اخبار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام: برپایی موکب فرهنگ و هنر در ایام اربعین حسینی/ سبد فرهنگی خانوار مهم ترین مولفه های شکل دهی سبک زندگی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام: برپایی موکب فرهنگ و هنر در ایام اربعین حسینی/ سبد فرهنگی خانوار مهم ترین مولفه های شکل دهی سبک زندگی است
علی هوشمند با بیان اینکه کارگروه نوآوری و توسعه فعالیت های فرهنگ بنیان در ذیل شورای فرهنگ عمومی استان تشکیل می شود، گفت: موکب فرهنگ و هنر در راستای ارائه خدمات فرهنگی و هنری به زوار اربعین حسینی در مرز مهران دایر می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی و  فرهنگ عمومی کشور، کارگروه نوآوری و توسعه فعالیت های فرهنگ بنیان در ذیل شورای فرهنگ عمومی هر استان تشکیل می شود.


« علی هوشمند» تصریح کرد: این کارگروه در راستای پیگیری منویات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جاری به عنوان« تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» به منظور بهره مندی از ظرفیت عظیم و متنوع فرهنگی در نقاط مختلف کشور از جمله ظرفیت زیست بومی نوآوری و کسب و کارهای نوین در بهبود و حل مسائل حوزه فرهنگی تشکیل می شود.


وی  با اشاره به اینکه سبد فرهنگی خانوار یکی از مهم ترین مولفه های شکل دهی سبک زندگی است، گفت: توانمندسازی فعالان فرهنگی و اجتماعی، توسعه ظرفیت های حوزه های گوناگون فرهنگی، رونق بخشی به تولید داخلی و بازپروری کسب و کارهای فرهنگی کم بازده با استفاده از شیوه های جدید خلاق و نوآورانه از اهداف کارگروه نوآوری توسعه فعالیت های فرهنگ بنیان استان ها در راستا و امتداد شورای مشورتی نوآوری فرهنگ و اجتماعی کشور است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: شناسایی استارتاپ های فرهنگی و اجتماعی در سطح استان،فرهنگ سازی در زمینه تولید دانش بنیان در میان جوانان، ترغیب جوانان  برای تبدیل ایده های خود به استارتاپ های فرهنگی، شبکه سازی و ارتباط گیری و رصد فعالیت های استارتاپ های فرهنگی استان، توجه به ارتقای اشتغال ناشی از توسعه فعالیت های فرهنگ بنیان  و حمایت نرم افزاری و سخت افزاری از استارتاپ های نوپا از جمله اهداف دیگر  این کارگروه است.


وی در ادامه به دایر کردن موکب فرهنگ و هنر در ایان اربعین حسینی در مرز مهران  اشاره کرد و گفت: طرح و ایده ای از سوی استان ایلام به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای  ایجاد موکب «فرهنگ و هنر» در ایام اربعین حسینی در مرز مهران و کربلای معلی ارائه شده است که مقرر گردیده با حمایت معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این طرح به صورت پایلوت در مرز مهران اجرا شود.

هوشمند با اشاره به اینکه  بر اساس این طرح، موکب فرهنگ و هنر در مرزهای رسمی و اربعه با کشور عراق در ایام اربعین حسینی دایر می شوند، یادآور شد: این موکب ها در کنار مواکب خدمات رسان در حوزه رفاهی و اجتماعی به زوار اربعین حسینی، فعالیت ها، برنامه ها، محصولات فرهنگی و هنری  را به زائران عزیز اربعین حسینی ارائه می دهند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: در این راستا نیز فراخوان هایی با حمایت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های  عکس و فیلم موبایل، نمایش، سوگواره اربعین و در حوزه موضوع هنرهای تجسمی تدوین و اعلام می شود و در بین زوار اربعین توزیع خواهد شد و زوار عزیز می توانند در این برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری مشارکت داشته باشند.


وی  با اشاره به ظرفیت های استان ایلام به عنوان دروازه عتبات عالیات و مهران به عنوان قدمگاه شهدای ایران اسلامی در دوران هشت سال دفاع مقدس، یادآور شد: هنر زبان مشترک تمام ملت های جهان است و در قالب زبان هنر نیز می توان بسیاری از مفاهیم و ارزش ها را به اقشار مختلف مردم و حتی ملل دیگر انتقال داد.


گفتنی است در این نشست در خصوص تشکیل کارگروه نوآوری و توسعه فعالیت های فرهنگ بنیان،  دایر کردن موکب فرهنگ و هنر در ایام اربعین حسینی،  توجه به جمعیت و فرزندآوری و ازدواج دانشجویان در جامعه با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، استاندار ایلام، جانشین فرماندهی سپاه امیرالمومنین(ع) استان، جانشین فرماندهی انتظامی استان و مدیران دستگاه های اجرایی و فرهنگی استان بحث و تبادل نظر شد.


در پایان این مراسم از تلاش های علمی دکتر «بهروز سپیدنامه» و حجت الاسلام دکتر « مهدی اکبر نژاد» به عنوان دو عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی استان ایلام با حضور امام جمعه و استاندار ایلام تقدیر شد.

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۵:۰۸
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام |