اخبار

استاندار تهران در نشست شورای فرهنگ عمومی: لزوم بهره‌گیری از ظرفیت های مردمی برای حل مشکلات استان تهران

استاندار تهران در نشست شورای فرهنگ عمومی: لزوم بهره‌گیری از ظرفیت های مردمی برای حل مشکلات استان تهران
یکصد و چهاردهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی و شورای توسعه قرآنی استان تهران به ریاست حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، محسن منصوری استاندار تهران، احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و سایر اعضاء در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

در ابتدای این نشست جاودانی دبیر جلسه ضمن خیر مقدم به حاضران، به قرائت دستور جلسه پرداخت و مواردی همچون تبیین سیاست های کلی شورای فرهنگ عمومی کشور توسط دکتر امامی دبیر شورا، ارائه گزارش مراسم جاماندگان اربعین توسط حجت الاسلام والمسلمین امرودی مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و ارائه گزارش کارگروه ترویج فرهنگ خردورزی و استدلال گرایی توسط دبیر کارگروه حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق رئیس حوزه علمیه برادران را مطرح نمود.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد در جلسه شورای فرهنگ عمومی با اشاره به لزوم ارتقا فرهنگ عمومی اظهار داشت: باید در زمینه فرهنگ عمومی به گونه ای قدم برداریم که در قدم نخست آثار عملی مترتب بر آن را خودمان ببینیم و در مرتبه دوم دستگاه ها و در قدم سوم مردم این احساس را داشته باشند.

وی ادامه داد: چند سرفصل برای فعالیت شورای فرهنگی انتخاب شده که گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، سرفصل خرد با زیرمجموعه خردورزی و استدلالگرایی؛ فرهنگ علم آموزی و دانش افزایی در سطوح مختلف را شامل می شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران با اشاره به دیگر سرفصل ها عنوان کرد: سرفصل سرمایه اجتماعی با هدف ترویج فرهنگ گفتگو و مفاهمه، مشارکت اجتماعی، ترویج روح نظم و اجتماعی و تقویت اعتماد اجتماعی و سرفصل دین و فرهنگ با محوریت تقویت فرهنگ دینداری در جامعه و ساماندهی و ارتقا محتوا مجالس عزاداری را دربرمی گیرد، ضمن اینکه سرفصل اخلاق عمومی با هدف گذاری برنامه ترویج فضایل اخلاقی در جامعه را نیز داریم.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد سپس گفت: بحث راهپیمایی اربعین آخرین تصمیم بود که در شورای فرهنگ عمومی اتخاذ شد و برای اجرای آن نهادهای مختلف همت جدی کردند که نقش مهمی در ارتقا دینداری در جامعه و زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس رصد انجام شده بعد از اربعین آمارهای کرونایی کاهشی بوده است،خاطرنشان کرد: کمیته ویژه راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران راه اندازی شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران عنوان کرد: در زمینه تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد توجه به آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، کودکان کار و غیره برنامه های مختلفی دنبال شده و امید است با جدیت پیگیری شود تا شاهد تحول جدی در این عرصه باشیم.

 در ادامه این نشست سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در تایید نقش و جایگاه شورای فرهنگ عمومی در پیشبرد اهداف فرهنگی، به شهر تهران اشاره کرد و گفت: تهران از مهاجر پذیرترین استانهای کشور است و 35 درصد جامعه متوسط ایران را در خود جای داده است؛ جمعیتی که اصالتا تهرانی نیستند و  وطن شان سرمایه و کشورشان منفعت است و این مشکلی است که خیلی دیگر از کشورهای در حال توسعه نیز دارند.

امامی افزود: ما اگر بخواهیم مشکل تهران حل شود باید با فرهنگ آشتی کنیم و  زیست بوم هویتی را با محله گرایی و آشتی با انسان شناسی شهری و روستایی در هر محله احیا کنیم؛ در غیر این صورت، افراد مهاجر به عنصرهای معلقی تبدیل می شوند که هیچ نسبتی با آینده و سرنوشت این شهر برقرار نمی کنند و شهر به زندانی برای آنها تبدیل می شود.

وی خاطر نشان کرد: آرامش و امنیت اجتماعی را زمانی می توانیم به مردم هدیه دهیم که از هویت فرهنگی ایران بزرگ استفاده کنیم؛ که این هویت ملی در واقع در ذیل محبت اهل بیت(ع)، حقیقت خواهی و معنویت خواهی قرار میگیرد و ما نمونه کوچکی از آن را در اربعین حسینی دیده ایم.

  محسن منصوری استاندار تهران نیز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تهران با اشاره به اینکه در تمامی استان های کشور یک شبکه استانی وجود دارد و استان تهران با جمعیت حدود ۱۵ میلیون نفری یک شبکه تلویزیونی اختصاصی ندارد گفت: این یک ضعف بزرگ برای پایتخت ایران اسلامی است.

 وی افزود: مقامات استان از این طریق می توانند مشکلات و پیشنهادات خود را با مردم در میان بگذارند اما در استان تهران اینگونه نیست و تلاش می کنیم این ضعف بزرگ را از طریق مدیران صدا و سیما برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه مجموعه مسائل تهران بزرگ، پیچیده و در هم تنیده است گفت: عرصه فرهنگ اساسا  بلند مدت است که البته باید در این خصوص برنامه ریزی  کنیم و  نباید خود را در خصوص فرهنگ مردم کنار بکشیم.

استاندار تهران با بیان اینکه در حوزه فرهنگ مدیران ادارات و دستگاه‌ها باید در جلسات حضور پیدا کنند تاکید کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به این موضوعات عزم جدی داشته و در عمل به مصوبات شوراهای بالادستی با جدیت بیشتری اقدام کنند.

وی تقویت الگوهای موفق مردمی را ضروری دانست و اظهار داشت: تهران بزرگترین چالش‌ها  و فرصت‌ها را دارد، در تهران، ورامین، پیشوا، قدس، شهریار، اسلامشهر و ملارد نیروهای جهادی و دیندار فراوانی داریم که بیشتر از چند دستگاه کار می‌کنند لذا باید از ظرفیت‌های مردمی برای پیشبرد اهداف استفاده کرد.

منصوری ادامه داد: ما در شهر و استان تهران با یک ظرفیت مواجه هستیم و بدنه شهرداری و شورای شهر و دولت یک بدنه مردمی و انقلابی است و در این زمینه منبر و هیأت و جلسات خانگی قرآن یک ظرفیت اختصاصی برای امت شیعه و کشور ما است که باید از این ظرفیت‌ها برای رواج معنویت و رفع بسیاری از معضلات فرهنگی بهره برد.

۲۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۴:۱۷
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان تهران |