر داوری آثار بدون ذکر نام و مشخصات

یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر داوری آثار بدون ذکر نام و مشخصات
سپیده یاقوتی دبیر یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در دومین نشست خبری جشنواره از اصحاب رسانه به عنوان حامی، همراه و سرمایه های ارزشمند جشنواره نام برد

سپیده یاقوتی: فراخوان جشنواره ۲۹ اردیبهشت ماه منتشر شده و یک مدت یک ماهه برای آن در نظر گرفته شد که بنابه تقاضا و درخواست های مکرر متقاضیان مدت ارسال اثر یک هفته تمدید و علاقمندان تا روز پنج شنبه ۲ تیر ماه ۱۴۰۱ امکان ارسال اثر رو خواهند داشت که با توجه به زمان باقیمانده تا برگزاری و استلزام مراحل داوری و منتورنیگ(راهنمائی و مشاوره) آثار مشروط، این مهلت به هیچ عنوان قابل تمدید نخواهد بود.

اگر چه بارها عنوان شده اما بنده باز هم تاکید میکنم که زمان و نیروی زیادی برای تنظیم و نگارش این فراخوان با ساختاری کاملا متفاوت و متمایز از دوره های قبلی با همراهی و نظارت تیم هایی متشکل از افراد متخصص و حرفه ای هر گرایش گذاشته شده. علاوه بر فراخوان اصلی که به طور کامل به شرح مبسوط اهداف و ضروریات و گرایش های تاکیدی و مکمل جشنواره و همینطور شرایط عمومی پرداخت. ۸ گرایش مطرح شده در این دوره هم به طور خاص دارای فراخوان های تخصصی با موضوعات مجزا، معیارها و شاخص­های داوری و نحوه ارائه متفاوت از یکدیگر هستند.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که در این دوره ارزیابی آثار در دو قالب کاربردی با قابلیت تولید انبوه و اثر هنری به جهت نمایش گذاشتن توانمندی طراحان ارزیابی خواهند شد. جدول ارزیابی برای هر گرایش به صورت مجزا آماده شده که جهت داوری اولیه به همراه لیست آثار بدون ذکر نام و مشخصات در اختیار داوران قرار خواهد گرفت.

داوری حضوری خواهد بود و بلافاصله پس از پایان مهلت، دو تا سه روز داوری اولیه با همراهی تیم های متخصص برای هر گرایش خواهیم داشت که بسته به تعداد و کیفیت آثار دریافتی تا ۴۰اثر در هر یک از گرایش ها به عنوان اثر برتر معرفی خواهد شد. در حال حاضر آمار قابل توجهی بیش از ۱۷۰۰مورد ثبت نام در سایت داشتیم که در بیشتر موارد از چند اثر در گرایش های مختلف هم ارسال شده که مشخص کننده استقبال و اشتیاق طراحان برای حضور و مشارکت در جشنواره است.

اما با توجه به اینکه در این دوره آثار در دو قالب اثر تولید شده در رویداد مهارتی و تصویرگری اثر در رویداد مهارت جویی دریافت شدند به افرادی که اثر آنها در بخش مهارتی مورد تایید قرار گرفته از طریق پنل کاربری و دبیرخانه جشنواره اطلاع رسانی خواهد شد که بلافاصله حداکثر تا یک هفته پس از اعلام آثار فیزیکی خودشان را برای داوری و نمایش در نمایشگاه آثار منتخب جشنواره در برج میلاد تهران به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

به هنرمندانی هم که آثارشان در بخش مهارت جویی و در قالب تصویرگری اثر پذیرفته شوند در صورت نیاز به بازنگری با نظر داوران طی رویدادی سه روزه فرصت ارتباط و استفاده از راهنمایی اساتید و منتورهای متخصص هر گرایش که به ایشان معرفی خواهند داده شد  این دسته از آثار هم پس از اصلاح برای داوری نهایی در قالب برد و شیت بندی شده در نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهند شد.

اتفاق مهم دیگر این دوره برگزاری اولین نمایشگاه ایران ویژند (۱۴۰۱) ذیل برنامه های غیر رقابتی جشنواره است که برای آن هم امکانات و اختیارات ویژه ای برای طراحان و هم برای تولید کنندگان این حوزه مد نظر قرار گرفته شده است.

۵ تیر ۱۴۰۱ ۱۱:۱۷