اخبار

نشست مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان با اصحاب رسانه در خصوص روز فرهنگ عمومی

نشست مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان با اصحاب رسانه در خصوص روز فرهنگ عمومی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: در حوزه فرهنگ‌سازی نیازمند عزم ملی و عمومی هستیم، فرهنگ با آحاد مختلف جامعه سروکار دارد زیرا آداب و رسوم و اقلیم هر منطقه و شهر فرهنگ آن جامعه است
حجت الاسلام و المسلمین رمضانعلی معتمدی روز دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان برگزار شد، افزود: در حال حاضر نقش اجتماعی و فرهنگی جامعه نسبت به گذشته‌ افزایش یافته است از این رو ضرورت هماهنگی و هم سویی در حوزه فرهنگ میان صاحب نظران، کارشناسان و برنامه ریزان کشور و استان احساس می‌شود.
 
وی با بیان اینکه با توجه به اقتضائات موجود نیازهای فرهنگی در سطح جامعه روزبه روز تغییر می‌کند، ادامه داد: باید در راستای نیازهای فرهنگی جامعه سیاستگذاری و برنامه ریزی صورت بگیرد که این مهم یکی از اهداف تشکیل شورای فرهنگ عمومی است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه جایگاه، اهمیت و نقش سازنده فرهنگ در سطح جامعه بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تاکیداتی در خصوص جایگاه و اهمیت فرهنگ دارند و فرهنگ را مانند هوا می‌دانند که همه مردم برای حیات و زنده ماندن نیاز به هوا و اکسیژن دارند.
 
وی اضافه کرد: ضرورت پرداختن به مولفه‌های فرهنگی در هر جامعه‌ ایجاب می‌کند که سیاستگذاران و صاحب نظران فرهنگی در این خصوص حساس شوند و برای آن برنامه ریزی کنند.
 
حجت الاسلام معتمدی گفت: زیربنای هر توسعه‌ای توسعه فرهنگی است، برای هر اقدام و تکنولوژی در سطح جامعه باید فرهنگ استفاده از آن نهادینه شود.
 
وی با اشاره به پیوست فرهنگی اظهار کرد: لازمه ارائه ساختار، سازمان، فعالیت، توسعه و خدمات در سطح جامعه به مردم ایجاد پیوست فرهنگی است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: پیوست فرهنگی به صورت عام همه شؤون جامعه را در برمی‌گیرد و تمامی دستگاه‌ها ماموریت دارند تا برای خدماتی که ارایه می‌دهند پیوست فرهنگی داشته باشند.
 
وی ادامه داد: مأموریت شورای فرهنگ عمومی در دوره جدید این است که با کمک دستگاه های اجرایی پیوست فرهنگی ایجاد کنند.
 
حجت الاسلام معتمدی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ‌سازی نیازمند عزم ملی و عمومی هستیم، فرهنگ با آحاد مختلف جامعه سروکار دارد زیرا آداب و رسوم و اقلیم هر منطقه و شهر فرهنگ آن جامعه است.
 
وی گفت: رسانه‌ها باید نسبت به مسأله فرهنگ عمومی حساس باشند و این موضوع را از جمله دغدغه‌ها و پیگیری‌های خود قرار دهند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، نقش رسانه‌ها در ارتقا و اصلاح فرهنگ عمومی مهم دانست و اظهار داشت: در صورتی که فرهنگ عمومی در سطح جامعه نهادینه شود بسیاری از ناهنجاری‌ها از بین خواهد رفت.
 
به گفته وی، باید موضوعات و مولفه‌های فرهنگ عمومی از دیدگاه صاحب نظران و کارشناسان در رسانه‌ها مطرح و منعکس شود همچنین مطالبه رسانه‌ها در حوزه فرهنگ عمومی و اصلاح آن باید افزایش یابد.
 
حجت الاسلام معتمدی تصریح کرد: فرهنگ عمومی جز رفتار و منش مردم در سطح جامعه و خانواده نیست و هر نهاد، سازمان و رسانه‌ای ماموریت دارد که در خصوص ارتقا فرهنگ عمومی جامعه ایفای نقش و فعالیت کند.
 
وی افزود: در حوزه فرهنگ عمومی اقدامات فراوانی صورت گرفته اما این کافی نیست و باید در راستای ارتقا فرهنگ عمومی جامعه تلاش بیشتری صورت بگیرد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، شناخت و اطلاع از وضع فرهنگ عمومی جامعه، شناسایی و ارزیابی علمی، پیش بینی و رصد موضوعات اجتماعی و فرهنگی سطح جامعه، انجام تحقیقات مرتبط با فرهنگ عمومی استان و تحلیل و ارزیابی، شناسایی، سنجش استعدادها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی، اصلاح و ارتقا فرهنگ عمومی، نظارت و پیگیری و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را از جمله وظایف شورای فرهنگ عمومی دانست.
 
وی گفت: یکی از ظرفیت‌های موثر و توانمند در کشور ظرفیت مردم است که اگر دولت‌ها و دستگاه‌ها از این ظرفیت‌ به خوبی استفاده کنند موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد.
 
حجت الاسلام معتمدی خاطر نشان کرد: بخش مردمی در اصلاح و ارتقا فرهنگ عمومی رکن اساسی بوده و استفاده از بخش خصوصی در اصلاح زیرساخت‌های فرهنگ عمومی حایز اهمیت است.
 
وی با اشاره به اینکه باید برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در خصوص مباحث فرهنگ عمومی صورت بگیرد، اظهار کرد: نهادهای اجتماعی که در حوزه اصلاح و ارتقا فرهنگ عمومی شاخص و ارزیابی داشته باشند مورد قدردانی قرار خواهند گرفت.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی پارلمان فرهنگی استان و شهرستان‌ها بوده همچنین عالی ترین شورا در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی حوزه فرهنگی است.
وی با اشاره به ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی گفت: به مناسبت روز فرهنگ عمومی ۱۵ برنامه در استان اصفهان پیش بینی شده که از جمله آن‌ها انتشار ویژه نامه فرهنگ عمومی، رونمایی از سند توسعه و چشم انداز فرهنگ و هنر، دیدار با علما و نخبگان فرهنگی، دیدار با خانواده معظم شهدا، تقدیر از اعضای فعال شورای فرهنگ عمومی، جریان سازی فرهنگی، استفاده از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، برگزاری همایش نیم روزه فرهنگ عمومی با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اجرای تئاتر خیابانی در سراسز استان به مدت یک هفته، تولید پنج برنامه رادیویی و تلویزیونی با موضوع فرهنگ عمومی است.
 
حجت الاسلام معتمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: چشم انداز پنج ساله برای فرهنگ و هنر استان تهیه و تدوین شده که مجری آن ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های استان اصفهان هستند و این سند ۲۷ آبان رونمایی خواهد شد.
 
وی ادامه داد: سند چشم انداز فرهنگ و هنر اصفهان از ابتدای سال جاری آغاز به کار کرده تا با برش و طبقه بندی شهر به شهر وضع موجود زیرساخت‌های فرهنگ را تعیین کند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ابتدای جلسه مناسبت‌های مختلف آبان ماه از جمله ۱۳ آبان روز دانش آموز و تسخیر لانه جاسوسی،سالروز تبعید حضرت امام (ره) و روزاستکبار ستیزی وهمچنین ۲۵آبان روزایثار مردم اصفهان را گرامی داشت.
۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۰۸:۴۷
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان |